Fönster & Dörrar
Derbyboy: Ska lägga golvvärme framför ett fönsterparti. I resten av rummet behöver jag därför höja golvet så det kommer i nivå med golvvärmeskivorna.
Lasselano: De flesta små eller medelstora dörrtillverkare kan nog tillverka vad du söker. Hos t ex Ekstrands i Osby kan du få den precis som du vill.
Skomakaren 1: Tack alla! Löste sig i stil med #2 efter en del pillande.
Rickard.: [citat] Låter som en bra lösning, välj en rejäl regel och fäst ordentligt i bärande stommen på väggen, inte bara i panel och spikläkt.
surris: [citat] Måla med tätningen, men om du grundar nåt så grunda först och sen tätningen innan slutstrykningar. Blå är bättre!
CH80: Vi kommer byta ytterdörrar inom några veckor och har köpt Yale doorman V2N, läser lite om installationen och blir inte riktigt klok, vilket är klokast att välja Easy eller Advanced mode ? Om man väljer en pinkod till varje nyckelbricka så innebär det att man måste slå den ihop med brickan vid upplåsning ? Kan man om man glömmer nyckelbrickan hemma låsa upp med Masterkoden ? Om man
SköldenM: [citat] Ah okej, det var synd! Sjukt ändå att det kan bli in-etsat i glaset bara för att de har legat dikt mot ett annat glas och lite fukt imellan. Tack för svar!
Rosternas: Hej, Jag behöver köpa en ny metallist profil som suttit på dörrtröskeln, den fungerar som ett slags skydd för tröskeln och där man fäster en gummilist. Var kan man beställa en sådan metallist? Mvh Tommy [bild] [bild]
verktygsgurun: [citat] Finns faktiskt sjukt fina PVC idag. Jag var emot det innan också men efter att jag var i en utställning i Ängelholm o tittade på fönster har jag ändrat uppfattning. Säger bara wow va fina Pvc det finns. Ofta tänker man på billiga inåtgående Pvc fönster när man säger Pvc men det finns vrid, Sidohängda med mycket nätta bågar o karmar.
Bo i Kba: [citat] Ber om ursäkt. Citerade visst fel inlägg =)
Derbyboy: Var och hur fäster jag fönsterblecket när jag har ett kasettfönster i fasaden?
Cider: Så fint! Tänk att ha en så fin utsikt när man skalar grönsaker eller diskar. Det skulle jag också önska mig!
nymvik: [citat] Trodde det skulle ha något med cylindern att göra, men byta låshus löste saken. Tack!
FRS05: Blir nog att jag bara skaffar ersättningslås. Blir nog ett för dyrt projekt. Tack för råden
Lasselano: Mät upp hur mycket plåt du behöver. Gå till plåtslagaren, han klipper till en plåt till dig. Den limmar du sen på plats med vanligt montagelim, typ PL400 e dyl.
Nicolaus Hermanni: Tack snabba svar, hann inte ens skriva klart... karbamidskum låter logiskt. Att köra på det gamla kemi-lärar-tricket att smaka, hoppar jag nog... Har för avsikt att bli äldre än 50-60 år...
mikarn: [citat] Jag skar den bara precis som hålet mellan reglarna. Har skummat runt sen så det lär inte blåsa emellan.
BirgitS: I hus där det inte finns några särskilda tilluftsventiler har det varit vanligt att man bara har satt tätningslister på 3 av 4 sidor av fönstret för att det ska kunna komma in luft där.
Lasselano: [citat] Det sker när du hänger i dörren i karmen. Ofta finns ingen stopp som visar att dörren sitter på rätt djup utan man får ha lite känsla.
Thomas Holm: Hej, håller på och söndagsmyser med att sätta upp renoveringstapeter. När jag tar bort foder mot fönster som jag vet är nyare än 5 år så hittar jag mögel bakom list under fönster som på bilderna. Det finns inget mögel på isolering utan enbart en bit ned på gipset. Runt fönstret mellan gips och fönster satt någon form av plasttejp. Jag antar att den ska agera fuktspärr men
KnockOnWood: Mitt amatörmässiga svar: Se först till att tröskeln kommer i lagom höjd för att gå genom dörren. Sedan så, ja, en tröskelplåt/ett tröskelbleck skall du ha, som skyddar underliggande träkonstruktion. Se här ett par andra diskussioner i ämnet: https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-troeskelbleck-foer-ytterdoerr.321012/
Derbyboy: Någon? Kan jag trycka salningen direkt mot kassetten?
verktygsgurun: Inget som finns färdigt. L-profil kallar jag det o det bockar man hos plåtslagaren.
Klicka: På mina fönster från SP finns ett extra regnskydd mellan fönster och karm. Som en tät borste med korta strån [bild] Här ser man dessa i ritningen. [bild]
Derbyboy: Om jag monterar ett fönster i liv med asfaboarden som sitter bakom fasadbräda vad kan jag då använda för att täta mellan fönster och asfaborden? jag har stående panel utan luftspalt med asfabord bakom fasadbrädan fasadbrädan sitter alltså som ett lock över springan som ska drevas. Jag funderar på elitförbandet vision och den karmen är gnaga smal vilken innebär att fasadbrädan
Postman: Jag har förstått att man ska ha en list under dörren och lyckades att beställa en som passade. Den passar rätt bra i det mönster som finns i tröskelsatsen. Som det ser ut på motsvarande lister vi har på huset så sitter dom fast. Är det någon form av lim man ska använda? PLXXX?
doubleH: Ganska gammal dörr? Dvs det är troligen pga av ålder, UV, mm som faneret börjar släppa. Att limma på nytt faner enligt ovan är inte helt enkelt och kräver troligen bla att de smidda utsmycknings-spikarna måste avlägsnas. Jag hade samma utmaning på en sidodörr på ett garage där faneret släppt lite. Petade/skar bort löst faner och spacklade upp med snickerispackel. Slipade hela ytan