17 158 läst ·
28 svar
17k läst
28 svar
Utåtgående pvc fönster i gammal stil med äkta eller falska spröjs?
Denna frågan blir nog nåt att bita i för alla er därute
har fått ärva en gammal släktstuga (ca 1875) i rätt risigt skick, tidigare släktingar har lappat och lagat lite här och där och inte alltid så bra. Renoverade taket ordentligt förra sommaren, dvs ny råspont, papp, läkt och takpannor. Samt nya plåtarbeten....
Denna sommaren ska väggar och fönster bytas på i första hand halva huset, jag har då bestämt mig för PVC Fönster. Nu skriker säkert många av er högt, och jag vet att det är helgerån för många av er därute men alternativet är att bränna upp stugan. Valet beror på flera saker. Ägarkonstellationen, och att jag som är den enda drivande i projektet bor 45 mil från stugan. Malmö-Lidköping! Varken jag eller de andra vill eller kommer kunna ha tiden att renovera träfönster om X antal år därför är PVC enda alternativet. Tittade även på aluminiumfönster men många i bekantskapskretsen föredrar PVC.
Nu till min fråga: Var hittar jag utåtgående PVC fönster i gammal stil med spröjs, falska aller äkta. Samt kulturglas och glas som står emot solen bra då några fönster har grym eftermiddags/kvällssol. U-värdet är inte jätteviktigt då vinden inte är isolerad och antagligen inte kommer isoleras, vi har även två kakelugnar och det är ju ej permanentboende. Tackar vänligast för all informaton / Thomas 39
Denna sommaren ska väggar och fönster bytas på i första hand halva huset, jag har då bestämt mig för PVC Fönster. Nu skriker säkert många av er högt, och jag vet att det är helgerån för många av er därute men alternativet är att bränna upp stugan. Valet beror på flera saker. Ägarkonstellationen, och att jag som är den enda drivande i projektet bor 45 mil från stugan. Malmö-Lidköping! Varken jag eller de andra vill eller kommer kunna ha tiden att renovera träfönster om X antal år därför är PVC enda alternativet. Tittade även på aluminiumfönster men många i bekantskapskretsen föredrar PVC.
Nu till min fråga: Var hittar jag utåtgående PVC fönster i gammal stil med spröjs, falska aller äkta. Samt kulturglas och glas som står emot solen bra då några fönster har grym eftermiddags/kvällssol. U-värdet är inte jätteviktigt då vinden inte är isolerad och antagligen inte kommer isoleras, vi har även två kakelugnar och det är ju ej permanentboende. Tackar vänligast för all informaton / Thomas 39
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jo du har rätt, ett hus från 1875 och du letar plastfönster? (tur att du inte postat i byggnadsvårdsforat, du hade blivit totalsågad
).
Jag har själv precis köpt fönster till ett extrahus (bagarstuga från sent 1800 tal). Och jag valde RM fönster traditionella träfönster som jag själv håller på att linoljefärgsmålar just nu. Ska sättas in till sommaren.
Men visst finns det ju lite PVC varianter, skulle inte välja dem själv, men valet är ju ditt. http://www.mentafonster.se/rum-foer-inspiration.html
Jag har själv precis köpt fönster till ett extrahus (bagarstuga från sent 1800 tal). Och jag valde RM fönster traditionella träfönster som jag själv håller på att linoljefärgsmålar just nu. Ska sättas in till sommaren.
Men visst finns det ju lite PVC varianter, skulle inte välja dem själv, men valet är ju ditt. http://www.mentafonster.se/rum-foer-inspiration.html
Hej. Här har du en byggnadsvårdare. Du vet nog vad jag tycker om plastfönster! Jag kan nog bara säga att tänk nu ordentligt på vad du gör. Om känner som du känner så skulle jag sälja huset. Du kommer att ångra dig med dom nya fönstren. Mycket frågor från om fönstren av folk i din omgivning. Många kommer prata bakom din rygg om dina fönster. Jag säger detta för jag vet. Det pratas mycket om våra hus och hur dom ser ut. Vill dig väl, men ta hand om ditt hus. Hade gott
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdare"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Mina föräldrar bor i en av Vaxholms äldsta fastigheter, delar av husgrunden är uppfört tidigt 1600-tal. Vi beställde PVC-fönster via en dansk fabrik. Fabrikatet var Rehau och jag tror modellen heter Nordic Design. Den finns med en allmogeprofil, "äkta" spröjs och mässingshakar. Resultatet är otroligt bra! ska se om jag kan hitta foton på det någonstans.
Det låter ju välddigt bra, kan du ta reda på vad firman heter? och bilder hade varit fint!
Jag köpte Rehau till min 50-talskåk (men med annan profilmodell). Det var aldrig aktuellt med spröjs för mig men jag såg att firman jag köpte av även hade sådana modeller. Riktigt snygga!
Tack för alla tips och bannor
nu är 14 PVC fönster samt en dubbeldörr Rehau Nordic Design Plus beställda. Det blir Restover glas ytterst, falska spröjs och dubbelglas innerst med gas inuti. Senare i höst/vinter kommer jag kanske lägga ut lite bilder, inte för att jag bryr mig om vad någon tycker utan för att kanske ge tips/inspiration för dem som inte är Super-Orginal insnöade pensionärer som bor i sin stuga och har all tid i världen, samt tycker det är det roligaste som finns att renovera fönster 24/7 
Medlem
· Västra Götalands län
· 3 inlägg
Ozzypojken, vill du berätta var du har beställt ifrån? Är oxå på jakt efter dessa...Ozzypojken skrev:Tack för alla tips och bannornu är 14 PVC fönster samt en dubbeldörr Rehau Nordic Design Plus beställda. Det blir Restover glas ytterst, falska spröjs och dubbelglas innerst med gas inuti. Senare i höst/vinter kommer jag kanske lägga ut lite bilder, inte för att jag bryr mig om vad någon tycker utan för att kanske ge tips/inspiration för dem som inte är Super-Orginal insnöade pensionärer som bor i sin stuga och har all tid i världen, samt tycker det är det roligaste som finns att renovera fönster 24/7
![]()
De köpte jag här: http://www.nsfonster.se
Företaget ligger i den lilla orten Glimåkra utanför Osby. Har bara gott att säga om dem, jag var ute sent med beställningen men de lyckades få fram fönstren i tid. Det är ju ex antal veckors leveranstid, tänk på att semestrar kan ställa till det lite också. Maila mig på tpp@bredband.net så kan jag skicka över bilder på min stuga om du vill.
Företaget ligger i den lilla orten Glimåkra utanför Osby. Har bara gott att säga om dem, jag var ute sent med beställningen men de lyckades få fram fönstren i tid. Det är ju ex antal veckors leveranstid, tänk på att semestrar kan ställa till det lite också. Maila mig på tpp@bredband.net så kan jag skicka över bilder på min stuga om du vill.
Det skall jag göra asap, underbart med en Kanariefågel till. Fan vad Chelsky hade tur i lördags!!!
Göteborg-Frölunda-Norwich-Detroit.
Göteborg-Frölunda-Norwich-Detroit.
Medlem
· Västra Götalands län
· 3 inlägg
Har NSfönster bara mellanliggande spröjs? Jag beställde några pvc fönster från Kronfönster i smålandsmodellen som enligt dem ska "efterlikna det traditionella Svenska träfönstret ". Pyttsan, spröjsen är helt platta. 
Nu skall vi se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto