Idag när jag skulle stänga altandörren så bröts handtaget av vid infästningen i dörren. Som tur är så hade jag lyckats låsa den iaf 
Var hittar jag ett nytt handtag till altandörren som passar?
bifogar lite bilder så någon kanske kan guida mig i rätt riktning
Var hittar jag ett nytt handtag till altandörren som passar?
bifogar lite bilder så någon kanske kan guida mig i rätt riktning
Bästa svaret
Ser ut som mina altandörrar och handtag. Samma sak har hänt mig två gånger. Jag hörde av mig till tillverkaren svenska fönster/spfonster.se, de har 10 års garanti och skickade nytt handtag utan problem. Är det inte samma tillverkare eller om garantin gått ut kan man säkert ändå få köpa ett nytt av tillverkaren. Jag hittade ingenstans att köpa passande handtag annars, varken i butik eller online.
/koppla
/koppla
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Jag tycker det liknar nr 9 på sidan 32 i den här pdf:en.
https://www.bygglagret.se/UserFiles/SP/Reservdelskatalog/SP_Reservdelskatalog_8.1.4_inkl_moms.pdf
På sidan två i samma pdf finns beställningsinformation.
Jag vet ingenting om Bygglagret, går inte i god för dom.
https://www.bygglagret.se/UserFiles/SP/Reservdelskatalog/SP_Reservdelskatalog_8.1.4_inkl_moms.pdf
På sidan två i samma pdf finns beställningsinformation.
Jag vet ingenting om Bygglagret, går inte i god för dom.
Då finns det en grundorsak till problemet som ni försökt åtgärda utan att det blivit riktigt bra, då tänker jag inte gå in mer på det om ni inte har frågor om det.Henke_2017 skrev:
Antingen köper ni ett nytt handtag lika det tidigare eller så bytet ni till andra handtag men inte säkert att andra är bättre.
Smörj även spanjoletten med lämpligt smörjmedel så kanske det går lite lättare, om smörjer med olja så tänk på att det lätt droppar och kan efterlämna fläckar lång tid efter.
Jag använder ofta ASSA spray eller spray fett till spanjoletter t.ex litium eller vaselin när jag smörjer spanjoletter.
Hoppe är väldigt vanliga på marknaden och säljs på byggmarknader, järnhandlare, låssmeder osv så dom kan du köpa lite varstans.fubar skrev:
Jag är intresserad av att veta mer om detta och hur jag fixar det1 123abc skrev:Då finns det en grundorsak till problemet som ni försökt åtgärda utan att det blivit riktigt bra, då tänker jag inte gå in mer på det om ni inte har frågor om det.
Antingen köper ni ett nytt handtag lika det tidigare eller så bytet ni till andra handtag men inte säkert att andra är bättre.
Smörj även spanjoletten med lämpligt smörjmedel så kanske det går lite lättare, om smörjer med olja så tänk på att det lätt droppar och kan efterlämna fläckar lång tid efter.
Jag använder ofta ASSA spray eller spray fett till spanjoletter t.ex litium eller vaselin när jag smörjer spanjoletter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering! Efter kontakt med SP-fönster så fick jag gratis nya handtag både inne och ute. Mycket bra service!
De skrev också att de har bytt till detta handtag då det håller mycket bättre.
se bifogad bild för resultat.
Först måste du finna orsaken till att det går trögt.Henke_2017 skrev:
Börja med att testa spanjoletten med dörren på vid gavel och om den går lätt och bra så håll ett finger på kolven för att se om spanjoletten fortfarande går bra med lite belastning.
Därefter kontrolleras dörrgången samt slitning vid slutbleck som kan påvisa problem, kontrollera även om dörrbladet rör sig när du stänger dörren och drar ned handtaget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



