Hej,
Behöver hjälp med lösning för att sätta en kattlucka i ett fönster.
Vad är smidigast och hyffsat lätt att återställa den dag bostaden säljs.
Altandörrar är helglas så detta fönster som är lämpligast.
1. Ersätta glaskassetten med lämplig skiva. Hur får man bort lister och kasset utan att skada fönsterbladet?
2. Ersätta fönsterbladet. Konstruera nytt fönsterblad och montera gångjärn på?
1. Ersätta glaskassetten med lämplig skiva. Hur får man bort lister och kasset utan att skada fönsterbladet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lättast blir att ta bort de utvändiga listerna och plocka ur glaset helt, bara sätta tillbaka det när det ska säljas. Sätt ihop ett packet som är lika tjockt som glaset med valfri skiva/plåt på in och utsida med cellplast i mellan, sen bara fälla in kattluckan. Dock tappar du då ljusinsläppet.
Annars samma variant fast låt tillverka en mittpost att fälla in i fönsterbågen och beställa ett nytt glas till andra halvan, för att behålla ljuset.
Annars samma variant fast låt tillverka en mittpost att fälla in i fönsterbågen och beställa ett nytt glas till andra halvan, för att behålla ljuset.
Beställ ett nytt fönster med hål för Kattlucka. Finns faktiskt att få tag på.
Beställ ett nytt fönster med hål för Kattlucka. Finns faktiskt att få tag på.
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Vi ska också sätta in en kattlucka. När vi bytte fönster för två år sedan beställde vi att ett av källarfönstren (2-luft) skulle vara förberett för kattlucka. Det levererades med en fönsterbåge också, så vi lyfter bara av den när luckan ska monteras. Vi har inte satt in kattluckan än pga för mycket att göra, men jag följer med spänning denna tråd om vad vi ska tänka på.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Sätt kattluckan i väggen bredvid/under fönstret i stället!
Luckan bör ju vara nära mark- och golvnivå.
Luckan bör ju vara nära mark- och golvnivå.
Har en altan dörr med 3glas/isolerglas som jag skulle vilja ha en kattlucka i för att slippa ha den på glänt nu hela kallare perioden.
Går det att ta hål i sådana glas ?
Finns tyvärr inget annat lämpligt ställe som jag ser det.
Tvättstugan/pannrummet är ju en EI30-dörr, så det känns ganska korkat ..
Byt ut kassetten till plåt-frigolit-plåt och gör hål för luckan i detta.
Har även beställt ett isolerglas till en kund i polykarbonat och gjort hål för lucka i denna. Tappar mycket av isoleringen men behåller utseendet.
Med vänlig hälsning, fremax
Har även beställt ett isolerglas till en kund i polykarbonat och gjort hål för lucka i denna. Tappar mycket av isoleringen men behåller utseendet.
Med vänlig hälsning, fremax
Helglasdörrar har härdat laminerat glas. Det går inte att göra hål i. Byt till en dörr utan glas hela vägen ner eller sätt luckan på annan plats. Alternativt automatisk dörröppnare till katten om man vill vara riktigt avancerad. Att ha den på glänt låter inget vidare.
Hej.P P-son83 skrev:Har en altan dörr med 3glas/isolerglas som jag skulle vilja ha en kattlucka i för att slippa ha den på glänt nu hela kallare perioden.
I befintlig dörr kan du inte göra hål i.
Men om du vill ha luckan i dörren så kan det lösas. Skulle till och med kunna berätta vart du ska vända dig om du anger vilken region du bor i så ska jag hjälpa dig vidare.
Är dörren helglasad eller finns det bröstning?
Det går att beställa isolerglas med kattlucka, denna bilden är lånad från Roslagsglas.
https://www.facebook.com/roslagsglas/photos/vi-utför-även-jobb-åt-små-håriga-kunder-här-har-vi-gjort-ett-isolerglas-med-en-i/1714770825327700
https://www.roslagsglas.se/kontakt
Dörren bör vara låsbar från insidan så ingen kan öppna den genom kattluckan.
Det går att beställa isolerglas med kattlucka, denna bilden är lånad från Roslagsglas.
Logga in
Skapa konto
https://www.facebook.com/roslagsglas/photos/vi-utför-även-jobb-åt-små-håriga-kunder-här-har-vi-gjort-ett-isolerglas-med-en-i/1714770825327700
https://www.roslagsglas.se/kontakt
Dörren bör vara låsbar från insidan så ingen kan öppna den genom kattluckan.
Redigerat:
Dörren är väldigt lik den 123abc la upp, jag finns mitt i Skåne.OlaAstrand7 skrev:
Vad snackar vi för pris bild ungefär ?
Klicka här för att svara