pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Så 650 kr /enhet motsvarar alltså ungefär 1.3 timmar arbete

Så då menar du att man skall
Lossa omfattningar inkl fönsterbleck
Riva fönster
Leverera och montera nytt fönster och justera in.
Måtta, tillverka och montera nya omfattningar och nytt fönsterbleck

På en timme och 20 minuter .
Du får 50000 av mig om du kan skicka deras adress och dom kan leverera det priset .

Sitter nämligen och räknar på ett fönsterbyte på 2000 fönster för ett kommunalt bostadsbolag .
För att flrttdliga;

- plocka bort befintligt fönster och karm och (i mitt fall) sidobeklädnad och fönsterbleck
- lyfta upp och fästa nya fönstret
- isolera (skum i mitt fall) runt om fönstret
- sätta plåt på sidorna och fönsterbleck (jag kunde välja mellan svart och vit plåt och blanda mellan dem)

Varför i hela friden skulle det arbetet kosta mer än 650:-?????????

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
För att flrttdliga;

- plocka bort befintligt fönster och karm och (i mitt fall) sidobeklädnad och fönsterbleck
- lyfta upp och fästa nya fönstret
- isolera (skum i mitt fall) runt om fönstret
- sätta plåt på sidorna och fönsterbleck (jag kunde välja mellan svart och vit plåt och blanda mellan dem)

Varför i hela friden skulle det arbetet kosta mer än 650:-?????????
För att det tar betydligt längre tid än 1 timme?

Man lär var 2 man iaf. Jag skulle uppskatta det jobbet du just skrev till 2 man 2 timmar. MINST.

E erikjakan skrev:
För att det tar betydligt längre tid än 1 timme?

Man lär var 2 man iaf. Jag skulle uppskatta det jobbet du just skrev till 2 man 2 timmar. MINST.
Ehh... Nej? Det tog minsann inte en timme för dem när de fixade det till mig.

Och vidare; en snubbe här ovan hävdar att de tar 5 kkr per enhet. Skulle det alltså ta 8 timmar att installera en enhet???

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Ehh... Nej? Det tog minsann inte en timme för dem när de fixade det till mig.

Och vidare; en snubbe här ovan hävdar att de tar 5 kkr per enhet. Skulle det alltså ta 8 timmar att installera en enhet???
Jag skulle tänka mig 8h för första fönstret och 2h/st för tillkommande, då har man gott om tid och bör kunna ta helg skapligt tidigt som montör.

F fribygg skrev:
Jag skulle tänka mig 8h för första fönstret och 2h/st för tillkommande, då har man gott om tid och bör kunna ta helg skapligt tidigt som montör.
De hantverkare jag anlitat har kunnat tänka sig annat, bevisligen.

Det ena huset är inte det andra likt. Man kan inte generalisera ett fönsterbyte till att det ska ta en timme per enhet. Är det perfekta förutsättningar så kan det landa på en timme. Det kan också visa sig vara; skeva väggar, inte finnas något att skruva i, vara inbyggt/inmurat med skivor, ont om plats så att det måste kapas, vara ruttet och många andra överraskningar.

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Let's agree to disagree. I mina ögon kan det absolut uppstå några mindre krångligheter, men det är därför en hantverkare anlitas; för att lösa dem smidigt. Det är inte så att en datortekniker tar olika betalt för hur illa skadat ditt system är, och så skall det inte vara (inom rimliga gränser) rörande hantverkare heller. De är där för att lösa problem. Huset med raka väggar, perfekt håltagning och annat idealiskt finns inte.

N Novishusaren skrev:
Absolut, självklart är det totalsumman/slutpris som är intressant för mig som kund. Så vad tycker du om det? Rimligt, bra eller för högt?
Sjukt dyrt , ta in fler offerter.

De hantverkare jag anlitat har kunnat tänka sig annat, bevisligen.
Let's agree to disagree. I mina ögon kan det absolut uppstå några mindre krångligheter, men det är därför en hantverkare anlitas; för att lösa dem smidigt. Det är inte så att en datortekniker tar olika betalt för hur illa skadat ditt system är, och så skall det inte vara (inom rimliga gränser) rörande hantverkare heller. De är där för att lösa problem. Huset med raka väggar, perfekt håltagning och annat idealiskt finns inte.
Vad kul för dem, önskar dem lycka till i sina åtaganden!

E erikjakan skrev:
Vad kul för dem, önskar dem lycka till i sina åtaganden!
Framförallt är det kul för oss som anlitar dem som slipper ockerpriser.

Framförallt är det kul för oss som anlitar dem som slipper ockerpriser.
LOL.

N Novishusaren skrev:
Hej,

Vi är på G att byta fyra fönster och undrar om offerten vi fått verkar rimlig, bra eller kanske dålig?

Fönster enligt följande:
2 fönster B130x H130
2 fönster B90xH130

Alla med aluminiumbeklädnad och lågt u-värde (0,9-1,0). Vridfönster. Nya fönsterbrädor i trä samt fönsterbleck. Spaltventil.

Är vår offert på ca 45 tusen (inkl avdraget rot) rimligt?

Materialkostnad ca: 26500kr
Arbetskostnad ca: 18500kr
tack för alla svar och input!
Offert från två andra firmor är på gång så ska bli spännande att jämföra. Min känsla är att de två
Kommande kommer vara något högre än den första.

Offert 2:
Att betala/ Totalt efter avdrag för ROT: ca 52000kr

Rabatt: ca 6800
Prel rot (30%): 5700kr
Ordersumma ink moms: ca 65000kr
Moms: ca 13000kr
Ordersumma ex moms: 52000kr

Offer 2 gäller i princip samma produkt/fönster (annat märke dock) som i offert 1. Dvs, Aluminiumbeklädnad, lågt u-värde (0,85 istället för 0,9 i offert 1). Vridfönster.
Inkl foder, lister osv invändigt. Fönsterbräda i Mdf. Bleck och plåt utvändigt. Bortforsling ingår.
I offert 2 ingår dock kondensskydd/behandlat glas
Det kostade cirka 500kr extra per fönster på offert 1. Alltså dryga 2000kr att lägga på offert 1

Vad säger ni?

Redigerat:
jag tycker du skall kontakta Cancerman_777 , han kunde ju byta fönster för 650 kr / st

skämt åsido så sysslar jag ju med tak för det mesta , men jag brukar säga till en kund om offerter

ta 5-6 offerter
ta bort den billigaste och dyraste
välj den du känner dig mest trygg med .
OCH kolla upp både referenser och ekonomi i bolaget .
Internet är ett underskattat ställe för information.

bra
billigt
snabbt
Så vill alla ha men,
du kan bara välja 2 av 3 .

Lycka till

• Gilla
Joak
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
2 man 3 dagar.
Totalt 48 timmar hade jag lämnat pris på.
Gratulerar om du ändå får uppdrag med de ledtiderna, det är oerhört långsamt.
Jag hade två gubbar att byta 18 Fönster hos en kund, det tog två dagar, inklusive innerarbetet efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.