S
sevenfifty: På öppningsbara fönster monteras plisser i fönsterbågen, man mäter synligt glas på bredden och höjden
6 svar · 5,8k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Om huset är från 1900 då finns inga så stora stilenliga fönster. Vid den tiden hade man mycket mindre fönsterrutor. Går det inte att flytta in säng och soffa genom hålet och montera mindre fönster sedan?
2 svar · 1,1k läst
stanlund2
stanlund2: [citat] Precis! Undrar om de finns bara i PVC
2 svar · 817 läst
M
mugatu: [citat] Det är en jätteskarv där bakom. När huset rör sig så kommer det troligtvis spricka där förr eller senare. Jag har dessutom redan målat och vill inte börja riva bort skivan.
10 svar · 1,6k läst
·
T
Titan123: [citat] Verkar som att renovera kan vara en bra ide. Vi får ta in lite offerter och se vad de säger
4 svar · 2,2k läst
·
D
daizy: [bild] [bild] Hur ska jag tänka när jag ska sätta en markis över detta fönster? Vilken bredd behöver jag? Fönstret är 120 cm + 10 cm foder på varsin sida dvs 140 cm alltihop. Dessutom ska det också sättas dit fönsterluckor. (enbart som prydnad). Det som ställer till det lite är snickarglädjen i form av fönsterhyllan. Vill gärna behålla den om det går. Jag väljer mellan 140 cm
0 svar · 1,5k läst
·
1
123abc: OFG är gamla 700-serien profil HH och den går fortfarande att beställa, det du behöver till ett sådant lås är låscylinder 712. Det enklaste är nog att gå till en låssmed så får du rätt från början då de ofta kan byta ut låscylindrarna som ingår i en komplett sats. Om du väljer att beställa på nätet så kontakta inköpsstället och fråga så du slipper köpa extra
2 svar · 858 läst
Pmanxcca
Pmanxcca: Ja, jag ska nog skaffa hemlarm när sambon inte är arbetslös längre (corona) har även rörelsevakter till lampor här i antren och källar dörren.. Och lär nog när ekonomi finns en ir kamera alternativt titt hål som visar vem som står där.
7 svar · 6,5k läst
·
J
jonaserik: Den är färdig med isolering, bara jobba på
3 svar · 2,4k läst
1
123abc: Det är en innerdörr enligt standard för innerdörrar och då passar valfri standard karm för innerdörr. Du kan köpa en karm hos bygghandeln eller var de säljer innerdörrar. Då innerdörrskarmar och dörrblad följer standard så är det väldigt vanligt att endast köpa och byta dörrblad i befintlig karm. Jag tror det säljs betydligt fler dörrblad än vad det säljs karmar.
7 svar · 2,6k läst
C
Cailert: 2019 installerade jag 4 st 250x40 fasta partier samt 4 st öppningsbara 120x80 fönster i serie PVC Passivhus. skitbra finish, Stabila och rena och snygga vid leverans, va bara att ställa på plats och skumma. Jättenöjd med dessa. kändes som riktigt bra kvalitet. Mycket bättre än kronfönster som jag jobbat med tidigare. priset va detsamma mellan dom båda vid det tillfället också. kan
15 svar · 6,9k läst
A
apriljox: Mitt hus ligger höst upp på en grusås, så besiktningspersonen bedömde inte att jag behöver dränera. Jag behöver däremot renovera källarfönstren. De ligger precis i markytan med en ljusbrunn utanför. Jag har börjat gräva i en ljusbrunn för att förstå konstruktionen. Sidorna är stensatta och jag har inte hittat någon betongbotten. Jag hittar likadant småsten och grus som i hela
0 svar · 2,3k läst
·
OskarGbg
OskarGbg: Hej! Vår entrédörr behöver lite kärlek i sommar och utöver att slipa/lacka om så behöver tätning mot fasad ses över. Bifogar en bild på dörr/sidoljus. Några frågor: Jag tror det är en teakdörr(?). Hade tänkt använda den här lacken, vad tror ni om det? https://www.hornbach.se/shop/CUPRINOL-Adellasyr-teak-2-5l/7666340/artikel-detaljer.html#artikeldetails I underkant är den en
0 svar · 3,0k läst
·
FG
FG: Det är nog mer eller mindre samma problem för andra tillverkare av dörrar. Det brukar vara tunna träskivor, en tunn plåt och PUR-skum i dem. Bor man i ett bullerutsatt område ska man satsa på helglasad dörr med ljudglas, den väger betydligt mer än dörrar med bröstning.
3 svar · 1,6k läst
B
Bockstensmannen: Mekar ihop ett eget glasräcke med stora armerade glasrutor och rustas stolpar. funderar på nån slags aluminiumlist, eller rundstång, fast det behöver vara en skåra då på 6mm för glaset. Finns något lämpligt eller i trä eller kanske plast? Nån som har nån bra ide’/tips? Funderar även på om man skall borra stolparna och skruva handledaren mot stolparna och dessutom ha en skåra
0 svar · 1,5k läst
·
Mazen
Mazen: [citat] Har monterat flera på det sättet. Bla 5 vån upp så ja det är dom .. (När markisen är utfälld är det armarna som tar sidleds krafterna)
3 svar · 3,0k läst
·
T
topmount: Tack! Tänk va mycket lättare det går med sökningen om man har ett namn, till och med överkomliga.
3 svar · 1,2k läst
·
OestlundJ
OestlundJ: [citat] jag har precis köpt ett velux 780*980, vilket kostade mig 7430 kr. Byter det själv.
1 svar · 2,5k läst
1
16386: Installation av persienner är väl både det enklaste och bästa ur ett användningsperspektiv. Men det kostar ju en del att anlita en persiennfirma. Billigaste lösningen är väl att sätta upp rullgardiner ovanför fönstren, så att man kan öppna fönstret när rullgardinen är helt uppdragen. I vardagsrummet skulle jag bara ha gardiner, men det beror ju på hur mörkt man vill kunna göra
1 svar · 6,1k läst
·
1
123abc: Kompletterar med att även biltema har cylinderringar för europa låscylindrar. https://www.biltema.se/bygg/las/lastillbehor/dorrosett-euro-2000024007
14 svar · 7,0k läst
·
1
123abc: [citat] ASSA 2000 har sällan problem utan är ett bra låshus med få reklamationer (ska ej förknippas med 2002). Det problem du beskriver att bortkopplingen för vredet går i av sig självt kan uppstå ibland på äldre välanvända låshus ett annat bekymmer är att roddaren för vredet spruckit. Det låshusen repareras oftast inte utan ett defekt låshus bytes ut mot ett nytt.
5 svar · 3,1k läst
P-plats
P-plats: [citat] Alltid kul med uppdateringar som visar lyckliga slut.
3 svar · 1,7k läst
·
FG
FG: Man måste inte använda linoljekitt, det går utmärkt med modernt tubkitt till linoljefärg också. Man måste inte grundolja bågarna, men om man slipar trärent och har tid så varför inte. Det kan dock blöda igenom om man oljar för mycket och sedan är det lång torktid. Det finns bra instruktioner för grundmålning och oljning om man googlar.
4 svar · 3,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Om du vill göra det väldigt enkelt, så gör så lite som möjligt. Måla dörren vit på insidan, ta bort trycken och låsvred, och sätt upp hyllan i den "alkov" som redan finns, med dörren som baksida. Det blir ju inte sämre isolerat än det var tidigare.
4 svar · 2,1k läst
·
H
Husnerden: Vid närmare inspektion av gångjärnen visade det sig att de faktiskt var justerbara. Satt ett par sådana här https://www.dr-hahn.eu/en-gb/products/pvc-u-doors/for-entrance-doors/kt-v-6r så efter lite skruvande enligt instruktionerna samt med hjälp lod så blev det betydligt bättre. Inte perfekt, men det sista kan jag nog fixa med lite tjockare list.:) Tack för hjälp!
3 svar · 7,5k läst
·
Lengan
Lengan: Oki, det är sådana här handtag jag vill ha. Ska kolla med Traryd. Själva dörren då, några tips från andra här vad som är en bra och lagom pardörr att köpa?
4 svar · 3,5k läst
·
S
Stefan730: Ok ska testa detta. Tack
13 svar · 3,1k läst
·
T
Tiger79: [citat] Glaskasetten är inte limmad! Haft inbrott då de lyfte ur hela kasetten. Glasmästaren siliconade sen den nya kasetten i de fyra hörnen.
5 svar · 5,1k läst
·
Y
Yomet: Tack igen 123abc, Nu förstår jag. Yomet
4 svar · 4,7k läst
·
P
patfred: Du får nog höra med nåt plåtslageri i närheten. Tror inte dom finns färdiga att köpa.
1 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.