Hej,
Jag har nyligen köpt ett hus och när man öppnar vädringsluckan i sovrummet finns det massa svarta små streck. Det ser ut som insektsavföring men det är en gissning. Känner någon till vad det kan vara? :thinking:
Tacksam för hjälpen.

Länkar nedan till bild:

https://www.bildtagg.se/bild/mmy0aswa45qncozfhi318iuj

BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är ju väldigt småttigt men det kan även vara gamla puppor eller döda kryp. Krypen kan t.ex. ha krupit in för att överleva vintern.

Madde1989 Madde1989 skrev:
Hej,
Jag har nyligen köpt ett hus och när man öppnar vädringsluckan i sovrummet finns det massa svarta små streck. Det ser ut som insektsavföring men det är en gissning. Känner någon till vad det kan vara? :thinking:
Tacksam för hjälpen.

Länkar nedan till bild:

[länk]
Madde det där är inga allvarliga saker ta du bara dammsugare och sug bort dessa, det är små insekter som behagat övervintra där.
Detta behöver du inte alls oroa dig för, njut du i stället av ditt nya boende

Om du sedan köper du ett nytt filter till din vädringslucka, blir allt som du vill ha det.

• Gilla
Madde1989
  • Laddar…
kidon kidon skrev:
Madde det där är inga allvarliga saker ta du bara dammsugare och sug bort dessa, det är små insekter som behagat övervintra där.
Detta behöver du inte alls oroa dig för, njut du i stället av ditt nya boende
Tack för ett vänligt svar. Mvh

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det är ju väldigt småttigt men det kan även vara gamla puppor eller döda kryp. Krypen kan t.ex. ha krupit in för att överleva vintern.
Hej Birgit, tack för välkomnandet samt svaret. :)
C Cider skrev:
Om du sedan köper du ett nytt filter till din vädringslucka, blir allt som du vill ha det.

Som andra redan svarat. Dammsug och byt filter (finns hos Clas Ohlson, https://www.clasohlson.com/se/Luftfilter-för-vädringsluckor/p/Pr366014000).

Om du har några tilluftsventiler på väggarna kan det vara trevligt att byta deras filter också samtidigt, så vet du när alla byttes till nästa gång.

Jag byter alla våra vid ungefär samma tidpunkt varje år, och kontrollerar brandvarnarna samt motionerar alla kulventiler. Tar väl en timme eller två men är skönt att göra allt samtidigt.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.