Hej!
Fönster och dörrar anges alltid med karmyttermått, sedan får man själv avgöra vilket spelrum som behövs. Kan ju bero på flera faktorer, tex om dom ska putsas in som dina är gjorda, eller att man ska lista/fodra på något speciellt sätt.
Men eftersom du ändå ska kassera nuvarande fönster så kan du ju borra ett 10mm hål i dom och sedan mäta hur tjock karmen är. Då får du nuvarande karmyttermått på dina nuvarande karmar.