Ska byta några fönster samt köpa nya till en utbyggnad och kan inte bestämma mig vilken typ av öppning som är bäst. I vårt gamla hus är det blandat med sidohängda och topphängda. Gillar mest de topphängda. De sidohängda blåser lätt upp när barnen leker med fönstren, fast moderna fönster kanske har bromsar. Våra är ifrån 64..

Det är enplanshus vi har så behöver egentligen inte vridfönster pga det skulle vara svårt att tvätta fönstren. Finns det någon annan fördel med vridfönster?
 
M Martin Lj skrev:
Ska byta några fönster samt köpa nya till en utbyggnad och kan inte bestämma mig vilken typ av öppning som är bäst.
Den europeiska/tyska standarden med Dreh/Kipp tycker jag är utomordentligt bra!
Man kan öppna för vädring där man lutar in fönstrets överdel något, Eller vrida det längs en vertikal axel.
M Martin Lj skrev:
Finns det någon annan fördel med vridfönster?
En stor fördel är att det förenklar utrymning vid eventuell brand.

Se https://www.byggahus.se/forum/threa...-erfarenheter-tips.191075/page-2#post-2044911
http://okna.swiebodzin.pl/en/Offer/Wooden-Windows/Thermo-Comfort-92

Mycket hög kvalitet och rätt låga priser.
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.