Hejsan, har som synes en ytterdörr som hänger snett och det är en glipa i överkant där luften kommer in. Har försökt titta på andra inlägg och även YT videos men blir dessvärre inte klok på hur det ska åtgärdas. Någon vänlig själ som har lust att förklara tydligt. ☺️ Tack på förhand!

• Trädörr med rombformad fönster, smutsiga märken, vit vägg, träkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallgångjärn på vit dörr, skruvar, smutsfläckar, Swedish door etikett, närbild.
    Skapa konto
  • Vit dörr med diamantformat fönster, dörrhandtag, trähölje, och slitna kanter.
    Skapa konto
E ErikaAA skrev:
Hejsan, har som synes en ytterdörr som hänger snett och det är en glipa i överkant där luften kommer in. Har försökt titta på andra inlägg och även YT videos men blir dessvärre inte klok på hur det ska åtgärdas. Någon vänlig själ som har lust att förklara tydligt. ☺️ Tack på förhand!
https://www.swedoor.se/swedoorbloggen-sv/sa-monterar-du-ytterdorr-sjalv
Där kan du se hur du justerar gångjärnen.
Du behöver få dörren närmare karmen på övre delen av dörren och längre ut från karmen på nedre delen. Om det inte ger tillräckligt så behöver du en gångjärnsriktare för att knäcka till gångjärnen.

Jag fullkomligt älskar att fixa med karmar. Det är en konstig böjelse jag har.

En fråga, har den alltid hängt snett?
Man underskattar ofta hur noga det behöver vara med måtten. Om karmen diffar på bara nån liten millimeter så blir det total kattskit av allt. Det du behöver göra är att korsmäta. Det räcker inte att loda in den med vattenpass då bitarna kan vara raka men häbga olika högt på sidorna - vilket jag tror är fallet med den här dörren.

Istället för att justera hänget på dörren skulle jag börja med korsmäta. Är lättast med lasermätare, men funkar såklart också med måttband. Om du upptäcker att karmen inte sitter bra kommer du behöva ta nya hål för karmskruven (14mm) eftersom de gamla hålen blir för nära på vid en justering. Fixera skiten när allt är SPIKRAKT och bara tryck in en riktigt lång och hård karmskruv så sitter det som sten.

• Gilla
Mr_redecorating
  • Laddar…
Bra fråga, men tror att dörren har satt sig efter alla dessa år. Kul att du gillar att fixa med dörrar, någon måste ju göra det. Bor du i norra Skåne får du gärna komma förbi och hjälpa till. Nej men ska försöka kryssmäta imorgon. Tack för råd. Börjar där iaf så får jag jobba mig vidare annars får jag nog be om hjälp från någon händig granne.

Tyvärr bor jag inte i Skåne, men annars hade jag kört dit på studs och börjat pilla. Jag är helt säker på att du klarar det själv men det hade såklart varit enklare att våga om det inte var vinter ute. När jag kollar på den där dörren tror jag inte du kan korrigera den på ett vettigt sätt genom att justera gångjärn. Det är för stort glapp. Men återkom när du korsmätt dörren.

• Gilla
ErikaAA
  • Laddar…
Jag tror på att gångjärnen är problemen.
Man ser att glipan på gångjärnssidan ökar ju längre upp man kommer, vilket resulterar i att den dippar i överkanten. Att förutsätta att den en gång monterats snett kan vara fallet, mem då borde problemet funnits tidigare.
Alla dörrar hänger sig på detta sett med tiden.
Sedan kan t.e.x. om dörren blåst upp knäcka till gångjärnen så att vanlig justering inte räcker till, utan man måste då knäcka tillbaka gångjärnen.
Sedan att plocka bort karmen för att sedan borra nya hål är den absolut sista utvägen om dörren en gång monterats fel eller om hela huset satt sig. Inga nya hål behöver dock borras i karmen för detta. Träplugg i regeln där gamla karmskruven fäste karmen bara, så kan man borra ett nytt hål alldeles nära nya placeringen.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Jag tror på att gångjärnen är problemen.
Man ser att glipan på gångjärnssidan ökar ju längre upp man kommer, vilket resulterar i att den dippar i överkanten. Att förutsätta att den en gång monterats snett kan vara fallet, mem då borde problemet funnits tidigare.
Alla dörrar hänger sig på detta sett med tiden.
Sedan kan t.e.x. om dörren blåst upp knäcka till gångjärnen så att vanlig justering inte räcker till, utan man måste då knäcka tillbaka gångjärnen.
Sedan att plocka bort karmen för att sedan borra nya hål är den absolut sista utvägen om dörren en gång monterats fel eller om hela huset satt sig. Inga nya hål behöver dock borras i karmen för detta. Träplugg i regeln där gamla karmskruven fäste karmen bara, så kan man borra ett nytt hål alldeles nära nya placeringen.
Ah, okej, sant är att dörren har blåst upp när vinden legat på, har hänt massor med gånger. Fasen vad bökigt det här lilla projektet blev. Går och lägger mig och tar nya tag imorgon.

• Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Det bör räcka att rikta gångjärnen (sidojusteringen är i botten) och eventuellt justera gångjärnen lite i höjd.
Innan man riktar gångjärnen så kontrolleras att gångjärnens fästskruvar är åtdragna.
En gångjärnsriktare kostar ca 60-120kr så det är ingen dyr investering.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/ovriga-verktyg/gangjarnsriktare-2000017312
Om det behövs höjdjustering så görs det med en insexnyckel, först lossar du på insexskruven på ovansidan av samtliga gångjärn sedan justerar du höjden med den undre skruven på samtliga gångjärn.
Närbild av svart gångjärn med röd ring runt överdelen och en röd pil som pekar uppåt.
Skapa konto

Om karmen trots allt behöver justeras så görs det med en karmnyckel.
https://www.biltema.se/bygg/beslag/dorrbeslag/dorrtillbehor/t-nyckel-2000019421
https://www.biltema.se/bygg/beslag/.../monterings--och-justeringsverktyg-2000019422

Redigerat:
  • Gilla
ErikaAA
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det bör räcka att rikta gångjärnen (sidojusteringen är i botten) och eventuellt justera gångjärnen lite i höjd.
Innan man riktar gångjärnen så kontrolleras att gångjärnens fästskruvar är åtdragna.
En gångjärnsriktare kostar ca 60-120kr så det är ingen dyr investering.
[länk]
Om det behövs höjdjustering så görs det med en insexnyckel, först lossar du på insexskruven på ovansidan av samtliga gångjärn sedan justerar du höjden med den undre skruven på samtliga gångjärn.

Om karmen trots allt behöver justeras så görs det med en karmnyckel.
[länk]
[länk]
Tusen tack. Har nu printscreenat från en video, så en fattar vart dörren tar vägen. Lägger in bilderna för eventuella andra vilsna själar i ytterdörrsfixandet. Instruktionsbilder, montering eller användning av dörrbroms eller dörrstopp, säkerhetstillbehör för hemmet.
Skapa konto
Modern ytterdörr med fönsterdekoration, pil; närbild på dörrgångjärn och händer som justerar en skruv.
Skapa konto
Modern ytterdörr med små fönster och en hand som öppnar dörren.
Skapa konto
.

• Gilla
Spöke
  • Laddar…
E ErikaAA skrev:
Tusen tack. Har nu printscreenat från en video, så en fattar vart dörren tar vägen. Lägger in bilderna för eventuella andra vilsna själar i ytterdörrsfixandet.[bild] [bild] [bild] .
Jag länkade först de klippet men tog bort det innan jag postade.

• Gilla
ErikaAA
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.