Fönster & Dörrar
Biffkrull: [citat] Gratulerar om du ändå får uppdrag med de ledtiderna, det är oerhört långsamt. Jag hade två gubbar att byta 18 Fönster hos en kund, det tog två dagar, inklusive innerarbetet efter.
jonaserik: För att öppna då, så viks en del in i huset, Handtaget låser nedåt och öppnar uppåt , Det är om jag inte minns fel Polacker. Kontakta Nordiska fönster i Ängelholm.
Stefan Bengtsson: [citat] Jag tycker det ser ut att passa bättre med P-list i så fall. Sök på "P-list sågspår" eller liknande.
Lilla Husägaren: Tack! Jag fick göra en sån lösning ungefär som du beskriver :)
Matilda1992: [citat] Vi hade precis en snickare som bytte vår källardörr, sitter i murade väggar. Han var är i 2,5 h. Pris 1300kr för arbetskostnad. Så ja.det är dyrt. Ta det inte på fastpris.
123abc: [citat] Ditt inlägg skiljer helt från det tråden avser och du borde ha startat en ny tråd, välkommen till forumet. Det finns inget som stämmer med det låshuset utan du får göra om urtaget så ett låshus ASSA 2020 passar samt behövs nya långskyltar. Om det är till en toalett köper du långskyltar med WC-behör.
Fotografen: Ska du byta dörrar utan att byta dörren komplett med karm måste du tillverka nya dörrar efter mått, det är inte bara att köpa nya standarddörrar. Systemen skiljer, som android och äpple... Mellanvarianter som kan fungera är tex de gamla gångjärnen på den nya dörrarna, men då krävs tex att dörrarna går att skruva i, inte säker...
fahlis: Finns också en viss risk att de är tappade i karmen, ett vanligt förfarande på 1960-70 talen …
Byggsnyggen: [citat] Tack för info. Snickaren rekommenderade Tanumfönster så jag får väl kolla om även de kan fixa något smidigare än vad som är deras standard.
Matthew76: Jag håller på att inreda min vind. Det är ett mittenradhus så jag måste ha ett takfönster som "nödutgång" Problemet är att takfönstret kommer sitta ca 180 cm över golvet. För att det ska vara godkänt får fönstret sitta högst 120 cm över golv annars behövs en fast plattform eller något för evakuering. Någon som har ett smart/snyggt sätt att lösa detta på?
KnockOnWood: [citat] Problemet med 3-glasfönster är nog mycket att glasen är lufttätt monterade i ramen. Dels för att hålla ute fukt, ocg dels för att hålla inne t.ex. argongas, som bidrar till isoleringen. Så vid ändrad temperatur ute-inne ändras lufttrycket mellan glasen, och de buktar in eller ut olika mycket, vilket ger upphov till de konstiga ljusbrytningarna. Så det är alltså inte
123abc: Jag brukar använda en polygriptång för att skruva loss locket, som jag skrev tidigare sitter dom ibland hårdare än handkraft.
Krokben: Jag böt ur två stora fönster när det var -15 så. Luft är en dålig värmebärare så även om mycket kalluft kommer in så är möbler, inneväggar osv. varma så det tar inte lång tid att få upp värmen igen när dörren är bytt. Stäng av luft/luften medans ni genomför bytet så att den inte försöker värma hela komunen!
1977bjorn: Antigen sätter du dörren på plastdistanser och anpassar tröskel/foder på respektive sida. Eller så gör su som du själv föreslog. Är det lutning mellan de olika rummen, eller varför är det nivåskillnad? (Nivåskillnaden syns lite dåligt på bild) //Björn
BSOD: Jag hade nog lämnat tillbaka karm och dörr och satsat på en massiv dörr, typ denna. https://www.bauhaus.se/furudorr-obh-3-sp-m8x20 Jag har för mig att bauhaus har den i färdigmålat variant också. Jag har lite dålig erfarenhet av icke massiva dörrar...
123abc: [citat] Vad bra att dom kunde byta låshus då alla inte utför den tjänsten.
123abc: Den enda frågan är om de gångjärnen är gjorda för för rätt tyngd. Om du vill hitta gångjärn som är lika de gamla så måste du mäta gångjärnen men det är inte säkert att det finns gångjärn som stämmer överens med befintliga. Annars är det bara att testa.
123abc: Använd trycke med långskylt så täcker du felaktig hålbild. Om du inte vill ha långskylt så får du spackla och måla. Låshuset kan du vända så det sitter rätt och du får rätt funktion men du måste även ändra gångjärn samt slutbleck och då blir det nog till att måla oavsett, alternativet är att behålla samma hängning på dörren även om det blir "fel".
Åsa Lund: "Glassäkra miljöer - Bostäder - Glascentrum - Glasbranchens teknik & utbildningscenter" https://www.glascentrum-mtk.se/glassakra-miljoer-bostader/
Daniel 109: Om du vänder låset 180grader så funkar det ju.
OlaAstrand7: [citat] Hej Ett par tusenlappar kostar det i alla fall. Vänd dig till Glasteam i Malmö så hjälper de dig vidare. Sök Peter där. Lycka till.
Åsa Lund: För 100% snickeri ska man fälla in en liten bit trä och sedan måla. De flesta tycker nog det är överkurs och låter det vara som det är