AXS
Någon som har koll på om det finns ståldörrar med stort glasfönster?

Vill byta ut flera dörrar i brf:en från nuvarande som ståldörrar som får utstå ordentligt med inbrottsförsök. Förhoppningen är att öka insyn gör att tjuvarna tänker sig för en gång extra.

Andra förslag för att minska inbrotten i källaren mottages gärna.

Det första är att dörrarna ha bra brytskydd vilket uppnås med förstärkning samt ett fyrkantsrör som skapar en negativ brytvinkel.
När ni pratar om stort glasfönster så är frågan hur stort glas det innebär samt vad för krav som finns på glaset.
Glas utsätts ofta för sabotage vilket kräver dyrare laminerade glas för att motstå vandalism eller inbrottsförsök.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Vi har nu påsvetsat i flera lager på en av dörrarna, den verkar inte gå att bryta upp. Men innanför den dörren är det en till dörr som de kan stå med både borrmaskin och vinkelslip. Troligen någon som i te stängt första dörren ordentligt.

Skulle helst ha 2 rutor som täcker i princip hela dörren. Men en ruta i övre delen kan vara okej det med. Mer skyddat för sparkar med.

Verkar finnas häktesdörrar som är rätt utseende, men tror inte de har så bra brytskydd.

AXS AXS skrev:
Men innanför den dörren är det en till dörr som de kan stå med både borrmaskin och vinkelslip.
Du har alltså en situation där buset använder vinkelslip för att ta sig in och du vill minska risken för inbrott genom att byta till en dörr i glas? :surprised: Jag måste missförstå något rätt rejält...:oops:

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att även om ett glas kan vara kraftigt så att det inte går att forcera (med rimlig insats) så går det fortfarande oftast att skada dem så att det antingen blir väldigt fult eller i värsta fall i praktiken ogenomskinligt.

Då är frågan hur dyrt det är att laga/byta glaset och hur fult glaset kan vara innan ni anser att det behöver åtgärdas.

En häktes-dörr drabbas troligtvis sällan av angrepp från någon med verktyg i cellen och sannolikheten att någon får stå och banka på det med något vasst/hårt en längre stund utan att uppmärksammas är väl inte heller så stor.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
AXS AXS skrev:
Andra förslag för att minska inbrotten i källaren mottages gärna.
Antar att källardörren ligger lite avskiljt så att buset får arbeta ostört.
Hur är belysningen och har ni diskuterat kameraövervakning?

AXS
Alfredo Alfredo skrev:
Du har alltså en situation där buset använder vinkelslip för att ta sig in och du vill minska risken för inbrott genom att byta till en dörr i glas? :surprised: Jag måste missförstå något rätt rejält...:oops:
Exakt! Jag tror avskildheten är värre än själva dörrstyrkan. Det är ganska dumt byggt från början med 4 dörrar för att komma in till förråden.

AXS AXS skrev:
Ska höra av mig hit:
[länk]
Maxidoor är bra att ha att göra med så även Daloc.
Ser att du är från Stockholm och där har jag använt mig av SDS (Stockholms Dörr och Säkerhetssmide AB) i segeltorp, de tillverkar dörrar i egen produktion och delar lokal med glasmästeriet.
https://www.facebook.com/Stockholmsdorr

Redigerat:
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tänk på att även om ett glas kan vara kraftigt så att det inte går att forcera (med rimlig insats) så går det fortfarande oftast att skada dem så att det antingen blir väldigt fult eller i värsta fall i praktiken ogenomskinligt.

Då är frågan hur dyrt det är att laga/byta glaset och hur fult glaset kan vara innan ni anser att det behöver åtgärdas.

En häktes-dörr drabbas troligtvis sällan av angrepp från någon med verktyg i cellen och sannolikheten att någon får stå och banka på det med något vasst/hårt en längre stund utan att uppmärksammas är väl inte heller så stor.
Bra tanke, vi har glasdörrar till varje våningsplan och de är i fint skick, men de har ju å andra sidan inga lås eller värde bakom.

Typ 10mm laminerat glas borde hålla mot det mesta förrutom repor.

AXS AXS skrev:
Exakt! Jag tror avskildheten är värre än själva dörrstyrkan. Det är ganska dumt byggt från början med 4 dörrar för att komma in till förråden.
Det som är vanligt att man gör i liknande miljöer är att larma dörrarna så det går ett larm som tjuter om dörrarna inte stängs helt eller om det blir en otillåten öppning.
Ljudet ekar så fint i trapphusen så det brukar minska oönskat besök.
Om man har ett passersystem så kan man använda larmfunktion direkt från det systemet men annars är det lätt att larma dörrarna.
Det har även blivit vanligt med kameraövervakning.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Antar att källardörren ligger lite avskiljt så att buset får arbeta ostört.
Hur är belysningen och har ni diskuterat kameraövervakning?
Okej belysning och vi hade kamera ett tag, men det spelade ingen roll tyvärr.

Det är extremt många prång, dörrar och ofria siktlinjer som känns typiskt för 50-talet. Tycker moderna lägenheter är mycket bättre där.

AXS
1 123abc skrev:
Det som är vanligt att man gör i liknande miljöer är att larma dörrarna så det går ett larm som tjuter om dörrarna inte stängs helt eller om det blir en otillåten öppning.
Ljudet ekar så fint i trapphusen så det brukar minska oönskat besök.
Om man har ett passersystem så kan man använda larmfunktion direkt från det systemet men annars är det lätt att larma dörrarna.
Det har även blivit vanligt med kameraövervakning.
Mycket bra tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.