11 589 läst ·
16 svar
12k läst
16 svar
Gamla innerdörrlåsens låsmekanism kärvar
Jag har fått problem igen med andra dörren som har fått sitt mässingfärgade maskinelement slitet (den glappar med annan del och kan inte kraftöverföra),1 123abc skrev:Bilden visar en ASSA 404 och den ersätts av ASSA 2020, du kan använda de andra låshusen men kolvhöjden skiljer vilket kan leda till att du måste byta slutblecket till ett med större hål vilket ofta medföljer låshusen.
Du ska inte smörja med 5-56 eller wd40.
Frågan är varför dina befintliga går trögt?
Använder du rätt nyckel? det finns olika nycklar (spåret skiljer i höjd) även fast det numer är vanligt att det säljs universalnycklar (med ett bredare spår som ersätter samtliga varianter).
Det är ingen assa 404 (jag testade en assa 404 och den är för kort) eftersom dimensionerna inte stämmer, ASSA 404 är kortare, alltså horisontellt kortare (förutom frontplåtbrickan är assa 404 7.2mm bred medan okända assa-låskistan är 7.7mm bred, i övrigt har de samma mått. På Assa 404 sitter nyckelhålet 4.1mm och handtagshålet 3.9mm från frontbrickan medan på okända Assa låskistan, i äldre Familjebostäder-hus, sitter nyckelhålet 4.6mm och handtagshålet 4.4mm). Jag undrar vad för assa det egentligen är som har gått sönder och vilken modell som ersätter den exakt (assa 2020 ersätter den inte eftersom det krävs träborrning av dörrhålen för att nyckelhål och handtagshål ska bli synliga)?
Redigerat:
Det ser ut som en äldre 404.
Skiljer dorndjupet? enklast är att trä igenomtryckespinnen genom båda låshusen så ser man vad som skiljer.
Om jag förstår rätt så skiljer dorndjupet som istället för standard 45mm så är det 50mm.
Även avståndet mellan hålen skiljer och är större än CC 72mm.
Problemet är att låshuset är äldre än standarden för mellandörrslås och de låshusen avviker.
Vad är det för behör till dörren idag? är det en målad dörr?
Det som händer är att tryckesroddaren nöts ner med tiden och trycket slutar att fungera så dörren inte kan öppnas.
Det man kan göra är att löda på nytt gods på tryckesroddaren eller så får man göra om så det passar med modern standard.
Urtagsritning mellandörrslås SS817375
Skiljer dorndjupet? enklast är att trä igenomtryckespinnen genom båda låshusen så ser man vad som skiljer.
Om jag förstår rätt så skiljer dorndjupet som istället för standard 45mm så är det 50mm.
Även avståndet mellan hålen skiljer och är större än CC 72mm.
Problemet är att låshuset är äldre än standarden för mellandörrslås och de låshusen avviker.
Vad är det för behör till dörren idag? är det en målad dörr?
Det som händer är att tryckesroddaren nöts ner med tiden och trycket slutar att fungera så dörren inte kan öppnas.
Det man kan göra är att löda på nytt gods på tryckesroddaren eller så får man göra om så det passar med modern standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Urtagsritning mellandörrslås SS817375
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden