Hej!
Mina innerdörrar i min bostadsrätt är ganska gamla och det verkar vara svårt att få tag på nycklar till låsen. Fick ej några nycklar vid inflytt så håller på att leta som en galning. Jag har två dörrar som verkar ha olika lås. Vilka nycklar kan jag köpa eller är det kört?
Se bild på respektive lås i bilderna nedanför.
Med vänlig hälsning,
Jasmina
Mina innerdörrar i min bostadsrätt är ganska gamla och det verkar vara svårt att få tag på nycklar till låsen. Fick ej några nycklar vid inflytt så håller på att leta som en galning. Jag har två dörrar som verkar ha olika lås. Vilka nycklar kan jag köpa eller är det kört?
Se bild på respektive lås i bilderna nedanför.
Med vänlig hälsning,
Jasmina
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Nä det är inte kört..
Demontera låset och gå till en låssmeds-butik med låset. eller lås och dörrförsäljare dyligt
Du måste alltså ta med dig låskistan / låshuset så provar dom sig fram med olika nycklar dom har
Garanterat dom hittar rätt nyckel till slut och kolla gärna på slutblecket om det finns nåt nummer där och skriv ner det
Demontera låset och gå till en låssmeds-butik med låset. eller lås och dörrförsäljare dyligt
Du måste alltså ta med dig låskistan / låshuset så provar dom sig fram med olika nycklar dom har
Garanterat dom hittar rätt nyckel till slut och kolla gärna på slutblecket om det finns nåt nummer där och skriv ner det
Skönt att höra, lugnar mig lite! Jag testade demontera det, tog bort alla skruvar och handtag men ”låscylindern” eller vad det nu heter, sitter fast i själva dörren. Den kändes nästan fastklistrad... hur bär man åt sig då?K Kentaclinta78 skrev:Nä det är inte kört..
Demontera låset och gå till en låssmeds-butik med låset. eller lås och dörrförsäljare dyligt
Du måste alltså ta med dig låskistan / låshuset så provar dom sig fram med olika nycklar dom har
Garanterat dom hittar rätt nyckel till slut och kolla gärna på slutblecket om det finns nåt nummer där och skriv ner det
K Kentaclinta78 skrev:Nä det är inte kört..
Demontera låset och gå till en låssmeds-butik med låset. eller lås och dörrförsäljare dyligt
Du måste alltså ta med dig låskistan / låshuset så provar dom sig fram med olika nycklar dom har
Garanterat dom hittar rätt nyckel till slut och kolla gärna på slutblecket om det finns nåt nummer där och skriv ner det
Ska se med låssmed imorgon. Men passar den nyckeln till båda? För respektive innerdörr har olika stora låshål. Tidigare ägaren har nog lyckats måla över låshusets stolpe, man ser ingenting nu1 123abc skrev:
Jag kan inte utgöra mycket på de bilderna, för mig ser det lika ut men bilderna är tagna ur olika vinklar.
Står det något på stolpen till låshuset (stolpen är den skruvarna sitter i och även kolven).
Det absolut vanligaste äldre låshuset är ASSA 404 det var standard i mellandörrar förr.
Det fanns tidigare några olika varianter av nycklarna men nu för tiden använder man en som går till samtliga 404.
Står det något på stolpen till låshuset (stolpen är den skruvarna sitter i och även kolven).
Det absolut vanligaste äldre låshuset är ASSA 404 det var standard i mellandörrar förr.
Det fanns tidigare några olika varianter av nycklarna men nu för tiden använder man en som går till samtliga 404.
Den är antagligen det också av gammal färg. Har du tagit bort alla skruvar, nyckelskyltar och "beslag" runt handtaget så ta en "tillräckligt" stor mejsel eller liknade och stick igenom den där handtaget ska sitta. Sen "rycker du till utåt" så kan du säkert få det att släppa.Jasse93 skrev:
Välkommen hit för övrigt!
Och bara som information, med "låscylinder" menar man typ såna här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du vill ta loss är nog låshuset eller låskistan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara

