M
Hej!

Jag ska ev. ta fram en gammal ytterdörr i källaren och göra den användbar igen. Problemet är att dörrhålet inte är i närheten av att vara standard, utan vi snackar snarare 95cmx175cm eller något sådant.
Minns inte måtten exakt, men det skiljde i alla fall ett par centimeter per sida.

Är det enklast att 1. Bygga en egen dörr som passar nuvarande karm. Inget avancerat utan vi snackar en källardörr på landet, så ram med isolering och stående brädor duger antagligen alldeles utmärkt. 2. köpa en dörr och modifiera den så att den passar?

att ta upp dörrhålet mer är "omöjligt", så det skulle vara om det går att hitta en som är mindre men det är redan lågt som det är, så det är ju inte optimalt.

Den här tråden innehåller ju t ex en guide som inte är alldeles för besvärlig: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-doerr-som-inte-slar-sig.74328/

M
Kan tillägga att det jag ser som det svåraste med att bygga dörren själv är att få till låshuset och att fräsa fram utrymmet för det i karmen.

M
Ytterligare en poäng är att den skall öppnas inåt.

Jag skulle gjort alternativ 1. Så svårt kan det väl inte va brukar jag tänka :D

Behöver du låskista eller kan du köra en enklare variant med hänglås?

M
maah maah skrev:
Jag skulle gjort alternativ 1. Så svårt kan det väl inte va brukar jag tänka :D

Behöver du låskista eller kan du köra en enklare variant med hänglås?
fick faktiskt precis från försäkringsbolaget (eller ja, SSF) att det är ok att använda hänglås klass 3 för låsning inifrån. Så det gör ju att det ännu mer lutar åt alt 1.

Jag skulle ha ringt ett snickeri och be att få en passande dörr med rätt mått tillverkad. Det behöver inte bli dyrt heller.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
D Danilodi skrev:
Jag skulle ha ringt ett snickeri och be att få en passande dörr med rätt mått tillverkad. Det behöver inte bli dyrt heller.
tack - ska kolla vad det kan kosta iaf!

M Marcussjogren skrev:
Kan tillägga att det jag ser som det svåraste med att bygga dörren själv är att få till låshuset och att fräsa fram utrymmet för det i karmen.
Det är inte speciellt svårt om du har en borrmaskin och lämplig hålsåg (42-44mm), flatborr (20,22 och eventuellt 25mm) samt hammare och stämjärn.
Om du önskar kan jag posta uttagsritningar så du vet vilka mått som gäller.

M
1 123abc skrev:
Det är inte speciellt svårt om du har en borrmaskin och lämplig hålsåg (42-44mm), flatborr (20,22 och eventuellt 25mm) samt hammare och stämjärn.
Om du önskar kan jag posta uttagsritningar så du vet vilka mått som gäller.
Ja posta gärna det, för det borde väl vara standardiserat vid det här laget? Det lär väl ta några timmar, men som du säger det är kanske inte raketforskning i den bemärkelsen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.