Byggahus.se

Fog underbleck tegelfasad

1. kapten_krok
    Medlem Nivå 9
    Hej
    Mina nuvarande bleck är ditsatta/fogade med något riktigt bra - men jag vet inte vad?
    Det är inte murbruk och ingen mjukfog.
    Är det kitt? :thinking:
    Kommer byta ut några fönster därav frågan.

Tacksam för hjälp (y)(y)

2. J
    Medlem · Nivå 16
    Säkerligen en gummifog och inte en PL-fog , den ska röra sig lite efter träts rörelse., lägg en sikaflex 100 C så blir det bra.

3. kapten_krok
    Medlem Nivå 9
    Känns inte som en gummifog - den är väldigt hård, trodde först det var bruk. Fogen sluter tätt mellan bleck och tegel, inte direkt karmen.

4. J
    Medlem · Nivå 16
    Spelar ingen roll , tätt ska det vara så inte ev. vatten går imellan. Tag vad du haver och behövs sa Kajsa Varg och kokade soppa på en spik

5. kapten_krok
    Medlem Nivå 9
    Självfallet är det så. Jag tycker en gummifog blir rätt fult mot teglet bara, skulle föredra något i stil med den befintliga som faktiskt ser ut mot som bruk (i alla fall i verkligheten). :thinking:
    Denna fog har ju suttit i bra många år och fungerar fortfarande - så hade varit toppen att haft något i stil med det när man monterar nya fönster och bleck.

6. J
    Medlem · Nivå 16
    Fogen behöver inte synas, den ligger kant i kant med blecket , annars så brukar man låta blecket gå in i en fog, det ställer krav på nästan mm-passning vid knäckning av blecket.. men en plåtis fixar det.