Närbild på en gammal handtagskoppling med logotyp, placerad snett i hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snett sittande ytterhandtag på en vitmålad altandörr, med synlig skada och slitage på handtagsmekanismen.
Skapa konto
Närbild av en sliten ASSA-låscylinder i en altandörr, med fokus på nyckelhålet.
Skapa konto

Letat och letat och hittat massa referenser till handtagskoppling men ingen berättar hur
man byter den om den gått sönder?! Är det så enkelt att det är självklart?! ;)

Den har brustit i altandörren. Sitter lite snett och gammal så tror faktiskt den brustit av ålder och
nötning, inte inbrottsförsök. Jag kan greppa med tången runt de två sidor som är kvar mot
ytterhandtaget men handtagskoppling sitter "fast" känns det som.

Behöver jag montera isär hela dörren på något vis? Eller är det bara att spruta på
5-56, vänta någon timme, och sedan försöka dra ut den?

Kan någon se vilken modell det är på den jag ska ersätta med?

Bästa svaret

Handtagskopplingen ska sitta på utsidan av spanjoletten.
Det finns en modell för kopplade dörrar och då delar man på dörren och lossar handtagskopplingen.
Den vanligaste modellen sitter endast fast av fyrkantspinnarna (sprintarna) och lossas genom att man lossar handtaget på utsidan därefter tar man ut handtagskopplingen med t.ex en tång.
Om den sitter fast så kanske den spänner i urtaget och ligger emot träet, testa att ändra position på handtaget i din 835 och se om det går lättare att få ut handtagskopplingen.
Fix 835 borde sitta med envägsskruvar under pluggarna och den ska du inte behöva öppna.
Den handtagskopplingen du har brukar jag ersätta med fix 833/16.

Små metallkomponenter inklusive en Millers handtagskoppling ligger på ett stenigt underlag efter reparation.
Skapa konto

Så glad, stort tack!!!! :)

När 5-56 fått tränga sig in i kopplingen under ett dygn så lossnade den relativt lätt om vred som du skrev.

Ser dock ut som att handtagskopplingen som satt i är en Millers, typ denna

https://www.bauhaus.se/brytsakring-for-spanjoletthand

Men den satt ju tight, kanske kan ersätta den med den nättare fix 833/16 ?

Jag har aldrig miller 2219 handtagskopplingar av zink i bilen så jag brukar ersätta med fix handtagskoppling.
Fix handtagskoppling har 16mm yttre diameter, du kan likväl ersätta med en ny miller 2219 det är inte så att den ena är bättre än den andra utan de fyller samma funktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.