Fönster & Dörrar
AXS: [citat] Ville ha stort fast fönster och helglasdörr i annan färg än vitt. Då var resten ganska billigt. Bra att konsumera i Corona-tider. Bättre hos fönstertillverkare än i våra fickor. Tiden, det här gick på några kvällar jobb i soffan och 30min att ta emot dom. Att åka till flera olika på blocket tar massor med tid som vi inte har. Ska bygga vagnen snabbt, så vill ha exakt
Returia: Hade ni valt ett stort med balk eller två mindre? Priset blir ungefär detsamma. [bild] [bild]
123abc: Även om du skulle hitta ett dörrblad där gångjärnen stämmer så skiljer troligtvis även spanjoletten. Det kan vara möjligt att byta bröstningen.
Jörgen Ö: Kolla också så dom faktiska måtten på dörrbladet stämmer överens med det andra, annars kommer du få problem med en dörr som antingen är otät, alt problematisk att stänga.
slacker: [citat] Det var så jag valde att göra i vart fall och kändes som den enklaste och bästa lösningen, och det verkar som att @verktygsgurun spelar på samma gura. Hade jag valt att behålla delar av karmen så hade fönstret blivit mycket mindre + Att såga till gamla karmen för att få något att montera i hade nog slutat med sämre isolering och kanske ett fönster som inte riktigt satt fast
verktygsgurun: Byt fönster! Inga problem med den storleken. Välj ett vridfönster med genomgående mittpost alternativt två fönster som du sätter tätt ihop med varandra. Ibland kan det vara svårt att få upp ett stort fönster i trappan på andra våningen och då funkar det bättre med två mindre.
13th Marine: Då får du vänta länge, tråd skaparen har inte varit inne på över 9 år...
123abc: Det du eftersöker är ASSA 414. https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/414 Men annars kan du även byta WC-behör så kan kan du använda valfritt mellandörrs lås.
ZimbaCatKing: https://www.leifarvidsson.se/kp-v-list-12-mm-sagspar-vit-8-m-frp
Immobil: Du ska bara skrapa och måla. Se till att det blottade trät är alldeles torrt.
Nyfniken: [citat] Glöm vad jag skrev. Jag fick för mig att det bara var glaskassetten som skulle bytas.
Huggmejsel: Går nog utmärkt att använda modern färg och modernt kitt på gamla fönster. Gjort så själv på fönster från 44 med fint resultat. Misstänker dock att en del byggnadsvårdare inte håller med mig ;)
SvanteC: Jag hade udda mått på min nedervåning (gammalt tegelhus från 50-talet) och beställde specifikt mått på sparfönster.
ByggaByggaBygga22: [citat] T20 var det såklart, men det var själva "ytterskruvarna" som var justeringsmekanismen.
Dofu: [citat] Tusen tack, ringer till skånskabyggvaror direkt på morgonen:D(y)
Nephew: Du kan ju också renovera de fönster som huset byggdes med, mer känsla. Allt kan lagas.
Villa1949: [citat] Tycker du jag skall spika den då för att enklare kunna montera bort den eller skruva/limma? Känns som det sitter bättre och inga spikar som kan krypa ut men inte lätt att skruva ut målade skruv om den nån gång behöver bytas.
Snigla: [citat] Tog ett foto på ett av gångjärnen. Sitter 4 st likadana på dörren. [bild]
FluffyBergo: När du får fukt på insidan så är det precis som ovan redan skrivit att du har hög fukthalt inomhus. Det @Johannes Carlsson nämnde är de alternativen du i stort sätt har att välja på. En till åtgärd är att sänka temperaturen inomhus eftersom varmare luft kan hålla mer fukt. Värt att notera att du kan ha samma RF (relativ fuktighet). Vid 15 grader håller luften max ca 15g/m3 mot
123abc: Du får specialbeställa en dörr från någon som tillverkar dörrar eller en duktig lokal snickare. Är det skjutdörrar idag. Om du inte vill ha ett valv så måste konstruktionen kontrolleras så det kan göras en bedömning om det bara är att såga ut dörrhålet eller om det krävs någon förstärkning/avlastning.
Simonaziz: Jag undrar om någon har köpt aluminium fönster från skånska byggvarår och hur är det med kvalitet?
123abc: Det övre gångjärnet verkar inte ligga dikt mot karmen, testa om du kan dra åt skruvarna lite till. Personligen hade jag bytt ut gångjärnen till nya, gångjärn är inte speciellt dyra. Däremot bör man mäta gångjärnen så man väljer rätt gångjärn.
Linus Hållander: [citat] Tack för tipsen! Ja exakt det är wd40 som jag sprayade gångjärnen. Men kommer lyfta bort dörren och smörja med universalfett.
Rauti: Jag lyckades kapa en skruv till rätt längd så nu fungerar spanjoletten återigen. Vi får se hur länge ;) Tack för alla tips osv :)
123abc: Visst är det möjligt att sätta dit en blindkarm men du är fri att göra vad du vill. En del gör egna dörromfattningar av panel, mdf eller gipsar osv för att göra egna Du kan söka på dörromfattning och blindkarm.