Har det väldigt kallt runt fönstren där det är lättbetong. Mätte med en IR termometer och det var runt 13 grader på mdf skivan och 18 grader på väggen 20cm från fönstret.
Så jag tog bort en mdf för att se hur det såg ut bakom, om det var drev och så.
Tyckte det såg bra ut. Fanns drevning och bakom den, en tätningslist.
Men någon mer erfaren som tycker att det saknas något eller tips på om man te.x ska köra en mjukfog runt alla glipor mellan MDF:erna?
Eller får man räkna med denna skillnad? Tycker det känns konstigt då man lägger så mycket pengar på energieffektiva fönster men sen så blir det såhär kallt runt om ist.
Så jag tog bort en mdf för att se hur det såg ut bakom, om det var drev och så.
Tyckte det såg bra ut. Fanns drevning och bakom den, en tätningslist.
Men någon mer erfaren som tycker att det saknas något eller tips på om man te.x ska köra en mjukfog runt alla glipor mellan MDF:erna?
Eller får man räkna med denna skillnad? Tycker det känns konstigt då man lägger så mycket pengar på energieffektiva fönster men sen så blir det såhär kallt runt om ist.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Mellan varje lecablock är där en springa?
Är dessa tätade? Annars täta med byggskum.
Normalt skall där sitta en plastfilm tejpad mot fönsterkarmen och samtidigt tejpad mot plasten närmast rummets insida.
Hur är väggen uppbyggd är det bara puts på insidan?
Är dessa tätade? Annars täta med byggskum.
Normalt skall där sitta en plastfilm tejpad mot fönsterkarmen och samtidigt tejpad mot plasten närmast rummets insida.
Hur är väggen uppbyggd är det bara puts på insidan?
L Leif i Skåne skrev:
Yes det är tomrum i mitten av alla lecablock. Så man kan se igenom mitten mellan dem till nästa fönster. Är detta fel?L Leif i Skåne skrev:
Vad heter den plasten? Inget jag känner till. Vill googla och se hur det ska vara.
Insidan är regel, plywoodskiva och avslutas med gips o målarfärg.
Lecablock är totalt luftgenomsläppliga. De måste vara putsade/slammade runt om på alla sidor för att vara täta.
Vad jag skulle förvänta mig att se är att Lecaväggen/fönstersmygen vore putsad/slammad. Som det är nu är det överhängande risk att tjuvdrag går från utsida till insida via Lecablocken. Om du ser från denna fönstersmyg bort till nästa fönster via/genom väggen så är det definitivt fel.
Nu vet vi ju förvisso inte hur väggarna är uppbyggda, eller om huset är nytt eller gammalt, och det ser välgjort ut, men det förefaller inte vara gjort enl normal nybyggnadsstd, såsom t ex ångspärr. Hade det funnits en sådan tejpad tät mot fönstret så hade det inte kunnat dra kall tjuvluft iaf, även om det fortfarande hade varit köldbryggor runt fönstret pga spalter mellan stenarna där bruk saknas.
Vad jag skulle förvänta mig att se är att Lecaväggen/fönstersmygen vore putsad/slammad. Som det är nu är det överhängande risk att tjuvdrag går från utsida till insida via Lecablocken. Om du ser från denna fönstersmyg bort till nästa fönster via/genom väggen så är det definitivt fel.
Nu vet vi ju förvisso inte hur väggarna är uppbyggda, eller om huset är nytt eller gammalt, och det ser välgjort ut, men det förefaller inte vara gjort enl normal nybyggnadsstd, såsom t ex ångspärr. Hade det funnits en sådan tejpad tät mot fönstret så hade det inte kunnat dra kall tjuvluft iaf, även om det fortfarande hade varit köldbryggor runt fönstret pga spalter mellan stenarna där bruk saknas.
Tack för ditt svar!Oldboy skrev:
Lecablock är totalt luftgenomsläppliga. De måste vara putsade/slammade runt om på alla sidor för att vara täta.
Huset är ganska nytt. byggt av en "privatperson" som är byggare dock.
Har du något tips hur man själv kan göra det bästa av situationen? Är det t.ex att fylla hålrummet i mitten mellan lecan med byggskum?
Angående ångspärr så är det inget jag har tänkt på. Men det ska vara det på en sådan här yttervägg? Vart borde den vara? precis efter lecan?
Ångspärr sitter normalt på den varma sidan av väggen. Är det en modern trävägg så sitter ångspärren 1/3 in i väggen.
En Leca vägg är putsat och sedan målad på insidan med en tät färg som utgör ångspärr.
Googla på ångbroms respektive ångspärr för ritningar samt hur fönster skall monteras med bottenlist + tätfog.
Bra förklaring
https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren
En Leca vägg är putsat och sedan målad på insidan med en tät färg som utgör ångspärr.
Googla på ångbroms respektive ångspärr för ritningar samt hur fönster skall monteras med bottenlist + tätfog.
Bra förklaring
https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren
Redigerat:
Tomrum mellan Lecan, menar du att fogen mellan blocken inte är fylld hela vägen från insida till utsida, och att det gäller för hela väggen från ett fönster till ett annat?
Det låter isf mkt märkligt, och ngt som behöver efterforskas varför.
För att snabbast och enklast lösa problemet så kan du täta mellanrummet i fogarna, men kanske är det enklare att skära till och trycka in en isolerskivebit som passar i smygen. Den isolerskivebiten bör då vara några cm för tjock så att den kläms ihop ordentligt av foderbrädan och därmed stoppar drag tämligen väl. Det är viktigt att den trycks in ordentligt mellan fönsterkarm och vägg också.
Det är kanske inte att lösa men väl att försöka förbättra situationen snabbt och enkelt, samt på ett lätt ändringsbart sätt om det behöver öppnas upp och ändras igen.
Det låter isf mkt märkligt, och ngt som behöver efterforskas varför.
För att snabbast och enklast lösa problemet så kan du täta mellanrummet i fogarna, men kanske är det enklare att skära till och trycka in en isolerskivebit som passar i smygen. Den isolerskivebiten bör då vara några cm för tjock så att den kläms ihop ordentligt av foderbrädan och därmed stoppar drag tämligen väl. Det är viktigt att den trycks in ordentligt mellan fönsterkarm och vägg också.
Det är kanske inte att lösa men väl att försöka förbättra situationen snabbt och enkelt, samt på ett lätt ändringsbart sätt om det behöver öppnas upp och ändras igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden