N
nova383: hej. Har pvc fönster och salning i mdf med spår i. Tycker det borde finnas nåt fästbleck, som ett U med en benet längre, så man skruvar i träreglen runt fönstret och sen skjuter in salningens spår i ... Finns det nåt sånt ? försölte rita men det blev en pdf...
0 svar · 1,2k läst
Dowser4711
Dowser4711: Som nytt! Nu kan du vänta några år till med att räta på kåken! :D
8 svar · 5,8k läst
·
A
akeeri: [citat] Tack så var det kunde stoppa en mindre flatmejsel och räta upp den den inre halvan (den vridna syntes när jag visste vad jag skulle titta efter
2 svar · 1,8k läst
·
F
fekberg: Skulle vilja ta ett handtag på utsidan för att kunna stänga dörren. Men bara låsa inifrån. Något jag behöver tänka på? Kan man montera vilket lås som helst? Tack
0 svar · 1,9k läst
·
D
DochG: [citat] Du är bäst Tergo. Tack för svar. [citat]
4 svar · 1,5k läst
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Tänkte I liknande banor då det troligen är standardmått och enkelt att byta hela. Sannolikt dåligt virke redan från början också. Men samtidigt är det en kostnadsfråga (för att inte också nämna miljöaspekten) och lyckas man ge fönstret 20 år till med enkla medel kommer man billigt undan. I Amerika är det vanligt att peta bort det ruttna och fylla i med epoxy. Enkelt men
22 svar · 7,0k läst
·
O
Oneminde: Snubblade för några dagar sedan på LiteZone Inc som är ett Kanadensiskt företag som tillverkar glaspartier / fönster baserad på idéen om att använda "andande" glaspartier för att jämna tycket i fönstret till följa av temperatur och tryckskillnader som hela tiden genomgår förändring. Det finns en del material ute på nätet, men jag tänkte kolla med byggahus medlemmar om någon av
0 svar · 860 läst
·
T
ToRy: Missade lite info... Själva luckan är av genomskinlig plast och luckramen är också av plast. Ingen plåt någonstans, förutom på utsidan takramen, men den ska inte ändras (förhoppningsvis).
2 svar · 889 läst
M
maja02: Slutrapport: I brist på kapsåg och tid beslöt jag - enligt mönstret - man tager vad man haver - att ta mitt metall-sågs-blad (det gick inte om den var fastskruvad i sågen) och såga fram en ny skåra i skruven. Där fick jag grepp med bredaste mejseln och kunde skruva fast de två fönstren i varann igen. Och så hoppas jag att det dröjer innan den nyinflyttade ska tvätta insidan på
19 svar · 4,5k läst
·
E
Eld: [citat] Det är ju bara fönstret som ska hållas fast. Det har ju ingen annan bärande funktion så jag skulle säga att det räcker.
12 svar · 2,9k läst
·
1
123abc: [citat] Så ofta ska du inte behöva byta fjadrar om allt går lätt och bra samt att låshuset sitter med rät vinkel. Du kanske bör komplettera med en returfjäder. Jag hade samma behör i en sommarstuga som suttit i flera decennier utan problem, det är inte så att trycket sitter upp och ner och det orsakar att det ser ut att hänga mer. Har du 8 eller 9mm tryckespinne?
12 svar · 7,0k läst
·
M
Maijckel: [citat] Det var bättre inringat :) Sätter man blecket i det andra spåret längre in kommer träkarmen (efter blåst och regn) kunna stå i vatten, och det kan leda till försämrad livslängd... ;)
5 svar · 2,0k läst
·
V
vibloo: Baserat på ditt inlägg, du tänker att det inte går att fixa utan att jag får beställa en ny antar jag? På en snabb titt så ser det ut som om jag har S1151 från orderblanketten du postade.
2 svar · 2,9k läst
·
bonnier
bonnier: Vi har en pardörr med bredd 110 cm. Det är lite smalt men funkar för oss ut till verandan.
3 svar · 1,4k läst
1
123abc: Varför har du borrat båda sidor? En del europacylindrar kräver att nyckeln sitter i för att medbringaren ska följa med runt, det kan krävas att något annat används om du inte har en annan nyckel att använda. [citat] Det krävs att dörren är öppen för att lossa cylinderskruven sedan kan medbringaren vridas så låscylindern kan demonteras.
2 svar · 5,5k läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: [citat] Förslag: Ögna igenom åtminstone TS inlägg (de har en lite annorlunda färg än andras). Rören är inte från 51.
15 svar · 4,8k läst
·
B
Bigmike1976: Ta av fodret och kolla så karmen ligger jämt med väggen annars flytta ut den..
10 svar · 2,6k läst
·
C
carlekvist: Jag har idag en entrétrappa i ek som sett sina bättre dagar. Jag har komposit-trä som jag funderar på att använda till trappa. Det heter Bamboo-deck och tror det kommer från byggmax. Jag tänkte göra husets entré och förrådets entré i samma stil. Jag har även trädäck bredvid entrén i samma stil (ekplankor) som på sikt får bytas ut. Mitt alternativ är att göra en stenentre till
0 svar · 1,3k läst
·
T
tergo: Mellangångjärn (P-25218) | Byggmax snap-in gångjärn adapter - Sök på Google
1 svar · 1,6k läst
Hep
Hep: [citat] Bågen lär vara i furu från början. Jag bytte underdelen till ek. Vi hade nyss en fönsterrenoverare här för andra fönster och han godkände min lagning, så jag är väldigt nöjd.
6 svar · 2,9k läst
·
engs
engs: [citat] En till med samma dörr under annan logga. https://www.doorly.se/fjallholmen-ytterdorr-gra-lagervara edit: en fjärde https://www.doorly.se/bleckhall-gaso-ytterdorr-glas
46 svar · 87,2k läst
·
1
123abc: Först måste du ta reda på exakt vad som strular. Tar dörrbladet i tröskeln? Sitter dörrbladet fel i karmen? Om ja hur är det fel. Tar spanjolettens svampkolvar emot slutblecken? Vrider du upp handtaget max innan du försöker stänga?
6 svar · 4,2k läst
·
Karthago
Karthago: Har för mig att man öppnar det 90 grader (håller det vågrätt alltså) och skruvar ur de två skruvarna i gångjärnen. Sedan är det bara att lyfta ur det rakt upp. Men som någon skrev, det är tungt, man behäöver vara två.
6 svar · 4,1k läst
·
eko_linoleum
eko_linoleum: [citat] Men precis, det är ju som du skriver att det varit något där tidigare. Kan denna låsmekanism ha gått sönder och därför har man gjort så att man ordnat låsmekanism på mitten av fönstret istället? Samtidigt så skulle det väl inte gå att bara anordna ny låsanordning där hursomhelst. Alltså jag vet inte men tanken verkar vara att de inte ska gå att öppna tyvärr. Trots
17 svar · 5,1k läst
·
W
Williamarne: Kanske någon vis själ kan hjälpa mig? Får icke av handtaget som sitter på våra gamla gabondörrar. Det finns inget sprint/pin som håller det på plats, har testa skruva (om det skulle vara gängat) och kört med värmepistol om det skulle vara limmat. Har någon dörr med exakt likadant handtag fast MED sprint/pin. Hjääälp!!
0 svar · 931 läst
·
C
cpalm: [citat] Ingen känsla för detaljer och finish där inte! :surprised: Man undrar vad som rör sig i huvudet på den som står och skruvar i dessa hylsor och spräcker karmar hela dagarna.
2 svar · 2,2k läst
·
eko_linoleum
eko_linoleum: [citat] Efter en del research på annat håll så verkar du ha rätt i din gissning. Tack för svar.
2 svar · 1,5k läst
·
M
Marianne Wi: Hej! Har någon tips på ett företag som kan leverera och montera fönsterbrädor i sten till ett bra pris i Stockholm. Vill gärna ha Ölandssten eller liknande. Tack för hjälpen!
0 svar · 738 läst
B
Björn_Nilsson: Min vinkelhake känner sig kränkt… Givetvis är den 90°. Vår nyaste dörr visar sig faktiskt vara 90° så detta är sannolikt en feature. Vi ska ju byta dörrar och jag är rädd för att det inte funkar med moderna dörrar (med gammal standard) med översättningsgångjärn. Får helt enkelt köpa en dörr och prova…
6 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.