Hej,

Behöver hjälp med lösning för att sätta en kattlucka i ett fönster.

Vad är smidigast och hyffsat lätt att återställa den dag bostaden säljs.
Altandörrar är helglas så detta fönster som är lämpligast.

1. Ersätta glaskassetten med lämplig skiva. Hur får man bort lister och kasset utan att skada fönsterbladet?

2. Ersätta fönsterbladet. Konstruera nytt fönsterblad och montera gångjärn på?

Stängt fönster på trävägg, lämpligt för installation av kattlucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett fönsterhörn med synliga gångjärn och lister, potentiell plats för kattlucka installation.
Skapa konto
Närbild på ett fönsterbeslag och gångjärn för ett fönster som diskussionsämne för kattluckinstallation.
Skapa konto
Frostat glasfönster med öppningsbart fönsterblad och handtag, lämpligt för installation av kattlucka.
Skapa konto

Lättast blir att ta bort de utvändiga listerna och plocka ur glaset helt, bara sätta tillbaka det när det ska säljas. Sätt ihop ett packet som är lika tjockt som glaset med valfri skiva/plåt på in och utsida med cellplast i mellan, sen bara fälla in kattluckan. Dock tappar du då ljusinsläppet.

Annars samma variant fast låt tillverka en mittpost att fälla in i fönsterbågen och beställa ett nytt glas till andra halvan, för att behålla ljuset.

• Gilla
Bamsetroll och 1 till
  • Laddar…
Behöver hjälp med lösning för att sätta en kattlucka i ett fönster.

Vad är smidigast och hyffsat lätt att återställa den dag bostaden säljs.
Altandörrar är helglas så detta fönster som är lämpligast.

1. Ersätta glaskassetten med lämplig skiva. Hur får man bort lister och kasset utan att skada fönsterbladet?

2. Ersätta fönsterbladet. Konstruera nytt fönsterblad och montera gångjärn på?

Beställ ett nytt fönster med hål för Kattlucka. Finns faktiskt att få tag på.

Vi ska också sätta in en kattlucka. När vi bytte fönster för två år sedan beställde vi att ett av källarfönstren (2-luft) skulle vara förberett för kattlucka. Det levererades med en fönsterbåge också, så vi lyfter bara av den när luckan ska monteras. Vi har inte satt in kattluckan än pga för mycket att göra, men jag följer med spänning denna tråd om vad vi ska tänka på.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Sätt kattluckan i väggen bredvid/under fönstret i stället!
Luckan bör ju vara nära mark- och golvnivå.

Har en altan dörr med 3glas/isolerglas som jag skulle vilja ha en kattlucka i för att slippa ha den på glänt nu hela kallare perioden.

Går det att ta hål i sådana glas ?

Finns tyvärr inget annat lämpligt ställe som jag ser det.
Tvättstugan/pannrummet är ju en EI30-dörr, så det känns ganska korkat ..

Byt ut kassetten till plåt-frigolit-plåt och gör hål för luckan i detta.
Har även beställt ett isolerglas till en kund i polykarbonat och gjort hål för lucka i denna. Tappar mycket av isoleringen men behåller utseendet.

Med vänlig hälsning, fremax

Varför envisas med att sätta den i dörr/fönster? Jag valde att sätta vår kattlucka i väggen, precis brevid ytterdörren. Kattluckan är vit, fasaden är vit men ytterdörren är blå.

Helglasdörrar har härdat laminerat glas. Det går inte att göra hål i. Byt till en dörr utan glas hela vägen ner eller sätt luckan på annan plats. Alternativt automatisk dörröppnare till katten om man vill vara riktigt avancerad. Att ha den på glänt låter inget vidare.

P P-son83 skrev:
Har en altan dörr med 3glas/isolerglas som jag skulle vilja ha en kattlucka i för att slippa ha den på glänt nu hela kallare perioden.

Går det att ta hål i sådana glas ?

Finns tyvärr inget annat lämpligt ställe som jag ser det.
Tvättstugan/pannrummet är ju en EI30-dörr, så det känns ganska korkat ..
Hej.

I befintlig dörr kan du inte göra hål i.
Men om du vill ha luckan i dörren så kan det lösas. Skulle till och med kunna berätta vart du ska vända dig om du anger vilken region du bor i så ska jag hjälpa dig vidare.

Är dörren helglasad eller finns det bröstning?
Det går att beställa isolerglas med kattlucka, denna bilden är lånad från Roslagsglas.
Helglasad dörr med installerad kattlucka i isolerglas, bredvid rött hus och tegelvägg.
Skapa konto

https://www.facebook.com/roslagsglas/photos/vi-utför-även-jobb-åt-små-håriga-kunder-här-har-vi-gjort-ett-isolerglas-med-en-i/1714770825327700
https://www.roslagsglas.se/kontakt
Dörren bör vara låsbar från insidan så ingen kan öppna den genom kattluckan.

Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
OlaAstrand7 OlaAstrand7 skrev:
Hej.

I befintlig dörr kan du inte göra hål i.
Men om du vill ha luckan i dörren så kan det lösas. Skulle till och med kunna berätta vart du ska vända dig om du anger vilken region du bor i så ska jag hjälpa dig vidare.
Dörren är väldigt lik den 123abc la upp, jag finns mitt i Skåne.

Vad snackar vi för pris bild ungefär ?

P P-son83 skrev:
Dörren är väldigt lik den 123abc la upp, jag finns mitt i Skåne.

Vad snackar vi för pris bild ungefär ?
Hej

Ett par tusenlappar kostar det i alla fall.
Vänd dig till Glasteam i Malmö så hjälper de dig vidare. Sök Peter där.
Lycka till.

• Gilla
Andersson2 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.