Hej alla!

Har letat som en galning efter en manual till de här gångjärnen och hur jag ska kunna justera dem. Dörren har "hängt sig" nu efter ca 5 år, och jag har kryssmätt och karmen verkar rak.

Om jag förstår det rätt så ska man kunna ta bort täcklocket i överkant/underkant och skruva där för att flytta dörren i sidled? I så fall ska ju dörren ut i nederkant och in i överkant?

Kan någon bekräfta att de här gångjärnen går att justera på det sättet, och hur får jag bort täcklocket? Har inte velat använda för mycket våld!

Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

har en sån dör börjat hänga så måste det ju vara grava fel på nånting som borde synas? Dörr blåst upp och gångjärn knäckts eller liknande. Såna där gångjärn är fasta, går inte att justera annat än att man bockar dem med avsett verktyg. alternativt skruvar loss dem och riktar upp dem i skruvstycke.
Vet inte vad det är för täcklock du menar.

• Gilla
Perra p
  • Laddar…
Ser inte ut att vara justerbara på annat sätt än genom att bocka dem. Sök i forumet på "gångjärnsriktare" för en beskrivning på hur man riktar dem.

Ok, tack!

Dörren kan säkert ha blåst upp vid något tillfälle, tycker dock att det kommit gradvis... Men med barn och lek så smäller ju dörren upp titt som tätt! Jag får prova att knäcka till dem!

Med täcklock så syftade jag på nedan. Vissa gångjärn justeras på olika sätt genom att man kan ta bort dessa locken och skruvar på skruven där under, har jag sett när jag letat efter info!

Capture.JPG

• Gilla
Maiah
  • Laddar…
Om där finns justering så är det i så fall på undersidan. Kan vara så att det bara är det enda gångjärnet som går att justera. Dock går det inte att ändra riktningen på dörren så som du vill utan det går bara att höja och sänka.

Finns ingen sådan justering i dessa gångjärn.
Det finns endast en "brevlåda" för justerbrickor för höjdjustering.
Du kan inte lossa ett täcklock och justera något på denna modellen.
Antingen får du knäcka gångjärnet eller byta ut det till ett nytt om metallen mattats och därmed faller tillbaka efter knäckning.
En bild på hela dörren så springorna syns vore inte fel, samt alla gångjärnen med stängd dörr så syns det oftast vad som felar.

• Gilla
Lasse Zatan
  • Laddar…
8
Maveric77 Maveric77 skrev:
Hej alla!

Har letat som en galning efter en manual till de här gångjärnen och hur jag ska kunna justera dem. Dörren har "hängt sig" nu efter ca 5 år, och jag har kryssmätt och karmen verkar rak.

Om jag förstår det rätt så ska man kunna ta bort täcklocket i överkant/underkant och skruva där för att flytta dörren i sidled? I så fall ska ju dörren ut i nederkant och in i överkant?

Kan någon bekräfta att de här gångjärnen går att justera på det sättet, och hur får jag bort täcklocket? Har inte velat använda för mycket våld!

[bild]
Många år sedan inlägget skrevs men vet du fabrikat på dessa järn? Har samma problem som du beskriver men behöver nog byta järn men har ingen aning om fabrikatet då det är tidigare ägare som satt in dörren.

8 Entersten skrev:
Många år sedan inlägget skrevs men vet du fabrikat på dessa järn? Har samma problem som du beskriver men behöver nog byta järn men har ingen aning om fabrikatet då det är tidigare ägare som satt in dörren.
Gångjärnen är ASSA och dörren är från Polardörren.

• Gilla
86Tompa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.