Hej,
Vi håller på att byta innerdörrar(Diplomat) och generellt har det gått bra men nu har vi stött på ett problem. Karmen är injusterad nära nog perfekt enligt lodstocken men ändå hänger dörren. kontrollerar vi lodet på dörren kan vi mycket riktigt se att dörrbladet hänger ner.
Efter lite sökning framgår det att det är endast äldre gångjärn man "bryter" nyare som detta är ska vara rätt från början och när de degraderas så byter man ut dem. Detta borde betyda att vi inte lyckas montera dörren rätt, frågan är dock vad som vi gjort fel :
Som jag sa tidigare så är alla lod vi mätat perfekta förutom då dörren och möjligen karmen som dörren hänger på, där ser loden på karmen :
Jag kan prova justera in karmen men spontant känns det som att det är gångjärnet som hade behövt brytas till?
MVH
Vi håller på att byta innerdörrar(Diplomat) och generellt har det gått bra men nu har vi stött på ett problem. Karmen är injusterad nära nog perfekt enligt lodstocken men ändå hänger dörren. kontrollerar vi lodet på dörren kan vi mycket riktigt se att dörrbladet hänger ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter lite sökning framgår det att det är endast äldre gångjärn man "bryter" nyare som detta är ska vara rätt från början och när de degraderas så byter man ut dem. Detta borde betyda att vi inte lyckas montera dörren rätt, frågan är dock vad som vi gjort fel :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag sa tidigare så är alla lod vi mätat perfekta förutom då dörren och möjligen karmen som dörren hänger på, där ser loden på karmen :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan prova justera in karmen men spontant känns det som att det är gångjärnet som hade behövt brytas till?
MVH
Det som syns på bilden är Hultafors SM 180 cm, sen har jag ett par mindre men finare varijanter också från Hultafors.Matti_75 skrev:
Diplomat har 2 torx som behöver lossas och sedan spännas när dörren ä på plats. Spänner man inte skruvarna kan dörren absolut hänga men här är de monterade korrekt.
Jag har en sådan från Biltema av alla ställen som har en stor och en liten fattning. Denna har jag avänt med god framgång på äldre dörrar i huset men min uppfattning var att denna inte gick att använda på de nyare gångjärnen?T tergo skrev:

Nu har jag justerat rätt karmen som var en aning fel men det hjälper marginellt som jag misstänkte. Har även testat låssa skruvar och spänna fast dem igen men även detta gör ingen skillnad. MEN så uppmärksammade jag en sak, det övre fästet på dörren verkar inte sitta fast som det ska, såhär ser det ut :
Trycker man in dörren mot gångjärnet blir det såhär :
Det är också såhär som det nedre gångjärnet sitter samt hur det ser ut på alla andra dörrar.
Jag har provat lossa skruvarna, flytta runt dörren och spänt dem igen men det hjälper inte.
Fästet ser ut så här :
Är det ett produktionsfel eller jag jag missat någon justering som ska göras på just detta gångjärn?
Kan tilläga att den där gångjärnsbrytaren fungerar inte på denna typ av gångjärn, den går inte att få på, iallfall inte utan att skava bort all färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trycker man in dörren mot gångjärnet blir det såhär :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är också såhär som det nedre gångjärnet sitter samt hur det ser ut på alla andra dörrar.
Jag har provat lossa skruvarna, flytta runt dörren och spänt dem igen men det hjälper inte.
Fästet ser ut så här :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett produktionsfel eller jag jag missat någon justering som ska göras på just detta gångjärn?
Kan tilläga att den där gångjärnsbrytaren fungerar inte på denna typ av gångjärn, den går inte att få på, iallfall inte utan att skava bort all färg.
Börja med att kontrollera att den sitter rätt i dörrdelen och att allt sitter fast, jag tycker det ser ut som om gångjärnet sitter snett och dåligt i dörrdelen.
Det finns billiga snap-in gångjärn som är glappa (dåliga toleranser) och där det blir som på bilden, det är möjligt att rikta de gångjärnen lite (det brukar gå att kontrollera genom att öppna dörren 90° och trycka dörrbladet mot gångjärnet fram och tillbaka så känner man eventuellt glapp).
Det finns billiga snap-in gångjärn som är glappa (dåliga toleranser) och där det blir som på bilden, det är möjligt att rikta de gångjärnen lite (det brukar gå att kontrollera genom att öppna dörren 90° och trycka dörrbladet mot gångjärnet fram och tillbaka så känner man eventuellt glapp).
Jag tog en ny check igårkväll, lossade och monterade om, försäkra mig om att plattan skönk ner som den skulle. Men det finns fortfarande ett uppenbart glapp och det spelar ingen roll hur hårt jag drar skruvarna.
Jag har gått runt och känt på övriga dörrar här och de sitter stabilt.
Det blir en reklamation så får vi se vad de säger.
Jag har gått runt och känt på övriga dörrar här och de sitter stabilt.
Det blir en reklamation så får vi se vad de säger.
[QUOTE="Ironside, post: 4204758, member: 423271"kan tilläga att den där gångjärnsbrytaren fungerar inte på denna typ av gångjärn, den går inte att få på, iallfall inte utan att skava bort all färg. [/QUOTE]
när jag köpte min knäckar fick jag ta en flatfil och fila lite så att den inte skavade bort färgen
när jag köpte min knäckar fick jag ta en flatfil och fila lite så att den inte skavade bort färgen
Just det där har jag funderat på med brickan, har gått runt och jämfört hur försänkt brickan är runt om och slutsasten är att den sitter som den ska. Det är möjligt att den inte går fullt så långt ner men då handlar det om mindre än 1 mm skulle jag säga, ingen som kommer påverka i detta fallet.
Man kan säkert fixa detta på något vis, ex skulle man kunna lägga något mellan brickan och dörrjärnet eller så hade man kunnat borra ett nytt hål rakt igenom brickan där man anser att den ska sitta hårdare och sätta en skruv där. Men jag vill först kontrollera med tillverkaren/återförsäljaren vad som gäller,
Tack för alla idéer! Ska bli intressant att se var detta slutar någonstans
Man kan säkert fixa detta på något vis, ex skulle man kunna lägga något mellan brickan och dörrjärnet eller så hade man kunnat borra ett nytt hål rakt igenom brickan där man anser att den ska sitta hårdare och sätta en skruv där. Men jag vill först kontrollera med tillverkaren/återförsäljaren vad som gäller,
Tack för alla idéer! Ska bli intressant att se var detta slutar någonstans
Klicka här för att svara