Hej, jag är novis på det här med... allt :) Det är så att jag har skaffat mig ett hus som har fönster i trä av modell nedan (se bild) på de fönster som de har monterad foder på så har de foder som går i liv med timmerväggen (där den går emot) och sedan salat och spikat denna salninglist mellan foder och fönsterkarm.

Jag är även i färd med att sätta bleck under och över alla fönsterna på huset då det saknas samt sätta foder runt om det fönster som saknar sådana.

Jag har två frågor
(1) hur hade ni fodrat runt fönstret? Hade ni satt understa brädan dikt an under klacken på karmen eller använt denna för att montera blecket (och gjort ett spår). Som jag tror förra ägaren har påbörjat men inte kommit till bleckmontwring Jag har haft funderingar på om man skulle bygga som en ram av sågat virke som inte rider emot timret utan ligger dikt an mot fönster och kant i kant med timret med en dimension som gör att det täcker av ändträt på timret och sedan gå loss med mjukfog mellan timmer och foder/ramen av det sågade virket. Vad tror ni om detta? Då förra lösningen gör att det inte blir tätt mellan foder timmer.

Hade ni spårat under eller över klacken på fönstret eller haft ett bleck med rak bakkant under/över klacken?

Tack på förhand! :)

/Andreas

• Träfönster med vitmålade fodrar monterade i timmervägg, visar kopplingsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfönster med vit karm monterad i en timmervägg, omgiven av salningslist och foder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.