Fönster & Dörrar
Jore1: Tack för alla svar. Den här hittade jag till slut som är ungefär vad jag är ute efter: https://www.specialbeslag.se/produkt/monteringsbricka-55mm-for-cylinder-nickel/ Det här "färg" verkar också som en fiffig sak :)
Keexet: Löste problemet igår iaf temporärt. Mer om det i min projekttråd (jag kan länka när det är uppdaterat) men det tar jag när jag sitter vid en riktig dator efter jul (aldrig gillat att skriva forumposter på mobilen). Jag tror precis som nämnts tidigare att leta fatt på en svensk kista med rätt mått är vägen att gå. Jag har tagit lite mått och eftersom dörren nu funkar kan jag leta
Cap81: [citat] ja precis! man tycker det borde finnas en fog till detta ändåmål. En fogskum som inte skummar aldeles för mkt. Ska kolla på detta!
Skärgårdsbyggare: [citat] De har lagt några väldigt tunna klossar (kanske 5 mm) under karmen men det är ju i princip inget mellanrum. Tror att det kan vara både murningen och fönsterbeställningen som har lagt på lite.
Lasselano: [citat] Det finns flera mm justermån i gångjärnen så om dörrarna inte rör sig gör du fel. I gångjärnen sitter en skruv uppifrån och en nerifrån. För att höja dörren måste du först lossa på övre skruven för att sedan kunna höja dörren med den nedre skruven. Och glöm inte att du måste göra detta samtidigt på båda gångjärnen, skruvar du bara på ena gångjärnet så
FG: Antar att det är fönstren i din tidigare tråd. Det är i så fall ingen ovanlig kombination utan det bör nästan alla fönstertillverkare kunna ordna fram. Däremot är nya fönster mycket tyngre vilket gör att mittposten blir grövre om man vill ha båda öppningsbara. Så det är bäst att välja det stora fönstret fast och det lilla öppningsbart som du skriver. Elitfönster Retro och
stefancrs: [citat] Hej! Uppvärmt ja, i regel är det nog runt 15 grader som lägst, i värsta fall kanske ner mot 10. Låser endast.
cpalm: Spårlist för alu- och plastprofiler är tyvärr en djungel. Verkar vara mer regel än undantag att man använder sina egna specialprofiler med produktspecifika mått. Har du tur finns en passande list på marknaden, men annars är dessvärre alternativen att få tag på den som reservdel från dörrtillverkaren eller att själv måttbeställa, vilket är fullt möjligt, men till en relativt
123abc: Kan ni öppna dörren utan nycklar? Jag rekommenderar att ni byter lås i samtliga dörrar vid tillträde för att vara säkra på att inte någon har nycklar till huset. Även hemförsäkringen kan ha något liknande "att om man misstänker att det finns nycklar på drift är man skyldig att byta". Ofta får man de nycklar som tidigare ägare har tillgängliga men de som t.ex svärmor eller
Nr20: Vi kollade med ett antal leverantörer av solfim och de lämnade 10-års garanti vilket vi ansåg var för kort tid med tanke på kostnadsjämförelsen mot att få tonade glas från fabrik
tombe691: [citat] Tack!
Fogde: Söker bildexempel på skjut/vikpartier som finns i anslutning till eller nära ytterdörr. Både ytterdörr och skjutparti kommer öppnas mot gemensam uteplats/entré Hittar inga bilder, någon som kan hjälpa?
Superrobban: [citat] Detta verktyg kanske kunde vara något, häftklammren sitter längst in i hörnan och väldigt djup inslagna. Jag får ta en väldigt tunn skruvmejsel eller kniv för att pilla ut dem, och oftast åker bara ett ben upp. Sedan sidavbitaren och försiktig ta upp andra benet. Skulle inte säga att det är något problem, men det tar väldigt lång tid. Och jag har 16 fönster som skulle
Stephanie Göransson: Du får söka med Google Lens så kommer du till några italienska sidor! Super snyggt!
raveper: Var fick du tag på någon så kass snickare? Två pers för att sätta igen ett dörrhål. Skulle gissa på materialåtgång på max 500kr. Plus spackel och färg.
martin7805: Är det någon mer som har 11/17 fönster på ovanvåning i sovrum? Ser att 11/15 är det vanligaste alternativet och undrar lite om det finns tankar erfarenheter kring detta?
Rörligt.Bättre20: Tack för svaret! Jag skall ta reda på modellen och bättre bilder.
cullberg: Det blev bra tycker jag, Inte så lätt att se kanske men här är en bild iaf. [bild]
egge80: Du kan inte skruva på de skruvarna för att ändra det du vill, bara för att höja eller sänka! Du kan testa att byta det övre med det undre gångjärnet, funkar inte det så måste du på skruvarna i karmen
Cheesen: Ta bort fodret och kolla så att det är drevat mellan väggen och karmen.
Tompafix: [citat] Vi bytte en sådan 60-talsdörr i våran släktgård uppe i norr. Där satt även en innerdörr. Vi tog bort båda dörrarna och monterade endast en ytterdörr. Det blev en markant skillnad.
spaceengineer: Yale gör bara leksakslås, hållfasthet är inget de räknat på tror jag, allt är gjort i någon lättmetall och allt går sönder. Är det någon som kan ta ett kort eller säga vilken ordning färgen på kablarna in i den lilla kontakten på utedelen hade jag varit mycket tacksam! [bild]
AXS: Har letat till min dörr för samma problem. Verkar vara unika för varje tillverkare. Jag borrade upp och satte en gänginsats i hålet. Blev okej.
Njingan: Du kan inte göra mer med själva gångjärnet. Det du får göra är att kapa av dörren lite i underkant eller köpa en lägre karm+dörr.