Fönster & Dörrar
Peshmerga: Jo det är klart, men tänkte så jag vet ungefär hur mycket det rör sig om. Det är gipsväggar tror jag, en bekant till mig ville ha 11000 för jobbet. Tyckte det var ganska dyrt, men som sagt jag vet inte vad som är rimligt.
Norktork: [citat] Ja, skulle nog absolut kunna vara ett alternativ! Får kolla upp. Det jag hade tänkt men inte vet om det finns är en mix av de två lösningarna du har, ett fäste som sitter som ett u runt räcket som man sedan skruvar fast två skruvar i.
Mazen: 20 med fodren i linje, tom att höja upp dörren en 2 cm för att få mindre matr mellan karm och foder..
Nyfniken: [citat] De byggde ju inte lägenheten runt dörren, så går gör det. Antingen knackar du ur sprintarna eller så skruvar du loss järnen som @123abc säger. Men dörren sitter väl i en karm? Höjer du dörren så måste du ju kapa den i ovankant. Känns det inte mer logiskt att kapa den nedtill?
StevieGee: Hej! Har bytt två små fönster till nya aluminium-fönster. Där som fönsterna sitter är det delvis putsad leca och delvis tegel. De gamla fönstren hade droppbleck och en trekantslist spikad i fönstret upptill och på varje sida. Men hur ska göra nu? Är det okej med ny trekantslist eller ska man sätta någon slags plåt?
Mach77777: [citat] Det sitter antagligen en rektangel med träreglar som själva listen för bågen sitter på. Skivan jag pratar om är den som tapeten sitter på, kan vara gips, mdf, masonit... den kan du vara tvungen att såga ur i linje med reglarna med en fogsvans eller liknande.
Stefan Bengtsson: ... och sen trycker man bara tillbaka sprinten i fästet. Den snäpper fast. https://www.byggahus.se/forum/threads/faeste-till-doerrbroms-altandoerr-lossnat.376833/
JennyMathias: Hej! Drar igång en gammal tråd här. Ni som valde sunnebofönster är ni fortfarande nöjda? Var det ngn som valde aluminium med svart utsida?
Fishdoc: Allt fixat. Lyckades hitta en butik med rimligt pris. Allt installerat och funkar. Tack för hjälpen i tråden!
falkn: Ytterdörr och sidoljus monteras ofta ihop under förutsättning att man köper det från samma leverantör (Swedoor t.ex.). Man brukar limma och skruva ihop dem så skarven blir tät. Ofta skickas det med täcklister kulörmatchat, men jag brukar aldrig montera dem då jag tycker de är fula. Du ska alltså regla likt alternativ 2.
bradgard: [citat] Löste det med täckskylt tills vidare. Vill gärna byta ut dörren vid tillfälle då det är glasruta mitt i (såg säkert snyggt på den tiden men oerhört opraktiskt, lätt att slå in och då gör inget lås nytta ändå...). Frågan är ju vad en dörr med höjdmått 185 c finns idag.. Hahha
Niklasloow: Jag köpte det via Traryd fönster direkt men tror även man kan beställa på närmsta byggvaruhandel. Har faktiskt inte kollat hur det ser ut hos andra leverantörer men gissar att de lider av ungefär samma problem på grund av storleken.
hellohello: Jag mätte nu och hålet inifrån är 98 cm inkl fodret. Mäter man på utsidan är det nästan 102. Jag drar slutsatsen att hålet är större utvändigt där fönstret sitter. Är inte det märkligt? Vidare måste det rimligen bli så att om jag köper ett fönster som är 1 cm djupare måste jag förutom att smalna ner fodrerna 1 cm eventuellt karva ur lite på sidorna för den innersta
Mackztärn: Räckte faktiskt med att fila bort lite för att det skulle bli mycket bättre :) Vad menas med att justera upplaget?
S0MMER: Den ser ut att ha varit oljad men det kan jag ju dessvärre inte intyga, är den laserad brukar det bli mer ”hinna”, hade säkert flagnat lite också. Är det så att en yta är laserad behöver det skrapad/slipas bort innan man tar på olja, annars ligger lasyren i vägen när oljan skall tränga in i träet. Maila bilden till Beckers så ser dem nog direkt vad du har.
123abc: Vad är det för låshus? Låser du ett helt varv? Jag skulle gissa på att deu låser med ett helt varv och att "pilen" pekat åt fel håll som @S0MMER nämner.
Hobbybyggaree: Min åsikt är att fogskum endast ska användas om materialet antingen stommen eller dörr/fönster är annat material än trä. Är stommen eller dörren/fönstret trä är det Stenull som gäller. Trä rör sig och skummet följer inte med = otätt. Ska dörren placeras på betong, så skulle jag lägga en remsa syllpapp istället för distansen, då får du dessutom samma täthet under.
fredrik.bygge: Hej, Det finns inget Internet i klubbstugan. Tänk er den som ett litet omklädningsrum med dusch + ett pentry. Inget man hyr ut och inte mycket värdefullt. Vi vill bara ha koll på vilka som passerar. Börjar luta åt att kod inte är så dumt ändå, för enkelheten.
tergo: det finns flexsibelt fogskum https://www.bauhaus.se/casco-universal-flex-700ml#go-to-description
Oskar Olsson: [citat] Aha, tack verktygsgurun, det finns alltid mycket nytt att lära som man inte känner till. Då får det bli att överlägga att byta hela fönstret. Tack alla för tips och ideèr
pluttisen: Vad kostar det att sätta in nya fönster på en 1,5- plansvilla? Tänker fönster i gammal stil.
Maffe63: Jo, vi har ju samma tanke, är måla dom. jag vet bara inte om det går. Men jag kan erkänna att jag inte haft en tanke på sprayfärg. Det kan ju funka.
JohanN03: De mindre planhyvlarna tex Makita 2012NB https://www.makita.se/product/2012nb.html är de funktionsdugliga? Ju mer jag tänker på det desto fler projekt dyker upp som behöver planing. Priset avskräcker inte och med lite kreativitet skulle det nog kunna gå att smussla in den i frugans trädgårdsbudget.
Hank_Ö: Jag har en äldre garagedörr som börjat murkna på några ställen. Dessutom vill jag byta låshus till ett med andra mått så jag behöver byta ut en bit av dörrens ram, både i underkant där den är murken och vid låshuset. Vilken sorts trä ska jag köpa som är lämplig att ha i en garagedörr? Jag vill ju inte lägga ned en massa tid på att såga till och montera bara för att det ska
Rickard235: [citat] Är nog en synvilla, går att öppna dörren lite mer än 90 grader. Ett stopp måste dock dit för att skydda röret som du säger :)