Hej har installerat en ytterdörr med sidoljus, 100 dörr o 30 sidoljus. Dörren blir ranglig i mitten då det inte finns något att skruva i förutom karmsidorna. Upptill kan jag väl borra ett hål och sätta en karmskruv/hylsa men vad gör jag nedtill? Hur hade ni gjort?
Ulf

Jag brukar borta ett hål i tröskeln och försänka, så skruven hamnar i nivå med tröskelns ovankant

Är detta enda alternativet? Att borra hål i en fin tröskel? Någon som kan bidra med bilder hur det kan se ut?

Om du inte kan tejpa den med gaffatejp är ju fogskum det andra universalmedlet som håller allt på plats.

Men en skruv nedåt låter som en bra ide. Har du en ektröskel och tar ett brunt täcklock så kommer du ju aldrig se den. Om det ändå stör dig, gör en riktig plugg i ek.

Tröskeln är enklast att foga fast med silikon, byggfog eller liknande det hindrar även att det kommer in smuts under tröskeln vilket kan göra att tröskeln reser sig eller bågnar med tiden.
Du bör fästa sidoljuset bra men hur bra det är möjligt kan bero på dess konstruktion, om sidoljuset inte sitter bra så sitter även dörrkarmen dåligt.
Vissa sidoljus kan man glasa ur och sedan skruva fast nedåt med lämplig skruv.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.