Hej,

Jag är på gång att sätta in en ytterdörr i garaget(tegel). Tips på vad man behöver och tillvägagångsätt?

Vilken storlek på plastkilar brukar ni använda för att få dörren på plats?

Vad jag förstått så är det standardstorlek på karmskruv, iallafall på den delen som sitter i karmen. Den gängade delen verkar dock kunna skilja, vad bör man ha för längd om dörren är 9x20 och ska sitta med plastplugg? Och hur viktigt är det att skruven går förbi pluggen? Har fått uppfattningen att många karmskruvar är ganska korta?

När det gäller isolering, är det guldfiber drev som gäller? Har sett att en del använder skum men risken finns att det trycker på karmen så att formen förändras?

Mvh
 
Använd karmhylsor och lämplig skruv istället, då behöver du inga kilar. Dreva med glasfiberdrev, ej skum.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Använd karmhylsor och lämplig skruv istället, då behöver du inga kilar. Dreva med glasfiberdrev, ej skum.
Om det är så att dörrhålet inte är i våg längs tröskeln, bygger man upp här då med något? Eller man accepterar och följer golvet?

Underlättar inte kilarna när man ska skruva fast karmen så att den inte rör sig? Jag trodde att man kilade fast dörren så den satt där man ville ha den och efter det var det enkelt att skicka in karmskruvarna utan att egentligen behöva justera så värst mycket?

När jag satte innerdörrar kommer jag ihåg att justeringen blev krånglig på en karmskruv, så passs att den släppte i gängerna och jag fick borra ett nytt hål för karmskruven.
 
S snowjim skrev:
Om det är så att dörrhålet inte är i våg längs tröskeln, bygger man upp här då med något? Eller man accepterar och följer golvet?

Underlättar inte kilarna när man ska skruva fast karmen så att den inte rör sig? Jag trodde att man kilade fast dörren så den satt där man ville ha den och efter det var det enkelt att skicka in karmskruvarna utan att egentligen behöva justera så värst mycket?

När jag satte innerdörrar kommer jag ihåg att justeringen blev krånglig på en karmskruv, så passs att den släppte i gängerna och jag fick borra ett nytt hål för karmskruven.
Du bygger upp så att karmen/dörren är i våg. Den ska varken öppnas eller stängas av sig själv. Vilket den kommer göra om karmen inte är i våg :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.