oobum
oobum: Jämför du äpplen och äpplen? Dvs motsvarande produkter från flera leverantörer, finns en uppsjö olika modeller inom samma fabrikat. Tex Elitfönster har ett gäng olika modeller. Men ja, Safco har sämre dörrar än tex Tanumsfönster, Inwido eller Sp-Fönster. De stora drakarna är ungefär "same-same" när det kommer till kvalitet.
1 svar · 818 läst
1
123abc: Då får du justera gränsläget så den går lite längre upp. Tänk på att köra ut den en bit igen innan du testar att dra in den igen så den känner av gränsläget rätt då en del motorer annars kan gå förbi gränslägena.. Justera på rätt hjul och endast lite åt gången då många motorers gränslägen är rätt känsliga. Pilarna visar motorriktiningen så den på bild bär vara
8 svar · 13,3k läst
·
runjes02
runjes02: Hej, Min innerdörr kärvar och jag misstänker att karmen behöver justeras, men jag hittar inga karmskruvar? Någon som vet hur dessa är monterade och ifall det finns något annat sätt att justera dörren? Dörren tar i på vänster ovansida. Se bilder. tack för hjälpen [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
0 svar · 3,9k läst
·
J
Jillfredrika: Tänkte installera takfönster men det finns ju så många alternativ att välja mellan. Lutar mest åt ett topphängt fönster för att få bäst utsikt, men är där några nackdelar med det? Ett rum kommer ligga i söderläge- behöver man ha utvändigt solskydd i form av exempelvis en markis? Eller räcker det med invändig mörkläggningsgardin? Några andra saker att tänka på?
0 svar · 1,5k läst
tommib
tommib: Kolla in den här tråden där det avhandlas ett industrifönster med just svarta lister. Jag vet inte om det är exakt vad du vill ha men det kan vara en startpunkt. https://www.byggahus.se/forum/threads/foeretag-pastar-att-de-inte-kunde-goera-annorlunda.369888/
2 svar · 3,6k läst
·
P
peroande: [citat] Repade med kniv nu. Det är inte aluminium. Mycket hårdare. Känns inte metalliskt, så troligen är det en eternitskiva.
6 svar · 1,2k läst
·
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Ojdå, vad det kan man ju inte skylla på putsen i alla fall. Kul att du svarade på en så gammal post, alltid kul med lite tidsperspektiv på hur saker gått!
9 svar · 16,1k läst
·
E
etompau: Skulle säga att du kan glömma glipan i dörren. Det kommer inte att ha någon påverkan öht. Problemet är att det tillförs mer värme i form av solstrålning och elektriska prylar. Det finns inga snabba genvägar till svalare luft. Går det inte att öppna ett fönster?
1 svar · 2,0k läst
1
123abc: Specialbeslag har infällda skålhandtag. https://www.specialbeslag.se/produkt/skalhandtag-infalld-94-mm-nickel/ Finns även in mässing om någon hellre vill ha det. https://www.specialbeslag.se/produkt/skalhandtag-infalld-94-mm-formassingad/ När det gäller skåps och lådhandtag samt knoppar och skålhandtag så har Specialbeslag det mesta. Utöver dom så finns det vanligare Habo 7100
2 svar · 2,2k läst
·
1
123abc: Du vill ha en helglasad ytterdörr med spröjs. Gjorde en snabb sökning i en sökmotor och fann denna. http://www.helsingedorren.se/altandorrar/altandorr-hda-250s https://www.hemfint.se/ytterdorr-beatrice-med-glas-helglas
1 svar · 1,1k läst
1
123abc: Det går att använda vredcylindrar men de är dyrare då är det bättre att byta till låshus 565. Även fönster räknas som nödutgång då du kan kasta något genom glaset om man måste ut, om det däremot är i källaren och människor sover där så bör man kunna utrymma genom dörren. Det blir nog bra vilken lösning du än väljer.
22 svar · 6,4k läst
·
D
daniel333: Tack för svar! Provade sätta fjädern enligt skissen, men det passade inte riktigt. Fjädern ville krypa upp och förreglingskolven kändes lite slapp. Jag provade istället att sätta den enligt bilden nedan, det verkar funka bättre. Fjädern flyttar sig ej och kolven känns distinkt. Ser dock inte riktigt rätt ut tycker jag. Men det verkar funka. [bild]
2 svar · 1,7k läst
·
K
kuggbert: [citat] Det inser jag nu, tack för du uppmärksammade det. Ditt ögonmått stämmer utmärkt då skjutmåttet visade samma. Tack för hjälpen, då ska det inte vara några problem!
4 svar · 6,4k läst
·
L
Lasselano: Ekstrands i Osby har semimassiva innerdörrar
2 svar · 2,3k läst
S
StevieGee: Men kolla först så att garantin på fönstren inte påverkas av att du popnitar i dem..
3 svar · 3,2k läst
·
S
Sadeem: Jag tänkte att beställa mentafönster till mitt hus. Ett paket med 7 fönster och 2 skjutdörrar. Någon som har köpte förut ? Någon kan tipsa om annat pvc fönster namn som bättre ? Mvh. Tack för svaret
0 svar · 3,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Kolla med [bild] http://holzfensterfabrik.eu/en/wooden_windows De har levererat de 15 fönster och fönsterdörrar vi har i vårt hus, byggt 2010. Bra priser och utmärkt kvalitet, de är som nya nu efter 10 år. Vi har visserligen treglas, Thermo Comfort 92, men de har alla sorter.
2 svar · 2,6k läst
MusseAdemi
MusseAdemi: Hej, som ni ser så är inte sidorna inte igen fyllda ? Med vad kan man göra det ? Tacksamt för svar.
0 svar · 1,0k läst
·
FG
FG: Det går att beställa fönsterpartier med en bröstning nedtill så får du allt i ett från fabrik och behöver inte greja med reglar och panel. Tanum/Nordan har detta bland annat. Riktigt fina grejer. Hur som helst får du ta reda på om nuvarande parti är bärande eller inte.
1 svar · 1,4k läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: [citat] Nej det tror jag absolut inte. Jag är säker på att det var en fabriksarbetare som monterade glaset. Om glaset byts på ett fackmannamässigt sätt, så spelar det såklart ingen roll vilken yrkestitel hen har som gör jobbet. Enligt min erfarenhet har de som sätter in fönster i väggen inte kunskapen att byta glas i samma fönster, men det kan ju mycket väl vara så i detta fallet.
12 svar · 4,1k läst
C
Christoffer L: Väder och vind har gjort sitt till för att plastdetaljerna börjat vittra. Går det att identifiera markiserna/tillverkaren utifrån bilderna här under? [bild] [bild]
0 svar · 1,0k läst
M
MangePainter: One strike filler! Därefter snickerispackel för snyggare slutfinish
5 svar · 10,1k läst
·
P
peterkz1: Jag har en glasdörr från Rehau som jag inte hittar i deras sortiment längre och inte hittar någon manual för. Övre infästningen har börjat dra sig och dörren har blivit svårstängd. Finns det någon med tips på hur man justerar dörren? Några bilder nedan. Det ser ev ut som man måste hänga av den för att komma åt att skruva in gångjärnet? Hur ska skrivarna mot dörrbladet
0 svar · 4,8k läst
·
Nöjd nu
Nöjd nu: Tack för bra svar, nu när jag googlar så hitta jag denna, borde lösa samtliga problem, men fråga har alltid hört att den invändiga bottningslisten skall ha täta celler, men här påstår de annorlunda.
7 svar · 4,0k läst
·
O
ousk: [citat] Ja, det verkar rimligt. Tyvärr går det inte för något tar emot. Så spärren kommer inte tillräckligt långt ned. Finns det något tips på hur jag ska modda detta? Orkar inte dra det garantivägen för ett sådant enkelt fel. Kan vara så att skruven bakom tar emot lite, iom den sitta något snett. (Syns på andra bilden)
2 svar · 3,4k läst
·
H
Herta: Wow, fantastiskt svar! Tack så mycket @123abc - ska kolla kommande helger då vi är tillbaka i stugan. :D(y)
2 svar · 3,1k läst
·
1
123abc: [citat] Jag såg direkt vilket trycke det var, bra att du fått loss rosetterna.
5 svar · 3,0k läst
·
D
Diamant5599: [citat] Utifall någon läser denna tråd i framtiden, så blev det i slutänden så att monterade vi beslöt vi att byta ut innerrutorna mot 6 mm hårdbelagd polykarbonat (Arla Saphir), denna är P7B-klassad. Självklart blir hela fönsterkonstruktionen inte lika säker som dessa rutor, det är ju 100 år gamla träfönster. Men givet att polykarbonatskivorna är rejält fast-kittade i
2 svar · 3,2k läst
·
1
123abc: [citat] Det är en kopplad dörr där handtaget skruvas fast inifrån kopplade halvan så inga envägsskruv att lossa. [citat] Det kan vara möjligt, jag hade en kollega en gång som brukade täcka för runt om (glas, karm, vägg, golv) och sedan använde han vinkelkapen och kapade ett snitt så låscylindern lossnade. Tyvärr är min föredragna metod inte möjlig för TS att utföra.
10 svar · 21,0k läst
·
E
epw: Nej den behöver inte vara så hög som alulisten. Det räcker ju med att fylla ut utrymmet. 10-15 mm räcker oftast. På utsidan är det viktigt att du kommer under den plåten du satt dit redan så det inte rinner vatten bakom plåten. Eventuellt att du tar bort den du satt dit och sätter dit en som är gjord för ändamålet.
3 svar · 12,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.