oobum
oobum: Jag har sålt Vinäs Fönster till kanske.. 3-4 hus sammanlagt, och under den tiden så var det inga reklamationer och inga problem med leveranserna. Fina fönster överlag.
6 svar · 7,5k läst
Y
Yatzyn: Några förslag (i fallande ordning): 1. Loctite på stoppskruvsgängan 2. Fila till en spets på stoppskruven 3. Jacka ur/borra på fyrkantspinnen där stoppskruven skall skruvas 4.. Köp ny fyrkantspinne och/eller stoppskruv Mvh
1 svar · 8,2k läst
·
E
Emmasyd: [citat] Det ska jag göra, tack!
12 svar · 3,1k läst
J
JohanHusum: [citat] Tack
20 svar · 15,5k läst
M
Messier1994: Hej ! Bor i en 1.5-plans villa från 69/70 med tegelpannetak. På övervåningen har fyra rum som är typ 4x2 full takhöjd (248) och sedan typ ytterligare 1.5m i bredd som sluttar ner till säg 140 cm takhöjd. Bild från sketch-up: [bild] Färgerna och golven är från vi flyttade in. Men fill min fråga — är det värt att sätta in takfönster? Svårt att göra själv? Svårt att få det
0 svar · 1,3k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Kul med återkoppling även om det är trist att ni drabbats av en fuskbyggare. Alla som vet allt bör man akta sig för
26 svar · 4,3k läst
S
snowjim: Nu har vi haft både Swedoors och Diplomat i huset några år och har egentligen inget större att anmärka på någon av dem. Nu när vi ska köpa fler innerdörrar så gjorde jag en närmare jämförelse och då såg jag att Swedoors låskistor använder plast medan Diplomat är metall. Samma gäller för själva upphägningen bak på dörren, där kör Swedoors plast och Diplomat metall. Har
5 svar · 5,7k läst
M
Moisam: Kan uppdatera för ev kommande personer med samma frågeställning. Listen jag letade efter fanns inte att köpa. Bara 8 mm tjocka och då kallades det foglist. Jag ville ha ca 15x20eller25 med tre målade sidor och två rundade sidor. Så det fick bli planhyvlat furu 15x20 som sidorna slipades ner på, sedan kvistlack, häftgrund och 2 lager snickerifärg.
5 svar · 3,0k läst
surris
surris: [citat] Den är grå.
13 svar · 6,8k läst
·
L
lordi: [citat] Ja, det ser precis ut som man har valt fel typ av gångjärn. Det känns som att järnen hindrar hela nederkanten att sluta tätt, inte bara där tätningen är klämd :thinking:
3 svar · 3,8k läst
·
S
somesundaymorning: Det funkade att knacka bort bitarna. Inte supersnygg yta men men.
7 svar · 3,0k läst
·
B
bradgard: [citat] När jag tittade närmare på överkanten på dörrhålet såg jag en spricka som går där, så jag blev lite bekymrad om man törs peta vidare i det där. Jag tror inte väggen är bärande, då jag är ganska säker på att den uppförts en tid efter byggnationen, men är lite rädd att få något i huvudet när man väl tar bort karmen. Svårt se hur djup sprickan är iofs, om det
15 svar · 3,3k läst
·
A
AndersS: Ska målas. Men din fönsterkonstruktion ser lite avig ut med bågskarv horisontalt och glasningslisten med glipor där vatten kan rinna in. Här bör man lägga ned lite extra arbete för orsaken till att färgen släpper är säkerligen den konstruktionen. Den stående är ju helt intakt.
2 svar · 1,6k läst
·
A
AndersS: Du köper en bit planhyvlat t.ex. ek som du får anpassa och lacka. Finns i alla byggvaruhus. Om man inte har maskiner och material så leta upp ett snickeri så fixar de det, gör en ritning hur du vill ha den. [bild]
4 svar · 1,9k läst
·
1
123abc: Har du fotat i i hålet eller lyst in i hålet underifrån för att se om det inte sitter en skruv i skruvad underifrån. Jag tycker det ser ut som en pigg som finns på vissa stoppskruvar som syns ovanifrån. Har du testat med en lagom stor insexnyckel och se om den greppar tag i skruven?
6 svar · 7,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] in med fläkt i badrummet direkt, du riskerar även, förutom dålig luftkvalitet i huset, att släppa upp fukt på vinden och mögel. Fläkten suger ju ut luft! Hur tänkte du att en fläkt ska frigöra asbest i röret och blåsa in partiklar?!?!?
15 svar · 2,3k läst
·
taxen77
taxen77: Hej Håkan Fick du till någon bra lösning? Det finns ju en inbyggd vädringsspärr i Traryd fönster men den öppningen blir ju rätt liten. Vi Hade önskat kunna låsa i ett öppnare läge (jag tycker att fönstret gärna antingen blåser upp helt eller blåser igen om man vill ha lite mer öppet än vädringsläget). Om du löst problemet, hur mycket kan du öppna nu och hur har du monterat?
2 svar · 2,3k läst
Eddie W
Eddie W: Sticksågsbladet rätt igenom och såga, två eller tre delar...sedan bara att slå ur bitarna, med mejsel och hammare
4 svar · 4,0k läst
·
Larsa
Larsa: Du skall inte använda silikon då det inte går att måla på. Köp latexfog/målarfog/akrylfog. Tejpa helst först på sidorn, sen lägger du fogen och jämnar till den med fingret. Sist drar du bort tejpen, och för att göra det supersnyggt doppar du fingret i lite såpvatten och försiktigt snyggar till kanterna efter tejpen
1 svar · 4,4k läst
·
K
karlmb: [citat] Hur gick det?
4 svar · 6,7k läst
·
N
Nephew: [citat] Så fint med imma på de nya fönstren. Totalisolerat.
11 svar · 3,7k läst
1
123abc: Om låshuset är ett 2014 så fungerar det lika bra men du kan då inte återanvända trycket om det är 9mm. Om det ska vara tidsenligt så brukar jag använda långskylt-WC 65. https://habo.com/se/sortiment/handtag-och-dorrbeslag/dorrtillbehor/langskyltar/langskylt-wc-3178 Postar urtagsritning samt måttritning 2020. [bild] Du behöver inte borra med 40mm hålsåg utan det räcker att borra
3 svar · 1,8k läst
·
1
123abc: Det dyker upp assa 404 på tradera lite då och då och om tryckesroddaren är i bra skick så kan det fungera (vill minnas att det är samma tryckesroddare). Kontrollera om dina tryckens tryckespinne är 8mm eller 9mm då 404 finns med både med 8 och 9mm. 9mm fungerar alltid medan 8mm inte fungerar ihop med äldre 9mm trycken.
11 svar · 3,9k läst
·
D
datja: [citat] 190k för PVC [citat] Som referens: jag beställde på https://www.fonster24sju.se/ i november också. Det var också 13 fönster (eller 12 fönster + 1 altandörr). Kostnad inkl frakt orabatterad på deras bra hemsida för Nordan Ntech inkl alufront och låsbara handtag samt persienner på hälften var 87k.
156 svar · 43,1k läst
·
1
123abc: Om du vill ha större handtag med piggen på så är nog alternativet ett pivå handtag samt att köpa slutbleck separat. Pivå handtagen säljs med 8mm sprint (fyrkantspinne) som då får knacka ur eller kapa av. Fönstervred brukar vara ganska små medan pivå handtag finns både i normal storlek för fönsterhandtag samt större om så önskas, motsvarar inte exakt ett fönstervred men det är
4 svar · 1,8k läst
·
T
Tokarlsson: Hej! Vi köpt ett hus byggt -79 där tidigare ägare har bytt fönster. Men det dom gjort med fönsterbrädorna ser inte direkt snyggt ut eller vidare praktiskt då det samlas smuts där under, bifogar bild. Det är alltså ett mellanrum mellan fönsterbrädan och någon bräda/skiva under. Finns det någon anledning till att det bör vara så? Plasten bakom gipsväggen går inte över och på
0 svar · 2,2k läst
·
RogerLaxen
RogerLaxen: Har dykt upp en ny fråga. Ser på YouTube filmerna att det ska vara ca. 2 mm mellanrum mellan glas och träet och det har jag. Meningen är väl att träet ska kunna svälla på sommaren då fuktigheten är större utan att spräcka glaset. Men utrymmet fylls ju med tryckkitt som med tiden blir hårt. Får inte ihop logiken.
13 svar · 4,4k läst
slaskman
slaskman: Skall sätta skjutdörrar till en garderobsvägg, måtten blir ca 800*220 och materialet mdf och det kommer bli hängande montering. Vilken tjocklek räcker, spontant känns det som 10 bli för sladdrigt men 18 blir rejält tungt.
0 svar · 825 läst
Tekniker
Tekniker: [citat] Så är det med barn, vi ska ha till tre sovrum, varav två är barnrum. Så det är en bra aspekt.
4 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.