Fönster & Dörrar
123abc: Om det fungerar när du lossar på skruvarna till trycket så kan det vara så att låshuset sitter lite snett i dörren. Det jag ofta gör är att dra åt trycket lite och sedan tar tag i båda sidor samtidigt och drar i trycket så det flyttar sig lite och börjar fungera sedan drar jag åt lite till. Det fungerar om låshuset bara sitter lite snett. I ditt fall misstänker jag att det kan vara
roli: Det brukar sitta minst 3 gångjärn på en garderobsdörr. Kanske inte för att klara vikten, men utan det tredje gångjärnet så "sviktar och svajar" dörren på mitten och känns allmänt vek.
Nazareth: [citat] Nä precis! Hittade en lokal förmåga som frågade hur många jag ville ha och i vilka färger när jag visade upp det gamla beslaget. Blir nog bra detta :cool:
SPR: Jag söker brandsäkra garagedörrar säkerhetsklass EI 60. Bredd 2400 Höjd 1800. Någon som har förslag
Nina-Daniel: Hej! Vi ska byta fönster på vår övervåning. Radhus med orginalfönster från 70-talet. Termoplus var här i dag och offerten landade på 31.000kr för 3 fönster och en dubbeldörr altan. Är det någon här som vet om Priset är ok? Någon i Göteborg som använt dem? Skulle gärna vilja åka och titta på fönster från dem. tacksam för hjälp! Fick offert från mockfjärds 81.000kr. Det
andthe: Det är en "gammal" karm men dörr med "nya" gångjärn.Istället för att byta karm kan man köpa ny dörr som har gångjärnsfästena på samma ställe som "gamla" karmar, då kan det bli lite glapp.
erimos: [citat] Roca WH 301 är nog i det närmaste idealisk. Tack! Ska kolla med ASSA helpdesken ang. 2130 / Erik
123abc: Ser att jag glömt en rätt vanlig returfjäder som finns hos en del bygghandlare. Miller 18821 returfjäder 1900-SB http://millershop.millergroup.se/templates/grpproduct.asp?ProductGuid=1900-SB&GroupGuid=13135
mgranbom: Vi har monterat skjutdörrar till två rum i huset och skulle inte vilja ha det till toaletterna. De släpper igenom alldeles för mycket ljud mellan dörr och karm. /M
123abc: Det enklaste är att ringa daloc och fråga. Det är förberett för ett modullåshus men om det är connect eller klassiskt beror på uttaget i karmen.
fönsterpåven: Inga problem att byta, ingen skillnad mot fabriks monterade
123abc: Du måste tänka vad som händer när du justerar på en skruv t.ex hur dörrbladet flyttas i sidled vid justering. Därefter tittar man på hur man vill att dörrbladet ska justeras och vilka gångjärn som ska justeras och hur. Jag behöver bättre bilder av hela dörren och karmen för att se hur dörrbladet sitter fel.
richardtenggren: Det finns ”rakblad” i plast hos de flesta bilvårdsfirmor :)
Robert-san01: Ser ut som genomslag av kvistar. Spärrfärg/kvistlack på dem innan du målar om nästa gång då skall det inte uppstår igen.
Daniel 109: Det är tre år sedan problemet avhandlades. Så förhoppningsvis är det löst även om återkopplingen saknas.
Matti_75: Normalt ska du ha ett underbleck där, men om det är under tak så krävs det inte. Tänkte på Bobbycaren som står där
Disneygrisen: [citat] Ja, karmen trycker ut i mitten, eller fogskummet trycker ut karmen på mitten mellan gångjärnen. Jag har exakt samma typ av dörrar med samma typ av karm med tätningslister i fritidshus och där är det inga problem att stänga dörren. Jag har också testat att ta bort tätningslisterna och det blev ingen skillnad. Slutblecket har justerats av hantverkaren. Ingen skillnad. Det ska gå
På Fritiden: [citat] Det blir inte vedeldat. Det blir ett vanligt elaggregat.
Yachti: Tack för alla åsikter! Vi har gjort en kompromiss med leverantören att vi tar all extra luft i nederkant och lever med lite mindre fönster! Dvs vi kommer ha 2cm drevmån runt fönstret på sidorna och upptill och sen 6-7 cm nere där vi på utsidan kan lösa det med ett extremt fall på bläcket och inne höjer vi fönsterhålet med motsvarande!
tompaah7503: Tack för länken! Dörrbredd minst 76 centimeter, det var en bra siffra. Vi har ett äldre hus och kollar på begagnade spegeldörrar. Ofta är de inte mer än runt 80 i bredd.
Pir79: Precis. Rutan är ca 77 cm bred. Längden är nog kring 190 cm.
Lasselano: Om luft kan komma in så kan ljud göra det med. Att tätningslisterna tätar till 100% är därför superviktigt för ljudisoleringens skull. Kolla att tätningslisterna är i bra skick och tätar hela vägen runt. Har du bara en tätningslist i fönstret kan du komplettera med en till på insidan för bättre tätning, en i stil med denna: https://www.leifarvidsson.se/karmtatlist-213-cm-alu Man
Trekul: [citat] Tack. Har du något tips på märke och vilken storlek? Antar en liten är bättre?
Bergkamp: Wow, ett gammalt sideswingfönster. Jag hade gjort rent skenorna så gott det går och sprayat lite teflonspray i dom.