Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött tegelhus med mörka fogar
Entresidan har fasad i skiffer
Husets fönster är i teak som vi inte har för avsikt att byta
Garageportar i teak med vita foder ganska nära ytterdörren
Våra vårmekostnader är inte skyhöga så det är inte ett måste att byta till ny dörr pga dem (men nuvarande dörr släpper in mycket kyla)
Alternativ a - byta glas i sidoljus och dörr samt måla dörren. I så fall - vad för glas och vilken kulör?
Alternativ b - byta dörr. I så fall - vilken stil och kulör/träslag?
Idéer?
Absolut inte göra annat än att putsa upp dörren.
Den är skitsnygg. Montera mer ljus i hallen i stället som ”dränker” ljuset från de färgade glasen.
Den dörren skall du vara rädd om. Arkitekten hade onekligen en tanke som du inte bör ändra på. Jag tror att det blir konstigt och fel med alla förändringar av den helheten som dörren är en del av och även tidsandan.
Den är skitsnygg. Montera mer ljus i hallen i stället som ”dränker” ljuset från de färgade glasen.
Den dörren skall du vara rädd om. Arkitekten hade onekligen en tanke som du inte bör ändra på. Jag tror att det blir konstigt och fel med alla förändringar av den helheten som dörren är en del av och även tidsandan.
Medlem
· Skåne
· 5 inlägg
Även jag säger: behåll och sköt om! Jättefin dörr!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Byt ut glasen mot isolerglaskasetter och byt tätlisterna. Blir mindre drag och om du ändå stör dig på glaset.
Skrapa och slipa lacken så blir den vackrare om du stör dig på patinan. Måla inte.
Ska du beställa en ny entrédörr som gör huset vackrare så är det 50000kr och uppåt plus montage.
Skrapa och slipa lacken så blir den vackrare om du stör dig på patinan. Måla inte.
Ska du beställa en ny entrédörr som gör huset vackrare så är det 50000kr och uppåt plus montage.
Nej för tusan, byt inte ut det glaset. Det är en del av dörrens charm och värt femsiffriga belopp.S sinuslinus skrev:
Härligt att ni gillar dörren, den är ju ovanlig och kanske helt unik. Jag behåller gärna de flesta tidstypiska detaljer i vårt hus men inte denna
Skiffret på nästan hela entresidan har adderats för ca 20 år sedan och jag tycker inte dörren passar med det heller. Så nu önskar jag mer förslag - vad göra? 
Då behöver du i så fall ta en bild på helheten och inte bara beskriva den. För utifrån den så är dörren en tidstypisk detalj som skall behållas.R raggis_73 skrev:Härligt att ni gillar dörren, den är ju ovanlig och kanske helt unik. Jag behåller gärna de flesta tidstypiska detaljer i vårt hus men inte dennaSkiffret på nästan hela entresidan har adderats för ca 20 år sedan och jag tycker inte dörren passar med det heller. Så nu önskar jag mer förslag - vad göra?
![]()
Ta bort skiffret... Dörren kommer bli ännu skitsnyggare om du återställer fasaden till 60-talslook. Någon tycks även ha satt Yale-doorman eller motsvarande på dörren, det kan även hjälpa att byta tillbaka till något mer passande lås och tryckeR raggis_73 skrev:
Ja dörren har säkert varit snygg. Nu ser det eländigt ut med slarviga beslag, digitallås, målning och klistermärken.
Byt till en snygg modern energieffektiv dörr med sidoljus. Välj bland olika färger, det finns mycket annat än trä och vitt att välja på och det kan bli riktigt snyggt. Snåla inte oavsett val, billiga dörrar ger ett trist första intryck och hör till kataloghus
.
Byt till en snygg modern energieffektiv dörr med sidoljus. Välj bland olika färger, det finns mycket annat än trä och vitt att välja på och det kan bli riktigt snyggt. Snåla inte oavsett val, billiga dörrar ger ett trist första intryck och hör till kataloghus
Tycker den är snygg, men såklart är smak olika.R raggis_73 skrev:[bild] [bild] Vårt röda tegelhus från 1965 har utsmyckats med en ytterdörr som inte är helt i min smak. Det färgade glaset ger dessutom ett ljus i hallen som jag inte gillar. Nu är funderingen om det går att göra om den dörr vi har eller om vi måste köpa ny och hur den i så fall ska se ut. Fakta:
Rött tegelhus med mörka fogar
Entresidan har fasad i skiffer
Husets fönster är i teak som vi inte har för avsikt att byta
Garageportar i teak med vita foder ganska nära ytterdörren
Våra vårmekostnader är inte skyhöga så det är inte ett måste att byta till ny dörr pga dem (men nuvarande dörr släpper in mycket kyla)
Alternativ a - byta glas i sidoljus och dörr samt måla dörren. I så fall - vad för glas och vilken kulör?
Alternativ b - byta dörr. I så fall - vilken stil och kulör/träslag?
Idéer?![]()