Jag har ett överljus och ett interiörfönster som det kliar i fingrarna att sätta fast men jag är osäker på hur och skulle gärna få tips och se lösningar med smygvirke och lister. Såg en film från Strömsö där de hade byggt en ram på insidan av överljusets placering och som fönstret pressades mot. Gör man alltid så? Hur fäster jag det sen så det inte ramlar ut innan jag sätter dit foder? Hur gör jag då med interiörfönstret? Måste jag först bygga en helt fyrkantig ruta eller kan jag sätta det mot den avsågade plankväggen och bara rikta upp det? Hur fäster jag själva fönstret och i vad? På ena sidan är det särskilt svårt att fästa för där går elen. Snickarna säger bara köp smygvirke men det hjälper ju inte när jag inte vet vad jag ska göra med det ;)

Enklast måste väl vara att sätta allt smygvirke på en sida så att fönstret är i vägglinje på ena sidan? Hur mycket smygvirke ska sticka in på fönsterkarmen?

Omonterat överljus och interiörfönster med synliga träramar i ett renoveringsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vitmålad överljusram med tre svarta fält ovanför en oslipad trädörr, omgiven av tapetklädda väggar och synligt trävirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.