2 427 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Karm buktar mitt på
Karmen på groventrédörren (3 år gammalt nyckelfärdigt hus) tar i dörren, ganska mitt på dörren på gångjärnssidan. Den tar precis vid en karmskruv. Övriga delar av karmen har bra avstånd. Läste i en instruktion från boolist, på nätet, att karmen kan bukta om man skruvar in karmskruven för hårt. Min fråga är om ni hade provat att lossa lite på den inre skruven eller justerat in karmen några mm med sexkantshylsan? Hur många varv ska jag isf dra på inre skruv? Vill ju inte lossa den och har ingen känsla hur mycket det rör sig per varv.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Justera med sexkantshylsan. Du skall vrida den moturs. Börja med ett varv å så kollar du om det har blivit någon skillnad. Behövs det mer så vrider du ett halvt varv å kollar igen. Så gör du så tills dörren går som den ska 
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Oj! Ja menade mest att de inte finns nån vits med att släppa på skruven. Varför överarbeta?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden