Hej
Mina nuvarande bleck är ditsatta/fogade med något riktigt bra - men jag vet inte vad?
Det är inte murbruk och ingen mjukfog.
Är det kitt? :thinking:
Kommer byta ut några fönster därav frågan.

Tacksam för hjälp (y)(y)

• Närbild på fönsterbleck fogat mot en stenvägg och fönster, svårt att identifiera fogmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av fönsterbleck fastsatt vid stenvägg och träfönster, möjligtvis fastsatt med okänt tätningssmaterial.
    Skapa konto
  • Fönsterbleck fogat mot stenvägg, okänt fyllnadsmaterial vid skarven.
    Skapa konto
Säkerligen en gummifog och inte en PL-fog , den ska röra sig lite efter träts rörelse., lägg en sikaflex 100 C så blir det bra.

J jonaserik skrev:
Säkerligen en gummifog och inte en PL-fog , den ska röra sig lite efter träts rörelse., lägg en sikaflex 100 C så blir det bra.
Känns inte som en gummifog - den är väldigt hård, trodde först det var bruk. Fogen sluter tätt mellan bleck och tegel, inte direkt karmen.

Spelar ingen roll , tätt ska det vara så inte ev. vatten går imellan. Tag vad du haver och behövs sa Kajsa Varg och kokade soppa på en spik

J jonaserik skrev:
Spelar ingen roll , tätt ska det vara så inte ev. vatten går imellan. Tag vad du haver och behövs sa Kajsa Varg och kokade soppa på en spik
Självfallet är det så. Jag tycker en gummifog blir rätt fult mot teglet bara, skulle föredra något i stil med den befintliga som faktiskt ser ut mot som bruk (i alla fall i verkligheten). :thinking:
Denna fog har ju suttit i bra många år och fungerar fortfarande - så hade varit toppen att haft något i stil med det när man monterar nya fönster och bleck.

Fogen behöver inte synas, den ligger kant i kant med blecket , annars så brukar man låta blecket gå in i en fog, det ställer krav på nästan mm-passning vid knäckning av blecket.. men en plåtis fixar det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.