Fönster & Dörrar
AndersS: TS skriver att tätning gjorts mellan innerfönster och karm i första inlägget. Och jag tolkade det som att det enbart inträffade efter regn utifrån TS svar på min fråga. Men även mängden vatten på rutorna och så stor kondens vid den här årstiden, men det kan ju också vara så att det man ser på bilden är att det även är blött på utsidan av rutan.
EmBraz: Jag har EPA fönster från 1987, där plastdetaljerna behöver bytas ut, så att fönsterna går att låsa lätt. Varit i kontakt med Beijer, då jag såg en tråd i denna grupp om SP fönster, som fick hjälp med samma problem, men dom kunde inget EPA fönster. Är det någon i gruppen som vet, vart man kan vända sig till för köp av desss reservdelar för EPA fönster? Tycker inte det borde
fuentes: Har på garaget dörrar med popnitad plåt (antar att det är någon slags metallstomme i dörren). Vad kommer krävas (vilka arbetsmoment) kommer krävas för att få dörren i bra skick? Plåten är rostig, och det är hål i den på flera ställen (vissa delar kan man peta bort med fingrarna). Är det plåtslagare som krävs? Eller finns någon annan spännande metod som man kan göra själv?
Utdelning: För tätning av: utsida https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung-rev2&source=android-browser&q=t-+emballage+montering+f%C3%B6nsger Och välj t-emballage täta rätt. De rekommenderar t-flex runt fönstret förutom den nedre springan.
Microkatten: Nu har jag inte heller kört något annat än Cobran. Min erfarenhet är att det gäller att få bort färgen/kittet medans det är varmt. Vilket innebär att det för t.ex. spröjsade smårutor och profilerade fönsterbågstycken, d.v.s där det går långsammare att skrapa trärent, är en fördel att värma små ytor åt gången så inte materialet hinner kallna. Även större, raka ytor
KnockOnWood: [citat] Det är ju en jättesnygg öppning, minner om gammalt byggande från medeltiden! Sätt in en dörr med rundad överkant, som passar i hålet så är det klart!
tommib: Jag tolkar frågan som att TS vill ha lika låsning i alla cylindrarna. Det fixar den lokala låssmeden utan problem, oavsett om det tarvas runda eller ovala cylindrar. Vill man göra det själv kan man beställa cylindrar med lika låsning från t.ex. https://www.laskompaniet.se/, de är lätta att ha och göra med (även om jag aldrig behövt reklamera något). Lika låsning på alla dörrar
Nickidocka: Hej. En balkongdörr som är fuktskadad såpass att den inte går att stänga ordentligt, balkongen är med fuktskadad. Tanken är att ta bort balkongen och sätta igen dörren. På båda sidor om dörren finns fönster. Går det på höst, tidig vinter? Eller bygger man bara in fukten mer? Om inte annat kan man sätta för på något sätt för att skydda över vintern mot mer fuktskador och
Amatöraf: Man kan byta ut en av rutorna till isolerglas, kolla med fönstermästare och brf om det tillåts. Ett till tips kan vara att ta bort fodret runt fönstrena och se om det finns isolering mellan fönsterkarm och vägg (min lägenhet saknade det, slarv). Byte av tätningslister är även något jag skulle rekommendera.
mattoys: [citat] Hittade den vid googlel:ng, om de är bra vet jag inte men du borde kunna få en pris uppskattning: https://www.fonsterrenoveringstockholm.se/kontakta-oss-offert-fonsterrenovering/ Vet inte hur många fönster det rör sig om, men är de ett 10-tal, så borde även firmor i Västerås, Eskilstuna och Uppsala kunna vara intresserade. Jag vet inte riktigt hur ett "funkis-fönster" ser ut,
freddeifk: har samma fundering över detta lås , kom du på hur man skulle göra ?
123abc: Det kan krävas lite "våld" för att demontera behöret. Du har ett väldigt gammalt lås som inte överensstämmer med nya beslag eller lås. Antingen skruvar du tillbaka allt igen om det fungerar eller så växer ingreppet då du måste göra om så nyare låshus och behör passar.
Fredrik Ch: Ja det får nog bli en 6mm klack, verkar ju klart smidigast när man tänker efter. Tackar!
Falle86: Finns speciella trösklar som man kan måttbeställa hos de flesta seriösa försäljare. Ex kan swedoor säkert leverera det.
Rickard.: Dagermått är måttet på hålet om man lyfter bort kupolen, öppningsmått kan det nog också kallas.
GDS-Mange: Hejsan, Har ärvt ett litet torp som vi nu har som fritidshus. Jag håller f n på att fixa till alla fönster som är lite eftersatta i underhåll. I samband med detta har jag plockat av fönsterblecken (vilka jag avser att återmontera). Samtliga bleck är i fint ärgad koppar. Problemet är att det finns en hel del färgrester på blecken från tidigare målningar. H ar ni några bra tips om
byron v2: [citat] Det är inte helt enkelt. Men lagstiftningen är tydlig. Hantverkaren får inte ta mer än skäligt betalt. Oavsett antal timmar och resor skall det vara skäligt. Lagen är hård mot näringsidkaren.
Bronken: Detalj 2 och 3 är nog samma träbit - och ska därmed räknas med i måttet. Det är nog ett spår för plåten du ser - som på ett fönster.
shailesh: Har någon exempel / bilder hur man har gjort utvändigt tätning, foder och tejp för elit alu fönster ? 1. Om man ska inte tejp , har någon exempel eller bilder hur foder ser ut. Trä foder, plåt foder ? 2. Jag tänkte använda en diffusion öppen tejp som tescon vana (https://proclima.com/.../bondi.../adhesive-tapes/tescon-vana), men har inte hittat bra exempel på hur man tejper på
Thrasius: [citat] Sitter och kollar just nu på compact 03, har haft dom innan och har varit jättenöjd. Men bor nu på nytt ställe som ska fräschas upp. Visste inte om att craft modellen var lite finare, skulle kanske titta på dom i verkligheten sida vid sida. Ska läsa på lite om craft modellen och bilda mig en bättre uppfattning innan. Compact 03 för 995:- är ett riktigt bra erbjudande.
Didrik Breitholtz: Var ska jag fästa ullsnöret, på fönsterkarmen eller på innerfönstret så tätning sker mot karmens anslagslist?
oskar_s: Hej, jag vill bygga om en innerdörr till en svängbar bokhylla. För detta kommer jag behöva byta gångjärn till något mycket kraftigare. Jag har sett ytterdörrar med kraftiga gångjärn, det kan fungera. Speciellt har jag sett infällda gångjärn för ytterdörr. Dock har jag bara sett dessa som en del av färdig ytterdörr jag är tacksam för alla tips om vilka gångjärn som är
Joel Hector: [citat] [citat] Dessa gångjärn är inte så stora som de du länkade till. Hur blir måttet till kanten då tror du?
Argastesnickaren: Skjutdörrar är dyrt. Ju bättre desto dyrare. Finns inga genvägar utan kvalitet kostar. Vill du komma billigare undan så sätt istället stora fasta fönster och en vanlig ytterdörr.
Messier1994: [citat] Tack! Golvet är curtsy of https://www.chevronparquet.com/ som förövrigt varmt kan rekommenderas för den som vill ha #chevron. Jag ska prova, var i kontakt med en såg som bedömde att de kunde ta fram en planka kvistfritt som är 160x8. Jag har betsat (Herdins mörkbruna betslack (alt lackbets lär mig aldrig vilket är vilket)) golvlister i furu och de fick en väldigt fin färg som
sinuslinus: Är väl någon slags fogmassa mellan plywooden och ramvirket. Du kan köpa vilken övermålningsbar ms-polymerfogmassa som helst och applicera ny fog.