M
Marilis: Hej. Vi önskar ha svarta fönster både invändigt och utvändigt, svart varmfoder samt spröjs i modern enkel stil. Tunna linjer och aluminiumutsida. Vad har ni för förslag? Vi har tittat på Elitfönster vision men då kan vi inte ha spröjs. Högkvalitativa fönster är ett måste.
0 svar · 1,2k läst
D
doubleH: [citat] Vindpappen skall skydda isoleringen från drag. Det blåser inte igenom en bräda/regel
3 svar · 3,5k läst
G
gone_fishing: Troligen va det en alkyd oljefärg, spädbar med lacknafta du använde och ibland innehöll dom faktiskt lite kokt linolja också. Linoljefärg ska funka bra ovanpå om du rengör ordentligt och skrapar bort det som sitter löst. Linoljefärgen tränger väl inte igenom alkyden så där får du nog inte "fördelarna"
1 svar · 2,3k läst
Fiano1
Fiano1: [citat] Tack tog bara en bild från nätet. Jag har inte köpt något fönster än, därav min fråga ;)
2 svar · 4,2k läst
·
R
Rolle85: Löste allt med fönstermarkiser
30 svar · 103,5k läst
·
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: [citat] Ok. Jag bytte två fönster själv i somras, ett jävla meck, fattar inte hur fan snickaren gjorde när han bytte ensam i badrummet. Det tog bara nån timme så var han klar, vi höll på i flera timmar/fönster när vi bytte själv. Antagligen hade han Essves lättbetongskruv för karmhylsa, men såna kunde jag inte få tag på i tid. Så det blev till att torrpassa och märka ut för
7 svar · 5,1k läst
1
123abc: [citat] Först måste du finna orsaken till att det går trögt. Börja med att testa spanjoletten med dörren på vid gavel och om den går lätt och bra så håll ett finger på kolven för att se om spanjoletten fortfarande går bra med lite belastning. Därefter kontrolleras dörrgången samt slitning vid slutbleck som kan påvisa problem, kontrollera även om dörrbladet rör sig när du
12 svar · 11,7k läst
·
J
Jörgen Ö: Det viktigaste är väl att kolla bärigheten i väggen, ni lär behöva växla av ovan fönstret, kolla även med kommunen ang ev bygglov....sen kan det vara lite trickigt att få till det pga tegelfasad
1 svar · 1,6k läst
OestlundJ
OestlundJ: [citat] Ja precis, troligtvis för någon skruv skulle jag tro. Tack för hjälpen.
31 svar · 16,0k läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Meningen är att plåtslagaren ska bocka till plåtar, som sticks in i spåret.
3 svar · 2,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Den europeiska/tyska standarden med Dreh/Kipp tycker jag är utomordentligt bra! Man kan öppna för vädring där man lutar in fönstrets överdel något, Eller vrida det längs en vertikal axel. [citat] En stor fördel är att det förenklar utrymning vid eventuell brand. Se
1 svar · 3,1k läst
T
tergo: [citat] sätt dit plast fram till fönstret så att det täcker drevplatsen mellan fönster och väggregel
3 svar · 2,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Om du skruvlimmar en plywoodskiva på varje sida på en grind tycker jag att den borde bli mycket hållbarare.
1 svar · 2,3k läst
B
bopakoster: [citat] Tack. ur smala spår kan man göra med en sådan?
2 svar · 1,7k läst
M
Mr L: Jag har ett fönsterpart som består av 5 träfönster 800x1600 som sitter monterade ihop. Nu skall detta bytas till Elitfönster alu fasta då vi aldrig öppnar dessa och vi har en altandörr precis bredvid. När jag mäter dessa så är karmyttermåttet 800. Medans nya elitfönster har modulmåttet 800. Vad har jag för alternativ här? Jag vill ju undvika att det ser konstigt ut i kanterna om
0 svar · 1,8k läst
·
A
Asterix_Thn: Kan rapportera att allt är på plats nu och fungerar som en dröm! Tack för alla värdefulla råd!
15 svar · 4,5k läst
·
snorki
snorki: [citat] Gjorde precis det, funkade alldeles utmärkt. Tack för svar
2 svar · 5,2k läst
A
AbRhesus: Hej Har du anlitad Fönsterhuset, gick det som föväntad?
1 svar · 2,5k läst
B
bergquist: Jag skulle rek. Att du öppnar fönstret och kolla efter en etikett som säger vad det är för varumärke. Ex. Har velux och fakro kod som säger vad det är för exakta mått, vilket krävs för beställning av produkt till detta fönster. Jag hade ex. Valt en skylight rullgardin från luxaflex med mörkläggande väv, då får du så tätt du bara kan.
2 svar · 2,4k läst
·
Lindasmurfan
Lindasmurfan: Hej Jag skulle vilja ha hjälp att komma på en smart lösning att bygga en slagport (två dörrar) till ett plank men där vi också kan göra en gångdörr i ena porten. Slagporten bör vara runt 2 meter hög. Är det någon som har tips på en smart och snygg konstruktion.
0 svar · 1,4k läst
1
123abc: [citat] Ser inte exakt på bilden men jag skulle gissa på ASSA 3225-08 https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/kantreglar--gangjarn/gangjarn/tappbarande-gangjarn/3225-08/ https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/oem-produkter/dorr/gangjarn--kantreglar/tappbarande-lyftgangjarn/3225/
8 svar · 28,7k läst
·
Luddis_1
Luddis_1: Jag ser 3 lösningar på problemet, alt 1 hade jag själv valt. Dörrfoder och en liten klick fog. Liten bit trä som du passar in och sedan slipar och måla hela karmen för att det ska smälta in. Plocka ur karmen och kapa ner den sidan som är för lång (kanske även dörren om det blir för lågt) och återmontera. Kräver troligtvis nya karmhål.
1 svar · 5,5k läst
·
H
hans lindquist: Att haka på en tung, traditionell, utåtgående, kopplad fönsterbåge i övervången kan te sig skrämmande även för en glad pensionär med gott om tid. Jag har emellertid alldeles nyss utvecklat en enkel metod, som fungerade mycket bra. Första momentet är att med en hammare knacka ned tappen i det nedre gångjärnet, så att endast tre millimeter sticker upp (har rekommenderats tidigare av
0 svar · 2,4k läst
P
Anonymiserad 342590: [citat] Tack för tipsen då kör jag oå detta.
8 svar · 2,4k läst
·
1
123abc: [citat] Spanjoletter är inte direkt känsliga för vad man smörjer med men 5-56 är nog bland det sämsta medel man kan använda, i säkerhetsbranschen är 5-56 ett svärord. Byt ut 5-56 mot ASSA spray eller sprayfett (litium, vaselin) så håller jag med om allt i ditt inlägg.
2 svar · 3,7k läst
nino
nino: Kan man inte bara skära bort skummet säg 2dm nedanför överstycket och 2dm ovanför tröskeln, då bör ju karmen sitta kvar. Eller se efter om det tar i hela vägen eller bara på en bit och då skära bort där?
41 svar · 6,2k läst
·
nino
nino: [citat] Nej det har jag iof inte gjort, men gör gärna det och skriva här sen
19 svar · 24,6k läst
·
1
123abc: ASSA gör trycken som brukar hålla länge och är av bra kvalitet men det finns även andra tillverkare som tillverkar kvalitativa produkter. Om du vill ha en gedigen känsla ska du alltid köpa trycken med inbyggd returfjäder då det förändrar hur trycket upplevs. Vad är det för trycke som du har problem med? Är det en väldigt tung dörr du har? Det absolut vanligaste trycket är ASSA
4 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.