Börjar bli dags att byta ut de 36 år gamla 3-glasfönstren. Vilket företag tillverkar med bäst kvalité mm?
Tänkte börja på övervåningen. Det ska vara fönster som öppnas där nere och kan vridas runt ca 180 grader. Underhållsfritt på utsidan och gärna trä på insidan, ska även ha spröjs av något slag.

Vad kör ni med?

Staffans2000
När jag för tjugofem år sedan renoverade mitt hus köpte jag Hajomfönster. Inte för att jag trodde de var bättre än de andra, utan för att de hade värdigt bra myggnät.
Fönstren är ommålade men fortfarande felfria, och skam vore väl annars?
Är du säker på att du verkligen behöver byta ut så nya fönster?

Ja jag ska byta. Det har läckt in vatten någonstans så trät på insidan är dåligt. Kondens mellan glasen, svåra att stänga mm. De på undervåningen är i bättre skick.

Ingen som har bytt fönster eller byggt nutt hus??

Vi köpte SP-fönster från bygglagret och är nöjda, men det finns säkerligen fler märken som är minst lika bra. Det man kan försöka luska lite på är att flera märken tillverkas i samma fabrik och det är mest detaljer i utseendet som skiljer. SP och Traryd är exempel på detta, fler finns säkerligen. Sen kan man beställa från utlandet och det ska också kunna fungera bra om man gör lite research först. Vi var lite för lata för det och beställde inte så himla mycket. Total ordersumma för oss var ungefär 55 000. Så besparingen hade inte varit jättestor. Jag gillar inte utseendet på underhållsfria fönster och tog bara såna till övervåningen (vi har bara fönster på övervåningen på gavlarna så vi kan blanda utan att det syns). Men de flesta väljer underhållsfritt idag vad jag förstår. I övrigt kan man fundera lite på energibesparing och det verkar inte direkt löna sig att köpa bättre fönster än vanlig standard treglas. Våra fönster hade nog gått att renovera, men jag ville ha vridfönster istället. I övrigt får man tänka på tillkommande kostnader för nya foder, fönsterbrädor etc.

Mockfjärd, Sp och Traryd är likadana fönster har jag sett.

Är det någon som kör med Orama fönster? Alu på utsidan och lackerad komposit på insidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.