Hej,
I min hyreslägenhet finns gamla 60-tals innerdörrlås som inte går att låsa förutom en som går att göra det lätt och en annan om jag tar i riktigt hårt. Behöver de oljas, hur kan de fixas? Vad kostar det att ta dem till låssmed? Tack för svar.
I min hyreslägenhet finns gamla 60-tals innerdörrlås som inte går att låsa förutom en som går att göra det lätt och en annan om jag tar i riktigt hårt. Behöver de oljas, hur kan de fixas? Vad kostar det att ta dem till låssmed? Tack för svar.
Redigerat:
första tipset är att kolla om det är målat där kolvarna är. (få bort färg från kistan och blecket)
testa
andra. få ut låskistan. gör rent låskistan. få bort all gammalt. finns dom som oljar med matolja. smörj.
testa
tredje lite mer jobbigare köp nya låsdetaljer(kan behövar spacklas eller ta upp större hål)
sista är att be fastighetsskötare fixa problemet. och är även kostnadsfritt(förutom då hyran)
testa
andra. få ut låskistan. gör rent låskistan. få bort all gammalt. finns dom som oljar med matolja. smörj.
testa
tredje lite mer jobbigare köp nya låsdetaljer(kan behövar spacklas eller ta upp större hål)
sista är att be fastighetsskötare fixa problemet. och är även kostnadsfritt(förutom då hyran)
Det är denna typ av ASSA lås och är 15cm lång:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/20150513_132707_resized-jpg.140777/
Finns det nya låskistor som passar i denna dörr i fall smörjningen inte skulle funka, kan det vara ASSA 2014, 2016, 2020?
Tack för svaren.
Edit: Jag frågade ASSA, och väntar på svar.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/20150513_132707_resized-jpg.140777/
Finns det nya låskistor som passar i denna dörr i fall smörjningen inte skulle funka, kan det vara ASSA 2014, 2016, 2020?
Tack för svaren.
Edit: Jag frågade ASSA, och väntar på svar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ASSA 2014"
Låshus 2014 Assa
För inner- och toalettdörrar
413 kr inkl moms
Läs mer
funkar säkerligen. frågat du din hyresbolag kan du säkert få delar betaldaF frer skrev:
Bilden visar en ASSA 404 och den ersätts av ASSA 2020, du kan använda de andra låshusen men kolvhöjden skiljer vilket kan leda till att du måste byta slutblecket till ett med större hål vilket ofta medföljer låshusen.F frer skrev:
Du ska inte smörja med 5-56 eller wd40.
Frågan är varför dina befintliga går trögt?
Använder du rätt nyckel? det finns olika nycklar (spåret skiljer i höjd) även fast det numer är vanligt att det säljs universalnycklar (med ett bredare spår som ersätter samtliga varianter).
Produkter som diskuteras: "ASSA 2020"
Låshus 2020 Assa
För inner- och toalettdörrar
681 kr inkl moms
Läs mer
det där glömde jag. så klart kan det vara själv nyckeln som är fel1 123abc skrev:Bilden visar en ASSA 404 och den ersätts av ASSA 2020, du kan använda de andra låshusen men kolvhöjden skiljer vilket kan leda till att du måste byta slutblecket till ett med större hål vilket ofta medföljer låshusen.
Du ska inte smörja med 5-56 eller wd40.
Frågan är varför dina befintliga går trögt?
Använder du rätt nyckel? det finns olika nycklar (spåret skiljer i höjd) även fast det numer är vanligt att det säljs universalnycklar (med ett bredare spår som ersätter samtliga varianter).
En universalnyckel till ASSA 404 har nog alla låssmeder på hyllan.
Enda gången det skulle kunna bli problem är om någon vill ha en nyckel som inte är universal då endast några få har dem kvar på lager men de säljs knappt idag då universalnyckeln ersatt de tidigare.
Enda gången det skulle kunna bli problem är om någon vill ha en nyckel som inte är universal då endast några få har dem kvar på lager men de säljs knappt idag då universalnyckeln ersatt de tidigare.
Hos låssmed kostar en nyckel 53kr till ASSA 404. Jag fick veta att assa 2020 ersätter exakt assa 404, skillnaden är bara att deras nycklar inte passar till varandras lås. Assa 2020 kostar ca 350 i genomsnitt medan Hard Head 2020 kostar 99kr på Jula, så jag undrar om de är samma lås, kan jag ta hard head?
ingen kostnad om du frågar din fastighetsskötare. då du bor i en hyresrättF frer skrev:På låssmed kostar en nyckel 53kr till ASSA 404. Jag fick veta att assa 2020 ersätter exakt assa 404, skillnaden är bara att deras nycklar inte går till varandras lås. Assa 2020 kostar ca 350 i genomsnitt medan Hard Head 2020 kostar 99kr på jula, så jag undrar om de är samma lås, kan jag ta hard head?
Julas Hard head 2020 är en kopia och stämmer med 404.F frer skrev:Hos låssmed kostar en nyckel 53kr till ASSA 404. Jag fick veta att assa 2020 ersätter exakt assa 404, skillnaden är bara att deras nycklar inte passar till varandras lås. Assa 2020 kostar ca 350 i genomsnitt medan Hard Head 2020 kostar 99kr på Jula, så jag undrar om de är samma lås, kan jag ta hard head?
2020 behöver ingen nyckel utan går att manövrera med en skruvmejsel eller vred om nyckel skulle saknas.
Nycklar till 2020/2014 brukar man ha väldigt gott om efter ett tag och jag brukar ge iväg dem gratis men tror de ska kosta ca 20-45kr.