Hej
Tidigare ägaren har bytt ut låsskylten mot en annan variant och satt träskruvar i dörren. Jag skulle vilja byta tillbaka till original men det lämnar tyvärr två hål efter skruvarna då originalet är kortare än den som sitter där nu, se bild. Nuvarande skylt har såklart också gett skrapmärken i dörren.

Hur lagar jag bäst och snyggast hålen och märkena som är där? Är det ens möjligt?

Träskruvhål och skrapmärken på trädoor bredvid en monterad låsskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en dörr med en låsskylt och skrapmärken i träet orsakade av skylten.
Skapa konto

Mvh

Någon expert på byggnadsvård kanske har ett alternativ, men att slipa ned den sidan av dörren och lacka om skulle jag tro är det enda sättet att laga det om man vill ha träfärgat.

Spackla och måla går ju annars om man ändå tänkt måla dörren/kan tänka siog en täckfärg.

Svårt att plugga när de är en så tunn plywood skiva och när man inte kommer åt baksidan. Skulle fasa kanterna på skruvhålen och sen bara lacka dörren.

Nej att måla om i någon färg är inte aktuellt.

Funderar på de där vax-lagningsseten som är till för att laga skador i golv. Kan det vara lämpligt för detta fallet?

Någon som kan hjälpa mig identifierat lämpligt lack om jag nu slipar? Skulle tro att dörrarna är från 50-talet och inget gjorts med dem sen dess.

Badrumsdörren fick bli försökskanin för lite slipande och tvätt. Se bilder nedan. Förstår att det aldrig kan bli perfekt, men några tips på hur jag gör så det blir så bra som det kan bli?

Mvh
Ommålad badrumsdörr med synlig dörrhandtag och slitage runt låskistan efter slipning och tvätt.
Skapa konto
Närbild av en träbaserad badrumsdörr med synliga slipspår och gammal färgrester runt låskistan.
Skapa konto

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.