B
Hej,
Jag har behov av att skaffa en dörr till min källare. Dörren leder ut till mitt kallgarage. I garaget så är det som kallast på vintern runt 3+ Grader. Inne i huset är det rumstempererat. Är det en ytterdörr jag ska ha? Eller räcker det med typ isolerad förrådsdörr?
/B

En brandklassad dörr bör du använda.

B
F fixarpelle skrev:
En brandklassad dörr bör du använda.
Idag sitter det en innedörr där, men det kanske var så man gjorde på 80 talet när huset byggdes?
Gäller brandklassad även om dörren inte sitter direkt mot mot garaget? Det är alltså mot en källartrappa som leder upp till garaget.
/b

Här tror jag du har två alternativ:
1. Korrekt sett, d.v.s. ansöker om bygglov då du gör en ändring i en brandgräns. Du kommer behöva sätta en Ei30 dörr om du inte har otur och bor i en kommun som kräver Ei60.
2. Smidigt sätt, du monterar en oklassad dörr och håller tyst, ingen annan som kan se detta.

Ang. kallförrådsdörr vs. ytterdörr. Det får inte överstiga en temperaturdiff på 18* brukar vara standard för att formgaranti ska gälla. Tror inte det är någon fara i detta fall, dock brukar de ju vara obehandlade och lite tråkiga, en billig slät ytterdörr är inte mycket dyrare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.