Byggahus.se
Hej! vi har en 113cm bred 11.5 cm djup karm (utan dörr) som länkar samman kök och hall. Istället för att använda karmskruv har man valt att spika fast karmen I reglarna på höger/vänster sida. Ovantill sitter en avbärande kvartling. Jag tror att väggen är bärande. Ingenting verkar vila på karmen.

Min ambition är att sätta hörnremsor och spackla hörn istället för att ha karm/ med foder.

min fråga: tar jag helt sonika bort karmen och sätter gips+ hörn direkt på reglarna eller byggar man in karmen? Har aldrig gjort detta förr så ni får ursäkta om frågan verkar dum.

tack på förhand
 
  • Breddad dörröppning utan dörr mellan kök och hall, fäst med spik i sidoreglar, med överliggare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en vägg där karmen syns spikad vid reglar med synlig kvartling och spackling behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrkarm fastspikad i vägg mellan kök och hall, översikt av karmens sida och ovandel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Enklast är väl att ta bort karmen antar jag om du vill göra som du beskriver.
 
  • Gilla
John-Daniel
  • Laddar…
Jag skulle ta bort karmen och alla fall lägga på ett lager gips på regeln om du vill få bort den. Själv skulle jag dock förespråka att behålla karmen, målade ytterhörn i gips vid passager tenderar att ganska snabbt bli fula och skadade, därav att man ofta sätter en karm och foder.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.