Jag börjar med att berätta att jag är nybörjare på det här.
Först och främst duger bilderna eller är det något annat ni måste se för att kunna svara på frågor?
Vad ska jag tänka på när jag beställer? Är detta någon speciell modell eller tillverkare? Ska jag bara gå efter måtten?
Sedan hur gör jag när den befintliga kassetten ska tas ut? Bort med listerna?
Vad behöver jag ha i form av verktyg och nya lister eller dylikt?
Först och främst duger bilderna eller är det något annat ni måste se för att kunna svara på frågor?
Vad ska jag tänka på när jag beställer? Är detta någon speciell modell eller tillverkare? Ska jag bara gå efter måtten?
Sedan hur gör jag när den befintliga kassetten ska tas ut? Bort med listerna?
Vad behöver jag ha i form av verktyg och nya lister eller dylikt?
Finns det flera stämplar i glaskassetten som även beskriver mått och typ så blir det enklare att beställa nytt?
Oftast byts glaset från utsidan genom att listerna tas bort ibland kan kassetten även sitta med lite silikon som får skäras bort för att du ska få loss glaskassetten.
Oftast byts glaset från utsidan genom att listerna tas bort ibland kan kassetten även sitta med lite silikon som får skäras bort för att du ska få loss glaskassetten.
Nej det står bara scanglas 5tgaranti på flera ställen runt om. Kan man ta måtten själv tror du? Okej får se om jag kommer åt det genom att öppna och snurra runt fönstret.1 123abc skrev:
När vi bytte en fönsterkassett något år sedan anlitade vi Ryds glas. Jag behövde inte kolla upp något, det kom en kille hem, tittade på beteckningarna inuti kassetten och tog mått. Det var typ allt. Sedan kom de och bytte ut den gamla..
Eller så sprättar man listerna, mäter yttermåttet på glaset och beställer tex från Mentafönster ett fast fönster med yttermått +10cm på bredd och höjd (inte helt 100 på att det var +10cm är nästan), plockar ur kassetten och byter i gamla fönstret
Hade samma problem på ett av mina och noterade i förra veckan att jag har ett till där kassetten gett upp (Imma/disigt över en 5x10cm yta nederkant).
Det jag gjorde var som tidigare nämt - Plocka listerna utsida, mätte kassetten Höjd, bredd samt tjocklek. Gick till lokala glasmästaren och beställde en ny. Minns inte vad den kostade men inte tusan var det hutlöst för då hade jag kommit ihåg fadäsen!
Den gamla kassetten satt enbart med listerna runt, dropplisten samt plastkilar. Jag valde plastkilar samt ett antal ytor fyllda med silikon för att försvåra för eventuella inbrottstjuvar.
Två grannar har haft inbrott - Vid båda tillfällena så har besökarna plockat listerna och lyft ut hela kassetten - Så silicon skulle nog få dem att djävlas lite till och kanske avbryta om det tar för lång tid. Bara ett tips!
Det jag gjorde var som tidigare nämt - Plocka listerna utsida, mätte kassetten Höjd, bredd samt tjocklek. Gick till lokala glasmästaren och beställde en ny. Minns inte vad den kostade men inte tusan var det hutlöst för då hade jag kommit ihåg fadäsen!
Den gamla kassetten satt enbart med listerna runt, dropplisten samt plastkilar. Jag valde plastkilar samt ett antal ytor fyllda med silikon för att försvåra för eventuella inbrottstjuvar.
Två grannar har haft inbrott - Vid båda tillfällena så har besökarna plockat listerna och lyft ut hela kassetten - Så silicon skulle nog få dem att djävlas lite till och kanske avbryta om det tar för lång tid. Bara ett tips!
eller så mätter man det synliga glaset invändigt och plusar på 25mm på bredden och höjden så får man det utvändiga måttetnino skrev:
Det verkar vara ett bra pris.nino skrev:
På den tiden jag byggde och monterade aluminiumpartier så köpte vi allt glas från Emmaboda glas men vet inte om de är lika konkurrenskraftiga nu för tiden.
http://gssweden.se.loopiadns.com/produkter/isolerglas/
https://sv-se.facebook.com/emmabodaglas