Föreningen bytte nyligen alla fönster och balkongdörr. Dörren är tyvärr mycket svår att stänga även efter en justering av de som gjorde jobbet.
När man drar igen dörren ser jag att det finns en ganska stor glipa längst upp och det är nog den haspen som är svår att få "i lås" när man skall vrida handtager ner för att stänga dörren.
La upp lite bilder och en video. Har ni tips på hur man kan justera detta själv eller bör man be föreningen kontakta montören för ny efterjustering?

Nyinstallerad balkongdörr med synlig glipa vid övre kanten och stängningsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipa längst upp på en vit balkongdörr, visar svårighet att stänga ordentligt efter byte av dörren.
Skapa konto
Närbild av en balkongdörrhasp på en vit dörrkarm som visar skruvar och justeringsmöjligheter, med en glipa synlig uppåt.
Skapa konto
Nyinstallerad balkongdörr med öppen hasp och glipa längst upp mellan karm och dörrblad.
Skapa konto

• Gilla
Fikujelu
  • Laddar…
Ser ingen anledning till att själv mecka med detta. Ska åtgärdas av firman som satte in dörrarna.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
H
Åtminstone på den dörr jag har så är det en skruv på undersidan av varje gångjärn som man kan höja dörren med. Alltså under själv stolpen.

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
H halj skrev:
Åtminstone på den dörr jag har så är det en skruv på undersidan av varje gångjärn som man kan höja dörren med. Alltså under själv stolpen.
Jag tror inte det löser problemet, de märken som syns i slutblecket vittnar om att något är fel och måste gå väldigt trögt vilket inte är förvånande enligt hur det ser ut på andra bilder.
Som @etompau skriver så ska det reklameras och åtgärdas av företaget som monterat partiet.

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Gissar att karmen inte är korrekt monterad, den lutar in el ut mot rummet.

Ex. på vä sida (inifrån sett) lutar den ut och på hö sida lutar den in, vilket resulterar i att den inte stänger rakt och slutblecket upptill hamnar för långt ut.

Detta kan man kontrollera med ett långpass - och skall isf åtgärdas av snickaren.

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Detta är min gissning till att det blivit som det blivit.
Jag misstänker att det är hela partiet som är bytt alltså fönsterdörr+fönster och eventuell "bröstning" under fönster.
I många lägenheter byter man hela modulerna så det även blir som en ny vägg även under och runt fönster och dörr.
När allt byts så förekommer det att det blir galet ibland tyvärr då det är många personer inblandade och det litas på att föregående person gjort rätt alltså att man styr nästa modul efter tidigare och om överstycket ligger lite för långt in så...
Jag skulle inte bli förvånad om det är minst 5 personer som arbetar plus de som kånkar upp allt då de ofta vill göra en hel lägenhet klar på en dag.
Däremot hade det kunnat spänna upp ett riktsnöre och kontrollmätt.

• Gilla
yuphin
  • Laddar…

Bästa svaret

1 123abc skrev:
Detta är min gissning till att det blivit som det blivit.
Jag misstänker att det är hela partiet som är bytt alltså fönsterdörr+fönster och eventuell "bröstning" under fönster.
I många lägenheter byter man hela modulerna så det även blir som en ny vägg även under och runt fönster och dörr.
När allt byts så förekommer det att det blir galet ibland tyvärr då det är många personer inblandade och det litas på att föregående person gjort rätt alltså att man styr nästa modul efter tidigare och om överstycket ligger lite för långt in så...
Jag skulle inte bli förvånad om det är minst 5 personer som arbetar plus de som kånkar upp allt då de ofta vill göra en hel lägenhet klar på en dag.
Däremot hade det kunnat spänna upp ett riktsnöre och kontrollmätt.
Korrekt, allt är bytt!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.