Hej allihopa! Har köpt en lägenhet som är från 1940 talet. Dörrarna är original och vissa av dem hänger snett och en dörr går inte att stänga (se bild). När jag googlar är det ofta att den övre delen av dörren är sne men i detta fall går inte dörren att stänga, som att sen är för stor. Jag har köpt gångjärnsriktare. Tänker att borde ju vara övre gångjärnen som sviktar. Då borde jag böja åt höger sida för detta?

Den andra dörren går att stänga så det funkar men tänkte rätta till den också. Där är det glipa på ovansidan. (se bild)

Tips på hur jag ska lösa det?

Tacksam för svar :D

• En närbild av en vit dörr som inte kan stängas ordentligt, med synlig glipa vid övre kanten mot dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinklad närbild på övre delen av en vit dörr som har en glipa och inte stänger ordentligt i karmen.
    Skapa konto
  • Översikt över en sned hängd dörr med synlig glipa i överkant, behöver justering.
    Skapa konto
Har du kollat att dörrarna är vinkelräta? Gamla spegeldörrar blir ofta parallellogram med åldern och får man häkta av dem och rikta dem. Annars är det nog bara att pröva sig fram med distanser på gångjärnen.

H Huzzbutt skrev:
Har du kollat att dörrarna är vinkelräta? Gamla spegeldörrar blir ofta parallellogram med åldern och får man häkta av dem och rikta dem. Annars är det nog bara att pröva sig fram med distanser på gångjärnen.
Bra tips!!! Jag kollade med en anslagsvinkel å det verkar vara rak. Får försöka lite till tack

En överblicksbild vore att föredra för att se problemet.
Jag tycker inte det ser ut som om gångjärnet behöver riktas då springan är liten precis vid gångjärnet.

1 123abc skrev:
En överblicksbild vore att föredra för att se problemet.
Jag tycker inte det ser ut som om gångjärnet behöver riktas då springan är liten precis vid gångjärnet.
Hej! Uppdatering. Försökt skruva åt skruvarna för gångjärnen och har även vinklat gångjärnen. Nu kan man stänga dörren om man tar i så progress! Iaf någorlunda men gångjärnen har fått sin smäll. Vet inte nu dock för att rätta till det sista :) skickar bild på ovansidan och en helhetsbild också. Tack för all hjälp!

• Närbild på justerat dörrgångjärn med skruvar åtdragna för att få dörren att stängas korrekt.
    Skapa konto
  • En närbild av justerade gångjärn på en vit dörr, synliga slitage och försök till reparation.
    Skapa konto
  • Dörröverkant med synliga skruvhål och slitage efter justering av gångjärn.
    Skapa konto
  • Stängd vit dörr med synligt justerat gångjärn på ovansidan och dörrhandtag.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.