Fönster & Dörrar
Mwelander: Hej, Vad är den stora vinsten med en altandörr i ek? Det är ändå aluminiumram och vit färg så ingen estetisk skillnad, men skiljer flera tusen. Är det livslängd? Eller är ek mycket inbrottssäkrare mot uppbrytning? Man har ju vanligtvis ändå ett glas som lätt krossas...
Henny17: Är det någon som har bilder på skjutpartier/fönster i pvc? Vi ska bygga hus och tittar på pvc,svarta industrifönster. Men vill gärna se hur det ser ut när de är på plats! Har ni några bilder från färdiga resultat?
Anders_Falun: [citat] Jodå jag är nöjd fortfarande. Den har suttit i snart ett år och jag märker inget negativt. Just nu är det -17 grader och det drar inte kallt runt dörren.
Scootersvempa: Det var det jag anade =) japp, det är tätt och torrt. Tack för ditt svar!
123abc: Som Swetox skriver så är det fullt möjligt att göra så. Att ha vredet i hallen och låscylinder i garaget är det vanliga då låsningen ska vara in mot boningshuset. Angående själva dörren så är det skillnad på in och utåtgående dörrar men jag antar att garaget även är låst, och då är det väl snarast klimat som påverkar om garaget inte är uppvärmt. Om du inte har några
Todin: Round window - YouTube [MEDIA=youtube]LpQnvp3neXQ[/MEDIA]
Workingclasshero: Finns det fina dörrar idag, eller är det på begagnatmarknaden man ska leta after fina dörrar?
cpalm: Oj nästan ett år senare, ja det är ju det enkla sättet - att titta på kanten :rofl: [citat] Ja, s.k. helfransk dörr har list och halvfransk dörr har profilen fräst i ramen. Men helfranska dörrar karakteriseras av att profilen sticker ut utanför ramen, därav att det måste vara en list och inte nedfräst i ramträt. Så det ser vanligtvis inte ut som din bild 1.
Demmpa: Storlek, tyngd, mm på luckan? Sitter luckan i tak, vägg, golv? Måste gångjärnet skruvas i karmen där du ritat eller går det att skruva det som ett vanligt dörrgångjärn?
Joel E: Hej! Jag har sett på lite olika håll en typ av tätningslist eller vad man ska kalla det i metall för ytterdörrar. Jag vet inte vad jag ska googla på för att hitta. Möss äter upp skumgummi lister till källardörren och jag skulle vilja ha något som de inte kan ta sig igenom.
Hasrob: [citat] [citat] Tack för hjälpen. lyckades bända loss den. ;-)
sevenfifty: Jag vet att dom monterar fönster och ytterdörrar.Referensobjekt får du säkert om du ringer och frågar dom
jnse: Varifrån drar det? Från dörrfodren eller runt själva dörren och dörrkarmen?
freka859: Topp så jag tänkt. Ingen bra bild men det är iaf fönstret till höger i bild.
richardtenggren: Ser att jag skrev fel sist, de fasta har ju mer glad så att säga, från början skrev jag nog mindre karm/båge, men ändrade meningen. Jag har tyvärr inga erfarenheter av annat än vanligt montage. Du kan ju kolla på de fasta fönsterna som är anpassade för att matcha öppningsbara.
Fulkemisten: [citat] Bara från insidan. att ha handtag från utsidan är rätt puckat om man glömmer att låsa. Jag har laminerat och härdat glas i yttre rutan och laminerat i inre. Mellanglaset i vanligt float så att man ska riskera att skada sig om man försöker ta sig igenom dörren.
svanstrom: Vi ska byta altandörr i vårt sovrum och då vi har orginalfönsterna kvar i huset (50-tal egnahemshus) med persienner i fönstret vill vi helst ha så även i dörren. Därför kikar jag på 2+1-dörrar, dvs en tvåglaskasett samt ett enkelfönster, som är öppningsbart vilket innebär att man kan ha persienn i fönstret. Finns det någon här som har erfarenhet av sådana? Jag tittar
lasa7: Har byggt ut fritidshuset på längden och letar samma fönsterfoder som redan sitter på befintliga fönster. Se bilder. Någon som vet vad sådana kan heta och var de kan finnas att köpa? Förra ägaren fick fönstren bytta och installerade av Mockfjärds. Kan ju va någon specialare som bara dom har.
123abc: Det korta svaret är att Yale Doorman inte passar i den dörren. Ett längre svar hade gått in på vad som behöver göras om för att ett Yale doorman MPL skulle passa i dörren och det är en hel del arbete då befintlig flerpunktslåsning inte följer modern standard. Det kan även vara så att flerpunktslåsningen överensstämmer med danska MPL, det är även möjligt att mättbeställa men
123abc: Du kanske ha massa snö i tröskeln som gör att dörren spänner. Jag skulle kunna tipsa om att värma med varmluftpistol längs tröskeln och nere delen av karmen för att smälta eventuell snö/is men det kanske är så att själva låshuset strular och det inte beror på snö eller is. Det jag brukar göra vid liknande problem är se till att pilarna står rätt på cylinderroddaren om det
123abc: Det är möjligt att köpa en ny fjäder som finns i de flesta byggvaruhus, låssmeder, järnhandel. Du bör även ta bort målarfärgen från kolven samt lägga den andra fjädern rätt, det högra benet ska in i hålet i detaljen som ligger jämte. Du kan även ersätta låshuset med ett ASSA 2020 eller likvärdigt.