6 440 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Dreva runt innerdörr
Håller på och renoverar några rum i vårt hus och insåg när jag rev dörrfoder att det var ganska stora glipor mellan karm och vägg så tänkte passa på att fylla dom med isolering nu. Min fråga är om man måste eller bör använda drevremsor eller om man bara kan skära till av en isolerskiva som jag har hemma?
Har du isolering så är det ett bättre alternativ, kör du fogskum så är karmen helt omöjlig att justera och mycket jobbigare att demontera.
Värt att poängtera är att du nog inte kommer märka någon skillnad om dörren inte är en lufttät ljuddörr. Vanliga innerdörrar har inget behov av drevning. Ska behovet finnas behövs alla fall något typ av anslagströskel.
Värt att poängtera är att du nog inte kommer märka någon skillnad om dörren inte är en lufttät ljuddörr. Vanliga innerdörrar har inget behov av drevning. Ska behovet finnas behövs alla fall något typ av anslagströskel.
Ja okej, tänkte att det kunde göra något för ljudisolerings skull men kanske är ovärt dåL Liljeros skrev:Har du isolering så är det ett bättre alternativ, kör du fogskum så är karmen helt omöjlig att justera och mycket jobbigare att demontera.
Jag skulle nog säga att skillnaden på ljudet är i princip omätbar, förutsatt att det är en vanlig standard snap-in innerkarm från bygghandeln. Du har en springa nertill på ungefär 20mm och en glipa runtom på ca 3mm. Har du ingen anslagströskel löper ljudet rakt igenom.useless skrev:
Steg 1 om man har någon typ av dörr med tätningslist så den är någorlunda lufttät är att foga mellan foder och vägg, det kommer göra större skillnad på det upplevda ljudet än att dreva.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Det är korrekt att tröskeln minskar glipan, miss av mig där men det är ändå en glipa stor nog för att inte på något sätt hindra ljud, det finns anslagströsklar att köpa men ventilationslösningarna idag bygger på att dörren inte är helt tät. Tilluften i rum måste kunna ta sig till rum med frånluft även om dörren är stängd. Självklart kan man sätta överluftsdon för att lösa detta men det är inte så man bygger idag.
I praktiken är det högst marginell skillnad mellan en vanlig slät lättdörr och en massiv dörr gällande upplevd ljuddämpning så länge det är en vanlig senap-in karm. Finns lite halvförsök från lite dörrtillverkare med lite ”lyxigare” snap-in karm med någon tätningslist som är tunnare än en garntråd men dessa är i min mening skräp, låskistan på vanliga snap-in dörrar är inte utformad för att sitta i spänn så den upplevde känslan är inte så premium. Vill man få det tyst köper man förslagsvis en dörr med ljudklassning på tex Bauhaus som har lite såna i sortimentet och sätter ett överluftsdon ,kostar lite mer men då kommer det faktiskt bli tyst.
I praktiken är det högst marginell skillnad mellan en vanlig slät lättdörr och en massiv dörr gällande upplevd ljuddämpning så länge det är en vanlig senap-in karm. Finns lite halvförsök från lite dörrtillverkare med lite ”lyxigare” snap-in karm med någon tätningslist som är tunnare än en garntråd men dessa är i min mening skräp, låskistan på vanliga snap-in dörrar är inte utformad för att sitta i spänn så den upplevde känslan är inte så premium. Vill man få det tyst köper man förslagsvis en dörr med ljudklassning på tex Bauhaus som har lite såna i sortimentet och sätter ett överluftsdon ,kostar lite mer men då kommer det faktiskt bli tyst.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden