1
123abc: Det är möjligt att köpa en ny fjäder som finns i de flesta byggvaruhus, låssmeder, järnhandel. Du bör även ta bort målarfärgen från kolven samt lägga den andra fjädern rätt, det högra benet ska in i hålet i detaljen som ligger jämte. Du kan även ersätta låshuset med ett ASSA 2020 eller likvärdigt.
2 svar · 2,3k läst
·
S
sevenfifty: Så här ska fönsterbleck monteras på pvc fönster om det inte finns något sågat fönsterblcksspår i karmen [bild]
19 svar · 8,1k läst
·
S
sevenfifty: [citat] Vi köpte 2 st Effektdörrar av hemfint.se varav en var felkonstruerad i karmen, det skiljde ca 5 mm på måttet mellan karmsidorna upptill mot nedtill.
10 svar · 5,3k läst
·
T
Trunk: Jag vill bara flika in att även lite modernare bilar inte är 244:or. Ta det försiktigt med dörrstängandet folk... Ska man verkligen behöva visa på uppkörningen att man kan stänga en dörr utan människorna runtomkring ska få skador av tryckvågen som uppstår? Eller handlar det om att folk tror det är macho att försöka knuffa bilarna i sidled genom att drämma igen dörren?
1 svar · 851 läst
J
johannex: [citat] Snyggt! Håller på med liknande vägg själv. Hade varit intressant att höra mer om hur du gjorde karmarna och vilka glaslister du änvände?
5 svar · 3,2k läst
·
O
OscarRvk: Hej Vi satte in glaset utan att göra någon installation av golvvärme. Fungerar toppen trots kalla nätter. Skulle inte ställs en soffa framför då det trots allt kommer kyla men det är inget stort problem där vårt glas är placerat. Med vänlig hälsning,
2 svar · 1,6k läst
T
trädgårdshäxan: Tack så jättemycket!! Mycket utförligt svar. Precis den info jag behövde!
2 svar · 2,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Moderna dörrar brukar ha en glipa mellan dörren och tröskeln.
5 svar · 2,2k läst
·
B
Barfot: [citat] Det går att beställa specialmått så det passar givetvis lite dyrare men kolla med en mindre tillverkare. Mitt tips lurs dörrar
5 svar · 1,9k läst
·
K
klevang: Hej! Är nyfiken över era åsikter angående ett litet huvudbry jag har med listerna till ett takfönster i badrummet. Nedre list blir inte vågrät (som kaklet) om man lägger den an mot båda sidolister. Frågan är vad som är bäst i en sådan situation, vad man stör sig minst på osv. Bifogar en bild med två varianter. Mvh Oscar
0 svar · 715 läst
·
N
nilsent: [citat] Efter mycket mätande och lodande tror jag att du har rätt, problemet med att sätta dörr i befintligt (gamalt) utag är att jag har inte riktigt haft någon referenspunkt som jag kunde lita på i djupled, men det verkar vara fallet. Tack för hjälp!
10 svar · 6,8k läst
·
J
johkan: Hej, Det är dags att lägga om papptaket på 70-talsradhuset och jag tänkte samband med det byta "bubblan" till en öppningsbar, helst eldriven. Har någon erfarenhet om hur elen dras till en sådan? Det finns el i form av ett lamputtag några decimeter från ljusbrunnen men jag vill liksom inte ha en ful kabel längs innertaket. [bild] Mvh Johan
0 svar · 1,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Hör man ljud tydligt så är det ett tecken på att det inte är tillräckligt tätt. Ska bli intressant att höra vari problemet ligger.
23 svar · 6,5k läst
·
B
basseman: Flexibelt fogskum går bra att använda när man i speciella lägen behöver använda fogskum runt fönster.
3 svar · 1,5k läst
·
Kalleohl
Kalleohl: [citat] Tack
4 svar · 1,2k läst
·
Kalleohl
4 svar · 1,2k läst
·
Jaget
Jaget: Ja det stämmer. Placering är fel och fönstren är helt i aluminium. Tror att de är tyska då tidigare ägare var tysk. Jag ska inte kapa denna tråden mer. Hjälp trådskaparen istället. Min fundering vara bara att nya fönster oavsett ventilation, inte borde väl bli så kalla? I ett av våra rum (ett sovrum) sover vi ofta med stäng dörr. Fönstret och altandörr där är äldre
17 svar · 6,5k läst
·
L
Leibach: [citat] Möjligt att man kan komma åt att tejpa plastat drev också med lite knixande...
4 svar · 2,7k läst
J
Jonazz: Tack för alla goda råd hittills! Jag återkommer om hur det går. För övrigt ser hålet runt dyckerten stort ut eftersom den böjde sig litet när det slog stopp och jag sedan knackade den rak igen.
16 svar · 4,6k läst
·
S
snajgel: [citat] Tack! Det ska jag testa!
2 svar · 2,1k läst
·
J
Jona$: Tanken är riva bort lister och täta. "Känner bara av där" Läst mycket nu att tilluft övervåning är nono i gamla hus "byggt 1920" då det redan är övertryck. Öppe: 3 sovrum , 1 wc och en walk in closet. Nere: entre/hall,kök,wc/dusch, vardagsrum med öppen lösning till sovrum. Ingen ventilation alls uppe mer än självdrag ut wc. Nere stor kakelugn vardagsrum samt 1 ut med gammal
10 svar · 7,5k läst
1
123abc: [citat] Ofta är det bättre att avvakta och få en port som överensstämmer med förutsättningarna. Däremot är portar ofta anpassningsbara och går ofta att bygga om efter förutsättningar på plats men det är nog inget din snickare har erfarenhet av men du kan alltid fråga den som säljer portarna hur dom kan anpassas. Däremot kan det vara en del arbete med att anpassa en port.
21 svar · 3,1k läst
Masteropas
Masteropas: Gör ni en luftspalt innanför plåten eller lägger ni den direkt mot regeln som? Tänker på kondens som blir vid varmt och kallt vid plåten. Skall själv montera plåt nu och har lite funderingar.
10 svar · 20,6k läst
·
Violina
Violina: [citat] Kolla upp så att de använder virke från ex vis Sverige (Norrland) eller Ryssland (sibirien) för annars finns risk att era "fina" och "billiga" polska fönster blir en extremt dyr affär som måste bytas inom bara ett/två decennier..
1 svar · 3,5k läst
B
BlevSnett: [citat] Ser ut att vara ett Linds vridfönster, har ett sådant som behöver tas bort? Vid vilket klockslag gick det att lyfta ut. Tack, Dag
7 svar · 9,4k läst
·
G
Gukken: Har alltid fått för mig att det har med brand att göra att ytterdörrarna öpnnas utåt. Vidare skulle det blir svårt att få ihop tillgängligheten om toadörren öppnades inåt i rummet
15 svar · 7,1k läst
·
C
cace: Såna är det! Tack
2 svar · 2,5k läst
·
H
Hitman: Ja, måla den gamla listen är kanske enklast. Hade bara önskat ett lite mer "eksklusivt" utseende med trä. Ingen plastfantast! :) Men om man ger sig på detta verkar detta kanske vara sättet: Måla på plast | Så får du färgen att fastna | Målare Stockholm (xn--mlarenstockholm-hlb.se)
3 svar · 2,0k läst
·
1
123abc: Kan du inte bara byta slutbleck i karmen? Ofta kan kan kapa av överliggande regel och höja den lite men det går inte att svara generellt då vi inte vet konstruktionen där dörren sitter men i värsta fall blir det lite mer arbete.
8 svar · 13,2k läst
D
Daniel__s: [citat] Det blir isolerglas, tänkte ge mig på det själv men på sommaren då det är varmt :)
6 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.