Har fått nya Elite fönsterdörrar monterade idag med Hoppe tycke. Och jag beställde av byggaren att mina befintliga assa låscylindar skulle återanvändas då dom ingår i "husets" nyckel. Men, dom nya dörrarna ska ha låscylinder med lång medbringare. Har letat efter nya medbringare men hittar bara dom som ska skruvas i cylinder? Och mina g:a cylindrar har fasta medbringare med täckbricka mot cylindergavel. Bifogar en bild på en rund cylinder med samma typ av medbringare med bricka.

Mässingsfärgad låscylinder med fast medbringare och nyckel, demonstrerar mekanism för återanvändning i dörrinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några tips som löser detta?

/Lennart

Råkade ut för samma problem för nått år sen, fick åka till låssmeden, det var dock inget han hade hemma, utan fick beställa hem från grossist.

Bra tips,
/Lennart

Gå till en låssmed som borde ordna det på någon minut och det är inte dyrt.
På bilden är en ASSA 700-serie (rund inte oval) och de flesta låssmeder har långa medbringare till dom hemma.
C cpalm skrev:
Vad är det för cylinder du har?

Är det en sådan här du är ute efter?

[länk]
Denna passar till assas 700-serie.
https://lasshop.se/produkt/45855/

Redigerat av moderator:
Den cpalm länkade passar inte på ASSA 701 som du har på bilden.
Jag har länkat den långa medbringare som används till dom låscylindrarna.
Dumt att lägga upp bilder med nyckelnummer (det som är stämplat på låscylindern) då det är allt som krävs för att tillverka en nyckel.
Enklast är att ta en tur förbi låssmeden och be han byta medbringaren mot en lång, jag kan inte tänka mig att den låssmeden du går till tar speciellt mycket betalt för det men du kan alltid fråga först.

Edit: Kontrollera även vad det är för hoppe handtag du har då det till Hoppe 250KL utsida används oval utsida (ASSA 707) medan det till Hoppe 350KL in/ut används en oval inside låscylinder (rokoko) ASSA 709.

Redigerat:
Tack för bra info, hur tar jag bort bilden?

Jag tror det lättaste är att rapportera inlägget och skriva en förklaring annars kan man låta McGregor gå lös på bilden innan matchen.

L LJN1954 skrev:
Har fått nya Elite fönsterdörrar monterade idag med Hoppe tycke. Och jag beställde av byggaren att mina befintliga assa låscylindar skulle återanvändas då dom ingår i "husets" nyckel. Men, dom nya dörrarna ska ha låscylinder med lång medbringare. Har letat efter nya medbringare men hittar bara dom som ska skruvas i cylinder? Och mina g:a cylindrar har fasta medbringare med täckbricka mot cylindergavel. Bifogar en bild på en rund cylinder med samma typ av medbringare med bricka.

[bild]

Några tips som löser detta?

/Lennart
Gammal tråd; Har lite samma problem på fönsterdörr. Skall byta medbringare till lång men, hur i xx tar jag bort den korta befintliga? Kabadormacylinder. Det finns små intjack runt medvringaren som tyder på att msn dkall trycka eller.., ngt för stt lossa den. Galen blir jag

S seniorkonsult skrev:
Gammal tråd; Har lite samma problem på fönsterdörr. Skall byta medbringare till lång men, hur i xx tar jag bort den korta befintliga? Kabadormacylinder. Det finns små intjack runt medvringaren som tyder på att msn dkall trycka eller.., ngt för stt lossa den. Galen blir jag
Vad för cylinder är det du har? DormaKaba har flera olika låscylindrar.

1 123abc skrev:
Vad för cylinder är det du har? DormaKaba har flera olika låscylindrar.
A1.12 sec.
Problemet var hur man får bort baksidan av cylindern för att montera förlängare.

• Detaljbild av en dörrcylinder utan baksida monterad i en vit dörrram, med en synlig förlängningsmekanism.
    Skapa konto
Redigerat:
S seniorkonsult skrev:
A1.12 sec.
Problemet var hur man får bort baksidan av cylindern för att montera förlängare.
Jag måste veta vad du har för låscylinder för att kunna svara då tillvägagångssättet för att montera en lång medbringare skiljer mellan de olika låscylindrarna.
Kan du ta en bild på låscylinderns medbringare och dess fasthållning (täck över alla stämplade nummer eller klipp bort dom från bilden).
Det används ingen vanlig cylinderförlängare till beslagningen i bild däremot används cylinderdistanser även kallade Hoppe förlängningsdel för att låscylindern ska sitta rätt i höjd, de sitter på skruvarna för infästningen men de i aluminium kan snäppas fast på låscylindern.

Redigerat:
1 123abc skrev:
Jag måste veta vad du har för låscylinder för att kunna svara då tillvägagångssättet för att montera en lång medbringare skiljer mellan de olika låscylindrarna.
Kan du ta en bild på låscylinderns medbringare och dess fasthållning (täck över alla stämplade nummer eller klipp bort dom från bilden).
Det används ingen vanlig cylinderförlängare till beslagningen i bild däremot används cylinderdistanser även kallade Hoppe förlängningsdel för att låscylindern ska sitta rätt i höjd, de sitter på skruvarna för infästningen men de i aluminium kan snäppas fast på låscylindern.
medbringaren från vredet är korsformad. Medbr från cylindern är platt och måste enl låsleverantören bankas ut så den blir bredare. Men det blir ju glappt i mellanrummet där de olika medbringarna möts.
Metallisk cylinderformad komponent med gängade hål och en utvändig mutter på en träyta.
Skapa konto
Hänglås med nyckel i omonterat cylinderring och täckplatta på träyta.
Skapa konto

Redigerat:
S seniorkonsult skrev:
[bild] [bild]
Tack den låscylindern motsvara assa 701 och det går att använda samma medbringare.
Börja med att ta ur nyckeln ur låscylindern.
Därefter vrider du stoppringen (låsringen) så öppningen blir längst ner (klockan 6) sedan stoppar du in en liten spårskruvmejsel i öppningen och bänder till lite i utrymmet så stoppringen särar lite på sig.
Vrid stoppringen till klockan 3 eller 9 och du kan nu ta bort medbringaren och byta till en lång medbringare, vrid stoppringen lite och kläm ihop med en pollygrip.
Närbild på låscylinder med synlig stoppring och medbringare, verktyg för montering syns inte.
Skapa konto

• Gilla
Mangemakrill
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.