Hej!
Har gjort ett nytt dörrhål till sovrummet och vill använda samma dörr. För att den ska öppnas rätt så måste jag vända på den i 180 grader vilket gör att handtag och lås hamnar upp och ner och att handtaget då måste dras upp för att öppna dörren. Undrar om det går att justera det låshuset vi har så att handtaget trycks ner som tidigare eller om man måste köp nytt? Det är en gammal för från 1938.
Tack!
Har gjort ett nytt dörrhål till sovrummet och vill använda samma dörr. För att den ska öppnas rätt så måste jag vända på den i 180 grader vilket gör att handtag och lås hamnar upp och ner och att handtaget då måste dras upp för att öppna dörren. Undrar om det går att justera det låshuset vi har så att handtaget trycks ner som tidigare eller om man måste köp nytt? Det är en gammal för från 1938.
Tack!
Varför vända upp och ner på dörren?
Är det en gammal dörr med karm? För en modern dörr kan man vända på alla 4 sätten.
Annars får man vända på både låskistan och slutbläcket, men då får man använda stämjärn och en borrmaskin.
Är det en gammal dörr med karm? För en modern dörr kan man vända på alla 4 sätten.
Annars får man vända på både låskistan och slutbläcket, men då får man använda stämjärn och en borrmaskin.
Använd trycke med långskylt så täcker du felaktig hålbild.
Om du inte vill ha långskylt så får du spackla och måla.
Låshuset kan du vända så det sitter rätt och du får rätt funktion men du måste även ändra gångjärn samt slutbleck och då blir det nog till att måla oavsett, alternativet är att behålla samma hängning på dörren även om det blir "fel".
Om du inte vill ha långskylt så får du spackla och måla.
Låshuset kan du vända så det sitter rätt och du får rätt funktion men du måste även ändra gångjärn samt slutbleck och då blir det nog till att måla oavsett, alternativet är att behålla samma hängning på dörren även om det blir "fel".
Klicka här för att svara

