Idag när jag skulle stänga altandörren så bröts handtaget av vid infästningen i dörren. Som tur är så hade jag lyckats låsa den iaf :)

Var hittar jag ett nytt handtag till altandörren som passar?

bifogar lite bilder så någon kanske kan guida mig i rätt riktning :)
 
  • Avbrutet altandörrhandtag hållet i en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett avbrutet grått altandörrhandtag med synligt brott vid infästningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avbrutet altandörrhandtag vid infästningen, behöver ersättas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bruten altandörrhandtag med skadad infästning i dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går dörren trögt att stänga?
 

Bästa svaret

Ser ut som mina altandörrar och handtag. Samma sak har hänt mig två gånger. Jag hörde av mig till tillverkaren svenska fönster/spfonster.se, de har 10 års garanti och skickade nytt handtag utan problem. Är det inte samma tillverkare eller om garantin gått ut kan man säkert ändå få köpa ett nytt av tillverkaren. Jag hittade ingenstans att köpa passande handtag annars, varken i butik eller online.

/koppla
 
  • Gilla
Anne Jelvehed och 2 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Går dörren trögt att stänga?
Ja den är trög att stänga. Jag får ta i ganska mycket för att handtaget i rätt läge för att låset ska lira. Det var värre förut men vi fick dörren justerad av en hantverkare här om året och då blev det bättre då men har kommit tillbaka igen.
 
  • Gilla
Anne Jelvehed
  • Laddar…
Droppa också lite mineralolja på låshakarna en gång per år, det kan göra stor skillnad.
Hjälper dock inte om dörren är feljusterad.
 
De liknar mina handtag (från spfönster). Mina är av märket Hoppe och när jag letade efter såna verkade de säljer till tillverkare och inte så mycket till privatpersoner.
 
Henke_2017 Henke_2017 skrev:
Ja den är trög att stänga. Jag får ta i ganska mycket för att handtaget i rätt läge för att låset ska lira. Det var värre förut men vi fick dörren justerad av en hantverkare här om året och då blev det bättre då men har kommit tillbaka igen.
Då finns det en grundorsak till problemet som ni försökt åtgärda utan att det blivit riktigt bra, då tänker jag inte gå in mer på det om ni inte har frågor om det.
Antingen köper ni ett nytt handtag lika det tidigare eller så bytet ni till andra handtag men inte säkert att andra är bättre.
Smörj även spanjoletten med lämpligt smörjmedel så kanske det går lite lättare, om smörjer med olja så tänk på att det lätt droppar och kan efterlämna fläckar lång tid efter.
Jag använder ofta ASSA spray eller spray fett till spanjoletter t.ex litium eller vaselin när jag smörjer spanjoletter.
 
  • Gilla
svedbo och 1 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
De liknar mina handtag (från spfönster). Mina är av märket Hoppe och när jag letade efter såna verkade de säljer till tillverkare och inte så mycket till privatpersoner.
Hoppe är väldigt vanliga på marknaden och säljs på byggmarknader, järnhandlare, låssmeder osv så dom kan du köpa lite varstans.
 
1 123abc skrev:
Då finns det en grundorsak till problemet som ni försökt åtgärda utan att det blivit riktigt bra, då tänker jag inte gå in mer på det om ni inte har frågor om det.
Antingen köper ni ett nytt handtag lika det tidigare eller så bytet ni till andra handtag men inte säkert att andra är bättre.
Smörj även spanjoletten med lämpligt smörjmedel så kanske det går lite lättare, om smörjer med olja så tänk på att det lätt droppar och kan efterlämna fläckar lång tid efter.
Jag använder ofta ASSA spray eller spray fett till spanjoletter t.ex litium eller vaselin när jag smörjer spanjoletter.
Jag är intresserad av att veta mer om detta och hur jag fixar det :)
 
Nytt handtag på fönsterdörr, utsikt till veranda med träbord och stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppdatering! Efter kontakt med SP-fönster så fick jag gratis nya handtag både inne och ute. Mycket bra service!

De skrev också att de har bytt till detta handtag då det håller mycket bättre.

se bifogad bild för resultat.
 
  • Gilla
Anne Jelvehed
  • Laddar…
Henke_2017 Henke_2017 skrev:
Jag är intresserad av att veta mer om detta och hur jag fixar det :)
Först måste du finna orsaken till att det går trögt.
Börja med att testa spanjoletten med dörren på vid gavel och om den går lätt och bra så håll ett finger på kolven för att se om spanjoletten fortfarande går bra med lite belastning.
Därefter kontrolleras dörrgången samt slitning vid slutbleck som kan påvisa problem, kontrollera även om dörrbladet rör sig när du stänger dörren och drar ned handtaget.
 
  • Gilla
forstahuset och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.