Hej!

Undrar om någon har erfarenhet av elitfönster retro eller RM fönster (2+1 glas trä eller trä/alu)? Letar fönster till funkishus: Två-lufts utan spröjs, och har ringat in dessa två återförsäljare.

Någon som känner till något hus i Göteborg eller Halmstad med något av dessa fönster monterade? Skulle gärna vilja se dem utifrån i verkligheten om möjligt.

Har någon här erfarenhet av hur dessa aluminiumfönster åldras i vitt respektive i annan kulör? Lockande med underhållsfritt men kan ju vara problematisk att inte ”bara” kunna måla över om finishen inte håller över tid.

mvh
Linn

Hej Linn,

Nu är vi där ni var i våras. :)
Jag är liten nyfiken på vilken fönsterleverantör ni valde till slut? Men också om det blev trä eller aluminium? Vi är också ute efter två-luftsfönster utan spröjs och kikar just nu på RM fönster och Tanum kultur.

Mvh Linda

Hej!
Vi har inte kommit till fönsterbyten än, allt tar längre tid än vi tänkt. Lutar åt RM fönster om budgeten tillåter. Hur tänker ni?

Vi har varit helt inne på Tanum Kultur dels för att de är superfina men också för att vi nästan valde bort RM fönster för att säljare sa att de var så dyra. Nu har jag fått offert från från RM och det skiljer drygt 20% i pris. Men de är ju också snäppet finare och jag hade nog verkligen njutit av att ha just de fönstrena. Så det kanske får vara värt den prisskillnaden?

Men sen kommer vi ju till det där med aluminium eller trä. Vi är nog helt inne på aluminium för att jag känner inte att jag vill lägga tid varje år för att se över fönstrena. Fördelen då tänker jag med rm fönster är att eftersom de är tvåkopplande kanske man kan ta loss den kopplade delen och lämna in den om 15 år för att målas om? Vi ska ha mörkgröna fönster och man är ju lite rädd för att de ska blekas.

Ska ni ha vita fönster eller annan färg?

Jag har RM 2+1 i trä med spröjs i ytterbågen. Mycket fina fönster. De har suttit uppe i västkustväder i 15 år utan tillstymmelse till slitage mer än mattad/åldrad lack. Gångjärn och vädringsbeslaget är elförzinkade som standard och de kan få rostpåslag. Varmförzinkade beslag eller rostfria anbefalles om huset ligger havsnära. Glöm ej att beställa vitlackad profil till innerbågens kassett.

• Gilla
Nilisa
  • Laddar…
LindaJ88 LindaJ88 skrev:
Vi har varit helt inne på Tanum Kultur dels för att de är superfina men också för att vi nästan valde bort RM fönster för att säljare sa att de var så dyra. Nu har jag fått offert från från RM och det skiljer drygt 20% i pris. Men de är ju också snäppet finare och jag hade nog verkligen njutit av att ha just de fönstrena. Så det kanske får vara värt den prisskillnaden?

Men sen kommer vi ju till det där med aluminium eller trä. Vi är nog helt inne på aluminium för att jag känner inte att jag vill lägga tid varje år för att se över fönstrena. Fördelen då tänker jag med rm fönster är att eftersom de är tvåkopplande kanske man kan ta loss den kopplade delen och lämna in den om 15 år för att målas om? Vi ska ha mörkgröna fönster och man är ju lite rädd för att de ska blekas.

Vi velar om färg eller vitt. Har trähus så tänker att vi inte vinner så mycket i pengar på att slippa måla Alu-fönster, så lutar åt trä om RM.
Verkligen jättefina fönster. Svag för smala karmar och de har både elit och RM.

• Gilla
LindaJ88
  • Laddar…
LindaJ88 LindaJ88 skrev:

Ett alternativ är gröna fönster men är rädd att för mörka färger inte åldras snyggt.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har RM 2+1 i trä med spröjs i ytterbågen. Mycket fina fönster. De har suttit uppe i västkustväder i 15 år utan tillstymmelse till slitage mer än mattad/åldrad lack. Gångjärn och vädringsbeslaget är elförzinkade som standard och de kan få rostpåslag. Varmförzinkade beslag eller rostfria anbefalles om huset ligger havsnära. Glöm ej att beställa vitlackad profil till innerbågens kassett.
Du har alltså inte behövt måla om dina träfönster?

N Nilisa skrev:
Ett alternativ är gröna fönster men är rädd att för mörka färger inte åldras snyggt.
Så kan det iofs vara. Vi ska byta till vit träfasad (är nu en underbar gul plåtfasad med bruna detaljer). Vi har inte fått tag på ursprungsfärjen på huset men man tror att det var vitt och då tänker jag att en mörk grön färg hade varit fint på fönstrena. Vi är inne på RAL 6007 eller 6020.

N Nilisa skrev:
Vi velar om färg eller vitt. Har trähus så tänker att vi inte vinner så mycket i pengar på att slippa måla Alu-fönster, så lutar åt trä om RM.
Verkligen jättefina fönster. Svag för smala karmar och de har både elit och RM.
Vet du prisskillnaden på trä och alu hos RM? Vi väntar även offert från Dofab fönster. De ska även ha smala karmar(enligt säljaren).

Ett tips är att även titta på Sparfönster. Då kan ni nog komma undan betydligt billigare. Väldigt hög kvalité på deras träfönster (betydligt högre än Elitfönster enligt mig). Då köper jag ändå några hundra Elit per år.

LindaJ88 LindaJ88 skrev:
Du har alltså inte behövt måla om dina träfönster?
Nej, inte än i alla fall. Jag har lite torrsprickor på södergaveln, men de är knappt synliga.

F falkn skrev:
Ett tips är att även titta på Sparfönster. Då kan ni nog komma undan betydligt billigare. Väldigt hög kvalité på deras träfönster (betydligt högre än Elitfönster enligt mig). Då köper jag ändå några hundra Elit per år.
Tack för tips! Såg att du satt in 2-glas fönster, i ditt projekt. Vi pratade om det imorse om man ska köra 2 eller 3-glas... Hur gick dina tankar inför det valet?

LindaJ88 LindaJ88 skrev:
Så kan det iofs vara. Vi ska byta till vit träfasad (är nu en underbar gul plåtfasad med bruna detaljer). Vi har inte fått tag på ursprungsfärjen på huset men man tror att det var vitt och då tänker jag att en mörk grön färg hade varit fint på fönstrena. Vi är inne på RAL 6007 eller 6020.
Vårt hus har också gul plåt, underbart eller hur. , grå locklist panel från början.
Vitt hus med gröna fönster är väldigt fint! Det var min första tanke, nu kanske en mjukare bruten vit och grå/gröna fönster. Eller vita fönster och grå/grönt hus. Många val!

LindaJ88 LindaJ88 skrev:
Tack för tips! Såg att du satt in 2-glas fönster, i ditt projekt. Vi pratade om det imorse om man ska köra 2 eller 3-glas... Hur gick dina tankar inför det valet?
Mitt hus är ett äldre hus med mindre isolering i väggarna än dagens standard (120 mm) + asfaboard och skalmur i tegel. Fönsterarean är inte enorm så jag valde 2-glas då det ger ett smäkrare intryck samt att bågarna blir något nättare. Prisskillnaden var inte särskilt stor.

Mina fönster består av en argonfylld kasett med svarta glaslister mellan spröjsen. Invändigt är spröjsen fasta i trä. Utvändigt fasta i aluminium. U-värde på fönstren är 1,2. 3-glas hade givit runt 1.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.