3 739 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Ny dörr ska sättas in snett?
Hej,
Har köpt altandörr Traryd och enligt instruktion ska dörrbladet ha mindre springa upptill på låssidan än vad den är på gångjärnssidan. Det står ingenting om hur man uppnår detta, bara att det ska kontrolleras att det blir så.
instruktionen innan säger att allting ska vara i våg men om karmen som bör vara rak, monteras i våg/lod hur ska då dörrbladet hänga lite snett i den?
Jag satte in dörren utan att ha tittat på detta ordentligt och det gick bra tyckte jag då allt verkar ha blivit rakt och fint men springan för dörrbladet är lika stor/liten hela vägen där uppe nu. Kan man justera detta i efterhand?
Har köpt altandörr Traryd och enligt instruktion ska dörrbladet ha mindre springa upptill på låssidan än vad den är på gångjärnssidan. Det står ingenting om hur man uppnår detta, bara att det ska kontrolleras att det blir så.
instruktionen innan säger att allting ska vara i våg men om karmen som bör vara rak, monteras i våg/lod hur ska då dörrbladet hänga lite snett i den?
Jag satte in dörren utan att ha tittat på detta ordentligt och det gick bra tyckte jag då allt verkar ha blivit rakt och fint men springan för dörrbladet är lika stor/liten hela vägen där uppe nu. Kan man justera detta i efterhand?
Traryd och sp hänger ner sig garanterat. Vet inte om det beror på att glaset är dåligt klossat men hänger ner sig för dom och marginalerna är små innan slutblecken börjar ta i. Sätt dörren i våg och montera den som du gjort. Spänn sen över karmen på övre delen av gångjärnsida och följ med med övre delen av slutsidan så får du mindre glipa upptill på slutsidan. Säkra upp med förstärkningsskruven i övre gångjärnen och hoppas på det bästa att den inte krånglar.
Produkter som diskuteras: "slutblecken"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Montera dörren rakt. Öppna den 90grader och häng dig i dörrbladet ( förutsatt att du är ganska normalbyggd person). Stäng och justera springan, skruva i eventuell låsskruv. Så är den proffisionella monteringsanvisningen för SP.
Räkna alltid med att dörrbladet sätter ner sig upp mot en centimeter på låssidan efter ett år eller två. Vi har en dörr från SP som har satt sig på det viset och därmed precis tar i låsblecken. Riktigt frustrerande vill jag lova men svårt att fixa i efterhand. 
O Oskpet skrev:
Nej, men tyngdlagen kommer man inte ifrån har du bra kvalitesgångjärn så tar det kanske 5-10 år innan den hänger sig.O Oskpet skrev:
klenare gångjärn så kanske det tar 1-2 år innan den den hänger sig
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden